بخش خصوصی پا به میدان بگذارد

گروه بازرگانی- مدیر بازرگانی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی می‌گوید: سال گذشته حدود ۱۵تن خاویار به ارزش ۱۷میلیون یورو در کشور استحصال شد که از این میزان ۱۰تن به مرحله صادرات رسید. سید مجتبی محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» این ارقام را اعلام می‌کند در حالی که به منابع اخذ چنین آماری اشاره نکرده و آمار اعلام شده در خصوص تولید و صادرات خاویار در سال گذشته توسط مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان را رد می‌کند: «به طور حتم، این آمار اشتباه است و مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان برای اعلام این آمار صلاحیت ندارد.»

اما بهروز کاکاوند،‌ مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان اظهار می‌کند که این ارقام را به استناد آمار اداره شیلات و گمرک ایران بیان کرده و یادآور می‌شود که سال گذشته ۵/۷تن خاویار صادر شده است.

کاکاوند به «دنیای اقتصاد» می گوید که معمولا همه ساله میزان صادرات خاویار ایران کاهش پیدا می‌کند و دلیل آن را کاهش ذخایر ماهیان خاویاری می داند.

به گفته وی، تولید خاویار پرورشی در دستور کار بخش خصوصی ایران است اگر بخش‌هایی از دولت مانع تراشی‌های خود را کنار بگذارند: « صندوق توسعه صادرات آبزیان به عنوان متولی بخش خصوصی از حوزه ماهیان خاویاری، نگران از دست رفتن بازارهای جهانی ایران است.

بنابراین به دنبال پروژه‌های پرورش ماهیان خاویاری هستیم و بارها اعلام آمادگی کرده‌ایم که این بخش توان اجرایی چنین طرح‌هایی را دارد.»

کاکاوند، پروسه زمانی اجرای این طرح‌ها را حدود ۷تا۸سال عنوان کرده و خاطر نشان می‌کندکه «سیاست توزیع داخلی رانیز نباید فراموش کنیم و خوشبختانه دولت با این قضیه موافق است.»

او معتقد است که پیش از آنکه ذخایز خاویاری ایران به اتمام برسد باید به فکر توسعه واحدهای پرورشی خاویار باشیم و اعلام می‌کند: « بخش خصوصی آمادگی کامل برای اجرای آن را دارد در این زمینه با مرکز تحقیقات شیلات ایران تعامل و همکاری خوبی داریم اما متاسفانه در مذاکرات با شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی به بن بست می رسیم و این شرکت برنامه خاصی به ما تحویل نمی‌دهد.»

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان تصریح می‌کند که اگر ابزاری که تا کنون در دست دولت بوده را چند سالی در اختیار بخش خصوصی بگذارند، دولتی‌ها خواهند دید که بخش خصوصی کشور، رکورد در صنعت خاویار را می‌شکند.

به گفته کاکاوند روسیه، اسپانیا و حتی چین جایگاه خاویار ایران را به خطر انداخته‌اند، به گونه‌ای که کشور اسپانیا در حال حاضر در بخش تولید خاویار پرورشی جلوتر از ایران در اندیشه تصاحب بازار خاویار جهان است. محصولی که در سراسر دنیا پس از نفت به نام ایران شناخته می‌شود.

و اما مدیر بازرگانی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی سیاست این شرکت را فروش بخشی از تولید خاویار در داخل کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: قبل از اینکه تولید، توزیع و فروش خاویار به شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی واگذار شود، بیشتر نگاه صادراتی به خاویار محوریت داشت، ولی در حال حاضر تلاش ما بر این است که مراکز عرضه را شناسایی و برای مصرف داخلی فرهنگسازی کنیم و همچنین با وجود قیمت بالای صادرات خاویار، سعی کرده‌ایم قیمت‌های فروش داخل کشور را به گونه‌ای تنظیم و تعیین کنیم که تا حدودی قابل تامل باشد.

سید مجتبی محمدی با تاکید بر اینکه فروش خاویار در بازارهای داخلی جزو برنامه‌های این شرکت است، اظهار کرد: هرچند که ایجاد شرایط برای مصرف خاویار در داخل کشور کمی زمان‌بر است، ولی در دو سال گذشته فروش داخل کشور حدود ۲۰درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص تعامل این شرکت با بخش خصوصی گفت: با توجه به اینکه امکانات خیلی مناسبی در صیدگاه‌های کشور وجود دارد و همچنین به دلیل وجود نیروهای متخصص در زمینه خاویار و شرایط آب و هوایی مناسب در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با بخش خصوصی اقدامات موثرتری انجام دهیم، هرچند که از دیدگاه برخی این اقدامات قابل قبول نباشد.

او کاهش ذخایر خاویاری دریای خزر را یک واقعیت دانست و افزود: در صورت ساماندهی صید در دریای خزر در حال حاضر هم وضعیت ایران نسبت به چهار کشور حوزه خزر مناسبتر است و سهمیه‌ای هم که سایتس برای ما مشخص کرده، هرچند نسبت به سال گذشته کمتر است، ولی نسبتا قابل قبول است.

محمدی در پایان تصریح کرد: نباید به خاویار به عنوان یک کالای اقتصادی صرف توجه شود، چراکه خاویار آبروی ایران است و توانسته جای مناسبی در بین کشورهای دیگر پیدا کند و در این راستا باید برای حفظ این آبرو تلاش بیشتری کرد.