نمایشگاه تبریز توانایی و ظرفیت بالا برای برپایی نمایشگاه خودرو دارد و همچون نمایشگاه تهران به صورت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عمل می‌کند. رضا رحمانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو در تبریز افزود: تبریز از نظر موقعیت جغرافیایی در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند با کشورهای همجوار ارتباط برقرار کند، اما متاسفانه در برنامه‌ریزی‌هایمان به مراکز فرامنطقه‌ای بهای کمتری می‌دهیم. این در حالی است که اگر بخواهیم به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم باید از طریق استان‌های مرزی نفوذ کنیم که از این میان می‌توان به تبریز در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد.

وی معتقد است: اگر دولت قصد ورود به بازار جهانی را دارد باید به استان‌های مرزی اهمیت و بهای بیشتری دهد، چرا که در این صورت واردات و صادرات کشور شکوفا می‌شود.

رحمانی گفت: تبریز در گذشته همیشه چهارراه شرق و غرب عالم بوده و به عنوان چهارراه تجاری عمل کرده است.

صادق نجفی، رییس اداره بازرگانی استان آذربایجان شرقی نیز درباره توانمندی‌های نمایشگاه تبریز خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین‌المللی تبریز بعد از نمایشگاه بین‌المللی تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه کشور است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بالغ بر ۸۰درصد قطعات خودرو در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود که مزیت بزرگی برای کشور است.

از سوی دیگر این استان به‌زودی به یک قطب خودروسازی کشور تبدیل می‌شود و در آینده نیز خط ۲۰۶ به این استان انتقال می‌یابد.

همچنین قرار است ظرف چند ماه آینده مونتاژ خودروی شاسی بلند سواری روسی در تبریز صورت گیرد.به گفته نجفی، آذربایجان شرقی، به دنبال یک نوع برند خاص در صنعت خودرو است. این در حالی است که بخش خصوصی «مادخودرو» را سال‌ها است در این استان پایه‌گذاری کرده تا به عنوان یک برند، خودرو با طرح‌های خارجی تولید کند.دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو و قطعات یدکی همزمان با هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین ابزار و دستگاه‌های برشی و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و فولاد و معادن فلزی ریخته‌گری، متالوژی و تجهیزات وابسته ایران - تبریز از دهم مهر ماه جاری به مدت ۵ روز در تبریز برگزار می‌شود.