اقدامات ضددامپینگ برای مقابله با واردات کالاهای بی‌کیفیت

معاون وزیر بازرگانی گفت: برای کالاهایی چون پارچه، کفش و پوشاک که با کم‌اظهاری به گمرک مواجه بوده و با کیفیت و قیمت پایین‌تری در مقایسه با کشورهای اروپایی وارد می‌شوند، حداقل حقوق ورودی ریالی در نظر گرفته شده که از واردات آنها اخذ می‌شود. مهدی غضنفری با بیان این مطلب به خبرگزاری فارس گفت: سازمان توسعه تجارت ایران در راستای اجرای ماده(۳۳) قانون برنامه چهارم و به منظور مقابله با تهدیدات ناشی از واردات کالاهای بی‌کیفیت با ارزش‌های غیر واقعی از برخی کشورها، در سال ۱۳۸۴ اقدام به تدوین پیش‌نویس تصویبنامه اقدامات ضد قیمت‌شکنی، جبرانی و حفاظتی و ارائه آن به هیات دولت کرده است.

وی گفت: سرانجام پس از دو سال رسیدگی در مراجع و کمیسیون‌های تخصصی، در اواخر سال گذشته کلیات آن به تصویب کمیسیون اقتصادی هیات دولت رسید و در حال‌حاضر پیگیر تصویب نهایی آن توسط هیات وزیران هستیم. رییس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در برخی از موارد برای کالاهای وارداتی نظیر انواع پارچه، کفش و پوشاک که با مشکل کم‌اظهاری در اعلام ارزش به گمرک مواجه بوده و یا از برخی کشورها باکیفیت و قیمت‌های نسبتا پایین‌تری در مقایسه با کشورهای اروپایی وارد می‌شوند با پیشنهاد وزارت صنایع و تصویب کمیسیون ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات حداقل حقوق ورودی ریالی در نظر گرفته شده است که صرف‌نظر از ارزش اظهاری به گمرک، از واردات آنها اخذ می شود.

غضنفری در خصوص کشورهای هدف صادراتی ایران در سال گذشته اظهارداشت: امارات با سهم ارزشی ۱۶درصد از کل صادرات کشور، چین با ۱۱‌درصد، عراق با ۷‌درصد، ژاپن با ۶‌درصد، هند با ۵درصد، سنگاپور با ۸/۴‌درصد، ایتالیا با ۹/۳‌درصد، افغانستان با ۲/۳‌درصد، آلمان با ۳/۲‌درصد و هلند با ۳/۳‌درصد به ترتیب بزرگترین شرکای تجاری ایران در سال ۱۳۸۵ بوده‌اند، به‌طوریکه ۱۰ کشور مذکور سهمی در حدود ۵۹‌درصد از کل صادرات کشور را داشته‌اند.

وی ادامه داد: در سال ۸۵ به میزان ۴۲میلیون تن انواع کالا به ارزش ۴/۴۱میلیارد دلار وارد کشور شده است که سهم ارزشی کالاهای سرمایه ای از کل واردات کشور معادل ۳/۱۹‌درصد، کالاهای واسطه‌ای ۵/۶۱‌درصد و سهم ارزشی کالاهای مصرفی در حدود ۲/۱۹‌درصد بوده است.

معاون وزیر بازرگانی در مورد کشورهای عمده وارداتی ایران نیز گفت: کشورهای امارات با سهم ارزشی ۴/۲۲‌درصد از کل واردات کشور،‌آلمان با ۱۲‌درصد،‌چین با ۷‌درصد، سوئیس با ۴/۵‌درصد، فرانسه با ۱/۵‌درصد، جمهوری کره با ۷/۴‌درصد، ایتالیا با ۱/۴‌درصد، انگلستان با ۴/۳‌درصد، هند با ۴/۳‌درصد و هلند با ۳/۲‌درصد به ترتیب بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران از لحاظ ارزش واردات بوده‌اند. ۱۰کشور مذکور سهمی در حدود ۷۰‌درصد از کل واردات کشو را داشته‌اند.

وی با بیا اینکه در سال ۱۳۸۵ ارزش صادرات خدمات فنی مهندسی با بیش از ۴/۳‌درصد افزایش نسبت به سال ۸۴ حداقل ۶/۱ میلیارد دلار بوده است، افزود: شرکت‌های ایرانی در این سال موفق به اخذ بیش از ۶۲ پروژه بزرگ در زمینه‌های تولید و انتقال نیروی برق، مخابرات، پست، آبرسانی و تصفیه و سایر زمینه‌ها شده‌اند.