دعوت از ژاپنی‌ها برای سرمایه‌گذاری در تولید و تجارت زعفران ایران

گروه بازرگانی - نخستین سمینار تخصصی علمی - کاربردی زعفران روز پنج‌شنبه با حضور دست‌اندرکاران تجار خارجی، ژاپن و نیز متخصصان و شرکت‌های ایرانی فعال در بخش زعفران در محل سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) در توکیو پایتخت این کشور برگزار شد. مهدی غضنفری معاون وزیربازرگانی و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، دکتر جلیل توکل افشاری عضو هیات علمی دانشگاه علوم دارویی مشهد و محقق موسسه تحقیقات بوعلی، دکترحسین حسین‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم دارویی مشهد، دکتر فخری شهیدی از دانشگاه ‌فردوسی، علی شریعتی مقدم رییس هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران در این سمینار سخنرانی کردند.

دکتر غضنفری به جایگاه ایران در تولید زعفران اشاره کرد و گفت: مجموع کل تولیدات زعفران دنیا در حدود ۲۳۰تن است که حدود ۹۶درصد آن در ایران تولید می‌شود.

به گفته غضنفری، تولید سالانه زعفران در ایران حدود ۲۲۰تن است که به بسیاری از نقاط جهان صادر می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به اهمیت و جایگاه زعفران، خواستار تاسیس یک مرکز بین‌المللی تحقیقات درباره کاربرد و آثار درمانی این گیاه شد.

غضنفری همچنین بر علاقه‌مندی ایران برای سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف ژاپن در زمینه تولید و تجارت زعفران در کشورمان تاکید کرد.

دکتر جلیل توکل افشاری نیز درباره آثار ضدسرطانی و توموری زعفران در سخنانی گفت: که یکی از نکات مهم زعفران این است که هیچ آثار منفی بر روی سلول‌های سالم نداشته و تنها تاثیرش بر سلول‌های سرطانی و بدخیم است.

دکترحسین حسن‌زاده نیز در سخنرانی خود تحت عنوان «زعفران، پادشاه یا ملکه گیاهان دارویی؟» به ‌تشریح آثار دارویی و موارد مصرف آن در بیمارهای مختلف پرداخت.

دکتر فخری شهیدی نیز ضمن اشاره به تاریخچه زعفران، کاربردهای مختلف آن را به ویژه در زمینه غذایی و دارویی برشمرد.

وی همچنین ضمن مروری بر روند تولید، بسته‌بندی و نیز صادرات زعفران در ایران، گفت: در تمامی این مراحل استانداردهای بین‌المللی رعایت می‌شوند.

علی شریعتی مقدم نیز به تشریح برنامه صندوق توسعه صادرات زعفران ایران برای ورود به ده بازار هدف که از سوی این صندوق تعیین شده‌اند، پرداخت.

وی ژاپن را در زمره این ده بازار نام برد و گفت تلاش می‌شود که در فاصله یک برنامه چهار ساله، صادرات زعفران به این کشور از ۵/۲ تن در سال به ۲۰تن در سال برسد.

رییس هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران اضافه کرد که شرکت‌های عضو این صندوق تحت یک برند(مارک) ملی فعالیت کرده و قیمت‌های واحدی را به مشتری‌ها ارایه می‌کنند و تنها در زمینه کیفیت و خدمات‌دهی با هم رقابت دارند. در گزارشی که «جترو» ارائه داده است، میزان صادرات زعفران ایران به ژاپن در سال ۲۰۰۴ به بیش از ۲۸۶هزار دلار رسید.

از سوی دیگر مدیر‌کل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی قیمت زعفران امسال ‌براساس کیفیت محصول تحویل داده شده متفاوت خواهد بود.

غلامحسین مروی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «مهر» در مشهد افزود: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال در قالب طرح خرید توافقی، ‌زعفران با هر کیفیتی از کشاورزان خریداری خواهد شد.

وی با اشاره به قیمت تعیین شده ۳۹۰هزار تومان به عنوان سقف قیمت خرید زعفران ممتاز، اظهار داشت: بر اساس کیفیت محصول تحویل داده شده، قیمت زعفران نیز متفاوت خواهد بود و بعید است زعفرانی به مراکز خرید تحویل داده شود.

مروی با تاکید بر تفاوت قیمت محصول با‌کیفیت و بی‌کیفیت، گفت: اتحادیه زعفران کاران و سازمان تعاون روستایی اقدامات لازم را برای اطلاع رسانی به کشاورزان در زمینه فرآوری، تمیز کردن و رعایت اصول بهداشتی زعفران ، انجام می‌دهند.

و ...

اگرچه میزان سطح زیر کشت و تولید زعفران در افغانستان، قابل مقایسه با ایران نیست، اما ایتالیایی‌ها و کانادایی‌ها به سرمایه‌گذاری در مناطق زعفران‌خیز این کشور روی آورده‌اند.

به گزارش سایت انگلیسی «پژواک‌نیوز» یک تیم کارشناسی ایتالیایی اخیرا برای بررسی وضعیت تولید زعفران در افغانستان به آن کشور سفر کرده و بیش از ۸ تن پیاز زعفران را در میان شصت کشاورز ولایت پشتون زرغون توزیع کرده‌اند.

به گفته بشیر احمد احمدی، مدیر اداره توسعه کشاورزی هرات، امید می‌رود که بهره‌وری زعفران در این ولایت روبه افزایش گذارد.

چندی پیش یک موسسه تحقیقی آمریکایی اعلام کرد که زعفران ولایت هرات دارای بهترین کیفیت از لحاظ رنگ و طعم در جهان است.

این موسسه با آزمایش یکصد گرم زعفران تولیدی ولایت هرات به این نتیجه رسیده است.

به گفته بشیر احمد احمدی از هر هکتار زمین زیرکشت زعفران در افغانستان بیش از ده کیلوگرم محصول به دست می‌آید، در حالی که میزان برداشت از هر هکتار در ایران، هندوستان و ایتالیا به ترتیب ۵/۳، ۵ و ۵/۸ کیلوگرم است.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که زعفران تولیدی در ایران عمدتا به شیوه فله‌ای یا در بسته‌های غیراستاندارد روانه خارج از کشور می‌شود و کشورهایی همچون اسپانیا و امارات متحده عربی آن را مجددا بسته‌بندی و با قیمت چند برابر ری‌اکسپورت (صادرات مجدد) می‌کنند.

شاید سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها بتواند گره از این تراژدی بگشاید و زعفران‌کاران ایرانی با امید بیشتر به این طلای سرخ بنگرند.