دنیای اقتصاد - در 6ماه اول سال جاری صادرات غیرنفتی با 6/58 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال 1384 به رقم 7میلیارد و 419میلیون و 200هزار دلار رسید میزان وزنی کالاهای صادراتی در این مدت 15میلیون و 882 هزار و 700تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/44‌درصد افزایش داشت. در همین مدت21‌میلیون و 250‌هزار و 900‌تن انواع کالا به ارزش 20میلیارد و 812‌ میلیون و 700‌هزار دلار وارد کشور شد که در مقایسه با نیمه نخست سال 84 به لحاظ وزنی 6/20‌درصد و از حیث ارزش یک‌درصد افزایش یافت.

با ۶/۵۸درصد افزایش نسبت به نیمه اول سال گذشته
صادرات غیرنفتی به 7میلیارد و 419میلیون دلار رسید
گروه بازرگانی- در ۶ماه اول سال جاری صادرات غیرنفتی با ۶/۵۸درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۸۴ به رقم ۷میلیارد و ۴۱۹میلیون و ۲۰۰هزار دلار رسید.

به گزارش روابط عمومی‌گمرک ایران، میزان وزنی کالاهای صادراتی در این مدت ۱۵میلیون و ۸۸۲هزار و ۷۰۰تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۴۴‌درصد افزایش داشت.
بر اساس این گزارش، از مجموع کل صادرات غیرنفتی 23‌میلیون و 800هزار دلار آن به شیوه تجارت چمدانی و 194‌میلیون و 600هزار دلار آن از طریق بازارچه‌های مرزی صادر شد.
همچنین متوسط قیمت هر‌تن کالای صادراتی در این مدت در حدود ۴۶۷دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۹‌درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این مدت بخش کالاهای پتروشیمی‌به لحاظ وزن و ارزش بیشترین میزان از مجموع کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.
این گزارش حاکی است، ۸/۳۷‌درصد از کل صادرات غیرنفتی به بخش پتروشیمی، ۲/۳۶‌درصد بخش صنعت، ۱۱درصد بخش کشاورزی، ۱/۶‌درصد بخش معدن و ۵/۳‌درصد به بخش فرش و صنایع دستی اختصاص یافت.
همچنین 4 قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل میعانات گازی با یک‌میلیارد و 792‌میلیون و 100هزار دلار، آهن آلات و فولاد با 634‌میلیون و 400هزار دلار، پسته و مغز پسته با 356‌میلیون و 800هزار دلار و شمش مس با 212‌میلیون و 100هزار دلار بوده است.
بنابراین گزارش در این مدت ۶‌میلیون و ۵۰۶‌هزار و ۶۰۰‌تن انواع محصولات پتروشیمی‌به ارزش ۲‌میلیارد و ۷۲۳‌میلیون و ۱۰۰هزار دلار به خارج از کشور صادر شده که این میزان به لحاظ وزنی ۶/۱۴۱‌درصد و از حیث ارزش ۱۹۹‌درصد افزایش یافت.
همچنین میعانات گازی پلی اتیلن، بنزن و انواع آن، متانول و انواع قیر 5 قلم عمده کالاهای صادراتی بخش پتروشیمی‌بوده‌اند. 3/78‌درصد از ارزش کل صادرات بخش پتروشیمی‌به این 5 قلم اختصاص داشت.
در این مدت ۷۸۵‌میلیون و ۵۰۰هزار دلار انواع کالاهای کشاورزی به خارج از کشور صادر شد که ۵۸‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.
همچنین میزان وزنی صادرات محصولات کشاورزی 664‌هزار و 700تن بوده که 4/78‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.
پسته و مغز پسته، پوست و انواع سالامبور، کشمش و انواع آن، خرمای تازه و خشک و زعفران ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی در بخش کشاورزی بوده‌اند که ۶۸درصد از ارزش کل صادرات این بخش را به خود اختصاص دادند.
