رتبه سوم صادرات در سبد میوه

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار گفت: ‌در سال گذشته صادرات میوه و تره بار با ارزش بیش از ۲۴۰‌میلیون دلار در رتبه سوم صادرات محصولات غیر نفتی قرار گرفت. سید رضا نورانی در گفت‌وگو با «مهر» افزود: ‌در سال ۸۵ بیش از ۷۳۴ هزار تن میوه و تره بار به ارزش بیش از ۲۴۰‌میلیون دلار صادر شد که از نظر وزنی ۸۱‌درصد و از نظر ارزشی ۵۸‌درصد در مقایسه با سال ۸۴ افزایش داشته است.

به گفته نورانی پس از ۱۰ سال صادرات میوه و تره بار در سال ۸۵ بعد از محصولات پتروشیمی و مواد معدنی در ردیف سوم صادرات محصولات غیر نفتی قرار گرفت.

وی عمده‌ترین محصولات صادراتی میوه و تره بار را سبزیجات، ‌صیفی جات، ‌انار،‌ سیب زمینی، ‌پیاز، ‌سیب درختی، ‌کیوی و هندوانه دانست.

نورانی با انتقاد از عدم حمایت وزارت جهاد کشاورزی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی،‌ گفت:‌ متاسفانه شرایط دریافت گواهی قرنطینه‌ای از وزارت جهاد کشاورزی با تاخیر انجام می شود و صادرکنندگان باید مبلغی را برای دریافت برای هر برگ گواهی قرنطینه‌ای پرداخت کنند.

وی تصریح کرد:‌ در صورت عدم حمایت مسوولان و نهادهای مرتبط با صادرکنندگان به‌ویژه در بخش محصولات کشاورزی، صادرات کشور فلج شده و‌ همه به دنبال واردات خواهند رفت.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی معتقدند ورود میوه‌های خارج از فصل همچون سیب و پرتقال بازار میوه‌های نوبرانه را تهدیده کرده و باعث ایجاد بحران در محصولات باغی کشور خواهد شد.

خلیل ساسانی، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس، در این باره به «ایسنا» گفت: ضرورت واردات چنین میوه‌هایی با چنین قیمت‌هایی را نمی دانیم و باید از وزارت بازرگانی علت آن را پرسید.

وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی با واردات میوه به کشور مخالف است خاطرنشان کرد: هم اکنون در کشور میوه‌های مورد نیاز تولید می‌شود و به همین دلیل با واردات میوه به شدت مخالفیم.

وی ادامه داد: خارج از فصل بودن و تعرفه‌های واردات دلیل اصلی قیمت بالای میوه‌های وارداتی است.

ساسانی در پاسخ به سوالی درباره رعایت استانداردهای جهانی در میوه‌های وارداتی گفت: آنچه که امروز دنیا در مورد واردات میوه به آن توجه می کند، ارگانیک بودن محصول است در حال که در برچسب‌های میوه‌های وارداتی هیچ نام و مهری از محصولات ارگانیک مشاهده نمی‌شود و هیچ نشانی از ارگانیک بودن آنها وجود ندارد البته این در شرایطی است که بسیاری از میوه‌های داخلی از جمله انار و انگور و انجیر ارگانیک هستند و شرایط تولید داخلی بهتر از محصولات وارداتی است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس گفت: در حالی که به زودی انگورهای داخلی وارد بازار می شوند، هیچ دلیلی برای ورود انگوری با قیمت چهار هزار تومان وجود ندارد.

وی از اتحادیه‌های باغداری در کشور انتقاد کرد و گفت: نهادهای مردمی در زمینه باغداری برنامه‌ای برای حمایت از باغداران ندارند.

ساسانی گفت: حمایت از باغداران تنها توزیع کود شیمیایی نیست، بلکه نهادهای مردمی در زمینه باغداری باید همه شرایط تولید و عرضه خوب را برای باغداری فراهم کنند تا امکان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم شود.