به دلیل محدودیت‌های درآمدی کشور و نیز کاهش قیمت نفت، جوایز صادراتی امسال به روز پرداخت نمی‌شود.

معاون کمک‌های فنی تجاری و حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به تخصیص ۱۴۱۵‌میلیارد ریال برای تسویه جوایز صادراتی سال ۸۴ و پرداخت جوایز صادراتی سال ۸۵ در بودجه، گفت: با در نظر گرفتن متوسط رشد ۳۰ درصدی صادرات سال گذشته نسبت به سال ۸۴، در مجموع برای تسویه مانده جوایز صادراتی سال ۸۴، پرداخت جوایز صادراتی سال ۸۵ و پرداخت‌های نقدی و سیاست‌های حمایتی در سال ۸۶ رقمی‌معادل ۷۳۱۴‌میلیارد ریال بودجه نیاز بود که با توجه به محدودیت‌های درآمدی و کاهش قیمت نفت این رقم در بودجه سال‌جاری به ۱۴۱۵میلیارد ریال رسید. محمدباقر مجتبایی افزود: با این شرایط، صادرکنندگان به صورت مکرر گلایه‌هایی را به نمایندگان مجلس برای رفع محدودیت‌های بودجه در پرداخت جوایز صادراتی داشته‌اند که در این راستا نمایندگان پیگیر بررسی موضوع برای رفع کسری بودجه هستند.

وی گفت: برای پرداخت جوایز صادراتی سال ۸۵ رقم ۲‌هزار و ۵۲۰‌میلیارد ریال نیاز است که این رقم برای سال‌جاری حدود ۳‌هزار و ۲۸۰‌میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

مجتبایی با بیان اینکه امسال سازمان توسعه تجارت نمی‌تواند طبق قول وزیر بازرگانی پرداخت جوایز صادراتی را به روز داشته باشد، تصریح کرد: با دستور رییس‌جمهوری و تاکید وزیر بازرگانی، سازمان توسعه تجارت به دنبال ارایه راهکارهایی برای تحقق این وعده است.

جوایز غیر صادراتی!

از سوی دیگر معاون امور گمرکی گمرک ایران می‌گوید: با افرادی که بدون صدور کالا جوایز صادراتی دریافت می‌کنند، برخورد می‌کنیم. در این زمینه بخشنامه‌ای به گمرکات کشور صادره شده مبنی بر اینکه در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از سوی صادرکنندگان، آن را به سازمان توسعه و تجارت و وزارت بازرگانی اعلام کنند.

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به ادعای برخی اعضای کمیسیون تحقیق و تفحص از گمرک مبنی بر استفاده برخی افراد از مزایای صادراتی و سیاست‌های تشویقی بدون صدور کالا از کشور، گفت: اگرچه مسوول پرداخت جوایز صادراتی وزارت بازرگانی است اما این ادعا باید به صورت مستند ثابت شود و خود گمرک نیز از مدعیان برخورد با اینگونه مسائل است.

محمد رضا نادری در زمینه وظایف گمرک برای صدور کالاها و جلوگیری از این گونه تخلفات توضیح داد: مگر ارزش پروانه صادراتی کالای صادر شده به میزان یک کامیون چقدر است که این افراد حاضر به پرداخت رقم سنگین کرایه حمل آن باشند ولی کالا را صادر نکنند و یا کالایی را اظهارکنند اما صادر نکنند، این اقدام توفیقی برای صاحبان کالا ندارد و به عبارت دیگر دارای صرفه اقتصادی نیست.

وی با تاکید بر این که پرداخت جوایز صادراتی براساس فاکتور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از این فاکتورها خروج حتمی ‌کالا از مرز است که مهر خروج نیز ظهر پروانه اشاره شده و در هر موردی که وزارت بازرگانی از گمرک استعلام نماید و دچار تردید شده باشد، گمرک پاسخگو است. معاون امور گمرکی گمرک ایران با بیان این که در بسیاری از موارد نیز گمرک برای وزارت بازرگانی نامه‌هایی مبنی بر تخلفات افراد برای صدور کالا ارسال می‌کند، افزود: در این صورت نیز وزارت بازرگانی این افراد را از دریافت جایزه صادراتی محروم می‌کند.