رایزنان بازرگانی ایران عازم 30 کشور دنیا می‌شوند

گروه بازرگانی- روز گذشته و پس از چند سال فراموشی، تعدادی از رایزنان بازرگانی ایران در خارج از کشور با نمایندگان و فعالان اقتصادی در محل اتاق ایران سخن‌ها گفتند و کنایه‌ها شنیدند.

روسا و زعمای بخش‌خصوصی در این دوره،‌ بر این باورند که در عرصه تجارت خارجی ابتدا باید به سوی «بازاریابی» حرکت کرد و سپس تولید را نشانه گرفت. «اتاق ایرانی‌ها» این هنر را در حیطه وظایف رایزنان بازرگانی می‌دانند.

علاوه بر اینکه به گفته مهندس خاموشی، عاملان اقتصادی ایران در خارج از کشور از اینکه پای به سفارتخانه‌های ایران در کشورهای هدف بگذارند، واهمه دارند! او دلیل چنین ترسی را در عوامل سیاسی حاکم بر ایران و نگاه سفرای کشورمان به فعالان اقتصادی جست‌وجو می‌کند.

اما از آن سو نیز، رایزنان بازرگانی معتقدند که بخش‌خصوصی تاکنون نتوانسته است تاجر حرفه‌ای تربیت کند و این ضعف را مربوط به سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق‌های بازرگانی می‌دانند.

اگرچه رییس اتاق ایران موضع تندی در قبال چنین دیدگاهی اتخاذ کرد.

خاموشی در پاسخ به صراحت اعلام کرد که اکثر تجار و بازرگانان ایرانی موفق، از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند و نیازی هم به تحصیلات فنی ندارند: «تجربه حضور در عرصه‌های اقتصادی و تجاری به کار بازرگانان آمده و خواهد آمد، در کجای دنیا برای فعال اقتصادی مکتبخانه راه انداخته‌اند که ما در ایران چنین کنیم».

از سوی دیگر، فرج‌اللهی، مدیر کل رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت می‌گوید که «رویکرد سفرای ایران نسبت به فعالان اقتصادی خوشبختانه «آباد» شده نه «اصلاح»! »

اعزام رایزنان جدید بازرگانی ایران به ۳۰کشور مختلف دنیا در آینده نزدیک نویدی بود که مسوول هماهنگی امور رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت در این نشست داد و اعلام کرد: این رایزنان قرار است به تعدادی از جمهوری‌های آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عربی و برخی از کشورهای اروپایی اعزام شوند.

قاسم فرج‌اللهی، با بیان این که رایزنان اعزامی از میان ۸۰۰متقاضی انتخاب شده‌اند، افزود: آگاهی به یک زبان بین‌المللی یا محلی، داشتن اطلاعات تخصصی نسبت به کشور هدف و داشتن روابط‌عمومی قوی از جمله شرایط گزینش رایزنان جدید بوده است.

وی سپس از نیاز ایران به اعزام رایزن به ۶۰کشور دیگر خبر داد و تصریح کرد: در برخی از کشورها آشنایی و تسلط کافی به زبان محلی یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباط رایزن است که متاسفانه در این خصوص با کمبود مواجه هستیم.

مسوول هماهنگی امور رایزنان بازرگانی همچنین اظهار کرد: رایزنانی که به زودی به کشورهای مقصد اعزام می‌شوند،

بیش از ۵۰۰ساعت آموزش تخصصی و حرفه‌ای لازم را طی کرده‌اند.

به گفته این مقام مسوول، در حال حاضر سازمان توسعه تجارت نیازمند افرادی مسلط به زبان عربی و فرانسه برای اعزام به برخی کشورهای عربی، آفریقایی و اسپانیولی برای کشورهای حوزه آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا است که این خواسته هنوز به تحقق نرسیده است.

فرج‌اللهی در عین حال با اشاره به این که در گذشته رایزنان بازرگانی براساس سابقه ضعیف بازرگانی به کشورهای مقصد اعزام می‌شدند، خاطرنشان کرد: از سال گذشته براساس وعده‌های داده شده عمل شد و افراد اعزامی از میان مجرب‌ترین‌ها و طی مصاحبه‌های تخصصی (زبان و اطلاعات بازرگانی)انتخاب شدند.

به اعتقاد مشاور رییس سازمان توسعه تجارت، افرادی که نتوانند با بخش‌خصوصی ارتباط مناسبی داشته باشند توانایی ایجاد شرایط لازم را برای گسترش مناسبات تجاری ایران با سایر کشورها نخواهند داشت.

وی همچنین با تاکید به این که تعامل نزدیک و مناسبی میان سازمان توسعه تجارت با وزارت امور خارجه به ویژه سفیران مستقر در سایر کشورها برقرار شده، افزود: این همکاری نزدیک زمینه

فعالیت بیشتر رایزنان بازرگانی ایران را در کشورهای هدف ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر «علینقی خاموشی»، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه انتظار موفقیت چشم‌انداز ۲۰ساله در حالی که اصل ۴۴ به معنای واقعی پیاده نشود، سرابی بیش نیست، تاکید کرد: اجرای سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی تنها به معنای کاهش نقش تصدیگری دولت در داخل نیست بلکه دولت باید در اقتصاد خارجی نیز از خود سلب عاملیت کند.