براساس این گزارش، صادرات انواع کالاهای صنایع دستی در 6 ماهه اول سال‌جاری با 8/4‌درصد کاهش در ارزش به رقم 249‌میلیون و 700‌هزار دلار رسید. ده قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت 6/36‌درصد از وزن کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در این مدت بیشترین میزان کالا از طریق گمرک شهید رجایی صادر شده است به طوری که ۳۴‌درصد از وزن و ۲۲‌درصد از ارزش کل صادرات از این گمرک به خارج از کشور صادر شد پس از آن منطقه ویژه عسلویه با ۶/۱۷‌درصد از لحاظ وزن و ۴/۱۸‌درصد از حیث ارزش در رده بعدی قرار گرفت.
همچنین در 6 ماه سال جاری 3‌میلیون و 789‌هزار و 900‌تن انواع کالاهای صنعتی به ارزش 2‌میلیارد و 608‌میلیون و 500هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان به لحاظ وزنی 4/16‌درصد و از حیث ارزش 9/46‌درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است .
این گزارش حاکی است قیمت صادرات هر‌تن کالای بخش صنعت دراین مدت ۶۸۸ دلار بود که ۲/۶۲‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.
همچنین در این مدت 193‌میلیون و 500هزار دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر شد که 5/77‌درصد از ارزش کل صادرات در بخش فرش و صنایع دستی را به خود اختصاص داد.
سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها از دیگر کالاهای عمده این بخش بود.
در این مدت 441‌میلیون دلار انواع مواد معدنی به خارج از کشور صادر شد که 2/13‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. بر اساس این گزارش سنگ و کنستانتره مولیبدن، سنگ و کنسانتره روی، سنگ و کنسانتره سرب 3 قلم عمده کالای صادراتی در بخش مواد معدنی بودند که 7/70‌درصد از ارزش کل صادرات این بخش را به خود اختصاص دادند.
واردات
همچنین در 6ماه اول امسال 21‌میلیون و 250‌هزار و 900‌تن انواع کالا به ارزش 20میلیارد و 812‌میلیون و 700‌هزار دلار وارد کشور شد که در مقایسه با نیمه نخست سال 84 به لحاظ وزنی 6/20‌درصد و از حیث ارزش یک‌درصد افزایش یافت.
متوسط قیمت هر‌تن کالای وارداتی ۹۷۹ دلار و ۴۰سنت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/۱۶‌درصد کاهش داشت.
بیشترین میزان کالاهای وارداتی در این مدت از طریق گمرکات شهید رجایی و بندر امام خمینی وارد کشور شده است.
امارات متحده عربی، آلمان، چین، فرانسه، سوئیس، ایتالیا، جمهوری، کره، هلند، هند و انگلستان ده کشور عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت بوده‌اند که ۵/۶۸‌درصد از ارزش کل واردات از طریق این ده کشور وارد شده است.
کاهش 59 درصدی واردات گوشی‌همراه
در پنج‌ماه نخست سال‌جاری تعداد ۶۳۱هزار و ۵۳۳دستگاه انواع گوشی تلفن‌همراه وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷/۵۹درصد کاهش یافت.
در این مدت 92میلیون و 168هزار دلار انواع گوشی تلفن‌همراه وارد کشور شد.
در پنج‌ماه سال گذشته تعداد یک‌میلیون و ۵۶۸هزار و ۴۷۴دستگاه انواع گوشی تلفن‌همراه وارد کشور شده بود.
بنابراین گزارش، عمده واردات گوشی تلفن‌همراه در پنج‌ماه نخست سال‌جاری از کشور امارات و از طریق گمرک تجاری مهرآباد صورت گرفته است.
سهم امارات از ارزش کل واردات گوشی تلفن‌همراه در این مدت ۶۸درصد بود.کشورهای آلمان و فنلاند نیز هر کدام با ۱۳درصد و مجارستان با ۵درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
براساس این گزارش، افزایش 56درصدی نرخ حقوق ورودی تلفن‌همراه مرجوع نمودن میزان زیادی از واردات انجام شده توسط صاحبان کالا شد.
در این مدت تعداد ۳میلیون و ۳۷۰هزار و ۳۲۷دستگاه انواع گوشی تلفن‌همراه به خارج از کشور مرجوع شد.
همچنین در پنج‌ماه اول سال‌جاری درآمد حاصل از واردات گوشی تلفن‌همراه 59میلیارد و 977میلیون ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 42درصد افزایش نشان می‌دهد.