سهم‌خواهی سرنوشت‌ساز شهرستان‌ها

گروه بازرگانی- ظاهرا یخ‌های انتخابات اتاق ایران در حال آب شدن است، در این آخرین ماه بهار، هیات نمایندگان اتاق‌های تهران و شهرستان‌ها و نیز تشکل‌های وابسته یا عضو اتاق ایران، دست‌اندرکار رایزنی و مذاکره هستند تا مگر گره از کار سخت خود در هفته‌‌ آینده بگشایند. بزرگ‌ترین نهاد بخش‌خصوصی کشور که باید آن را قلعه تجارت کشور نامید اگرچه ۲۶سال است که زیر سایه نام‌هایی مشخص اداره می‌شود اما این بار گمان می‌رود که دروازه قلعه به روی تحول و دنیای جدید باز شود. پس از آنکه جریان تحول خواه در انتخابات اتاق تهران (اسفندماه گذشته) بیشترین نام‌ها را به جمع هیات نمایندگان این اتاق فرستاد گمان غالب این بود که دولت نهم ساز همگرایی را با نمایندگان واقعی بخش‌خصوصی کوک کند اما چنین نشد فرآیند یک سویه و انتخابات هیات‌رییسه این اتاق نشان داد که حساسیت دولت به اتاق همچنان ادامه دارد. البته در دولت پیشین نیز نمایندگان «منصوب» تقریبا همین رویه را در پیش گرفته بودند پس می‌توان گفت که بخش‌خصوصی دیر یا زود باید از این ساختار دوگانه فاصله بگیرد. و اما... گفته می‌شود گروه خواستاران تحول در اتاق تهران و همفکران آنان در اتاق‌های شهرستان‌ها سرانجام به اجماع‌نظر پیرامون نامزدهای خود برای انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران، دست یافته‌اند. و اما در نقطه‌ای‌ دیگر از کشور یعنی مرکز خراسان قرار است روسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن سراسر کشور گردهم آیند تا جایگاه این اتاق‌ها را در هیات‌رییسه جدید اتاق ایران بررسی و تعیین کنند. غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است: اتاق‌های شهرستان باید نقش موثر و سازنده‌ای در هیات نمایندگان و نیز هیات رییسه اتاق ایران داشته باشند.

وی گفت: اتاق‌های شهرستان‌ها حداقل سه سهم از اعضای هیات رییسه اتاق ایران را می‌خواهند چراکه در دوره‌های گذشته اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها نقش چندانی در اتاق ایران نداشته‌اند.

شافعی خاطرنشان کرد: همه مناطق کشور به لحاظ نیروی انسانی و امکانات توانمندی بالایی دارند لذا تاکید روسای اتاق‌های شهرستان‌ها در این گردهمایی نیز مشارکت فعال شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی است.

وی به تاثیر‌گذاری اعضای اتاق‌های شهرستان در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی ایران اشاره و تصریح کرد: اکثریت آرای هیات نمایندگان اتاق ایران برای انتخاب اعضای هیات رییسه در اختیار شهرستان‌ها است و این ما هستیم که سرنوشت اتاق ایران را تعیین می‌کنیم و برای اعمال نظر نیز مشکلی نداریم. رییس اتاق بازرگانی مشهد افزود: چنانچه روسا و نایب رییسان اتاق‌های شهرستان‌ها به توافق برسند تعداد سهمیه شهرستان‌ها در هیات رییسه قطعا به سه یا چهار نفر افزایش می‌یابد چراکه رای شهرستان‌ها غالب است. شافعی همچنین بحث بررسی تعداد سهمیه‌های هیات نمایندگان برخی اتاق‌های شهرستان‌ها را از دیگر مواردی برشمرد که قرار است در جلسه فردا مطرح شود.

وی در ادامه عنوان کرد: تصمیم و یا تعیین هیات رییسه اتاق ایران در دستور کار روسای اتاق‌های شهرستان‌ها نیست و اعضا در پی کاندیدا‌های مطرح نیز نیستند چراکه هنوز کاندیدای مشخصی به شکل رسمی‌ عنوان نشده است. رییس اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: در نخستین گردهمایی تنها روسا و نایب رییسان اتاق‌های شهرستان‌ها حضور دارند و از اتاق ایران کسی دعوت نشده و خواهش کرده‌ایم که هیچ کس از اتاق ایران در این گردهمایی حضور نیابد. وی خاطرنشان کرد: جلسه روسای اتاق‌های شهرستان‌ها نشستی داخلی و در یک محیط صمیمی‌ بوده و تلاش شده است به دور از مسائل حاشیه‌ای برگزار شود.

اتاق‌های بازرگانی شهرستان بیش از ۹۰ نماینده در هیات نمایندگان اتاق ایران دارند که این میزان نماینده بیشترین نقش را در تعیین رییس آینده اتاق ایران و نیز اعضای هیات رییسه آن خواهد داشت.