وی با انتقاد از برگزاری کمیسیون‌های مشترک توسط مسوولان دولتی، تصریح کرد: با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اصل۴۴، تشکیل این کمیسیون‌ها باید به بخش‌خصوصی واگذار شود.

خاموشی همچنین با استناد به سخنان اخیر مقام معظم رهبری، اظهار کرد: تمام افراد برای اجرایی کردن اصل۴۴ مسوول هستند و اگر قرار باشد توسعه اقتصادی به معنای واقعی اتفاق بیفتد، باید بخش‌خصوصی اصلی‌ترین نقش آفرین در این عرصه باشد.

وی سپس کم اطلاعی کشورهای هدف از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و قوانین اقتصادی و بازرگانی را یکی از مسائل موجود برشمرد و گفت: تا زمانی که به خارجی‌ها اطلاعات کافی ندهیم، زمینه افزایش سرمایه‌گذاری آنها در کشور فراهم نمی‌شود.

خاموشی تبادل اطلاعات در خصوص سیاست‌های اقتصادی کشور، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، معرفی توانمندی‌های اقتصادی ایران در خصوص واردات و صادرات کالا را از جمله محورهایی که رایزنان بازرگانی باید به آن توجه کافی داشته باشند، برشمرد.

این فعال بخش‌خصوصی تصریح کرد: رایزنان باید ضمن داشتن نگاه بازاریابی و شناخت از نظام تعرفه‌ای، رقبای کالای ایرانی در کشور مقصد و ارزیابی هزینه توزیع کالای تولیدی کشور مقصد

راه‌های گسترش مناسبات ایران را با کشور محل خدمت خود فراهم کنند.

به گفته خاموشی، آگاهی از مناقصه‌ها، پروژه‌های آماده واگذاری، اطلاع در خصوص قوانین کار، نرخ دستمزد، عوامل گسترش سرمایه‌گذاری از جمله نیازهای سرمایه‌گذاران ایرانی در خصوص فعالیت در دیگر کشورها است.

وی همچنین اضافه کرد: هرچند رایزنان بازرگانی از دولت حقوق می‌گیرند، اما برای افزایش میزان آگاهی و اطلاعات بخش‌خصوصی باید اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این بخش کنند زیرا که فعالیت اصلی توسط بخش‌خصوصی صورت می‌گیرد.

استقبال خاموشی از کاهش نرخ سود تسهیلات

همچنین علینقی خاموشی در حاشیه‌ این نشست تصریح کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، رشد تورم را در کشور در پی ندارد.

مجلس شورای اسلامی روز شانزدهم فروردین‌ماه ۸۵ طرح کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را تصویب کرد. طوری که نرخ سود تسهیلات بانکی در تمام بخش‌های اقتصادی قبل از پایان برنامه چهارم توسعه سال۸۸ تک رقمی شود.

در جلسه مذکور نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح منطقی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی را متناسب با نرخ بازدهی در بخش‌های مختلف اقتصادی (با تاکید بر نظام بانکداری بدون ربا) تصویب کردند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: تصمیم رییس جمهوری برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی باید در شورای پول و اعتبار مطرح شود، اما اگر دوباره شورا مخالف رقم اعلام شده بود و نظر دیگری داشت باید این موضوع به تنفیذ رییس جمهور برسد.

این درحالی است که شامگاه گذشته رییس‌جمهوری دستور اعمال کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به بانک‌های دولتی و خصوصی را ابلاغ و پس از آن نیز وزارت اقتصاد اعلام کرد که آیین نامه اجرایی آن را شنبه آینده ابلاغ می‌کند.

به گفته این فعال بخش خصوصی، مصوبات شورای پول و اعتبار نیازمند تنفیذ رییس‌جمهور است.

ابراهیم جمیلی: دولتی‌ها نامزد ریاست اتاق نشوند

عضو هیات نمایندگان ایران از ۲۰ عضو دولتی اتاق خواست در انتخابات ۲۳ خرداد ماه نامزد پست ریاست نشوند.

ابراهیم جمیلی با بیان این که از ابتدای فعالیت اتاق در سال‌های پس از انقلاب اسلامی همواره دولتی‌ها در هیات رییسه حضور داشته‌اند افزود: بودن معاون وزیر در هیات رییسه فی‌النفسه خوب است و زمینه بیشتر فعالیت با وزارتخانه‌ها فراهم می‌شود.

وی افزود: در‌حال‌حاضر شرایط با گذشته تفاوت دارد و با ابلاغیه مقام معظم رهبری باید زمینه برای حضور بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد فراهم شود.جمیلی اعتقاد دارد: اتاق ایران در دست بخش خصوصی باقی خواهد ماند و این بخش خود را در تقابل با دولت نمی‌داند.

عضو هیات رییسه اتاق ایران با انتقاد از برخی اظهارات در خصوص انتخابات اتاق ایران گفت: اختلاف‌های موجود نباید به کشور زیان وارد کند.جمیلی درباره برخی مطالب مطرح شده در خصوص استقلال اتاق‌ها گفت: اگر منظور استقلال مالی و هزینه‌ای است این موارد در قانون تعریف شده و نمی‌توان از آن تخطی کرد.وی در عین حال گفت: اتاق‌ها در فعالیت‌های خود دارای استقلال هستند.

این عضو هیات رییسه اتاق ایران تصریح کرد: گروه کنونی متهم است که اتاق ایران را تقدیم دولت کرده در حالی که حضور نمایندگان دولتی در اتاق بر مبنای قانون است.