آیا 11 اردیبهشت تکرار می‌شود؟

بخش نخست

گروه بازرگانی- مراسم پایانی انتخابات اتاق‌های بازرگانی، در خیابان طالقانی، جایی که ۲۶ سال مقر سنت‌گرایان تجارت کشور است برگزار می‌شود. در این انتخابات قرار است نمایندگان بخش‌خصوصی سراسر کشور، در اواسط خرداد هفت نفر از اعضای هیات رییسه اتاق ایران را برگزیند. هنوز چندان روشن نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد. تحول‌خواهان که برنده امیدوار انتخابات دوم اسفندماه ۸۵ بودند اکنون چشم امید به اتاق‌های شهرستان دوخته‌اند تا مگر برگ‌های برنده را رو کنند.

از سوی دیگر گروه نوآفرینان نیز چهره‌هایی تازه و مقتدر را روانه میدان رقابت خواهد کرد.

با این حال اگر قرار باشد تجربه انتخابات هیات رییسه اتاق تهران در یازدهم اردیبهشت تکرار شود، بخش‌خصوصی در سایه سنگین دولت گام برخواهد داشت. اگر چه طیف‌های رقیب در این دوره از انتخابات، اتاق‌های شهرستان را سکوی پرتاب به سوی راس اتاق ایران می‌دانند و هر کدام در پی جلب نظر ۱۹۰ نماینده شهرستان‌ها در رای‌ریزان نهایی هستند، اما فعالان بخش‌خصوصی در استان‌ها نیز یک هدف را نشانه گرفته‌اند: «به دست آوردن کرسی‌های بیشتر در هیات رییسه پارلمان بخش‌خصوصی».

آنچه می‌خوانید بخش نخست گزارشی در همین زمینه است.

رییس اتاق اراک بیشتر تمایل دارد که افراد باسابقه و با تجربه به هیات‌رییسه اتاق ایران راه یابند.

به اعتقاد سعید گرگبندی، حرف اول را تجربه می‌زند، بنابراین کسانی باید در راس پارلمان بخش‌خصوصی قرار گیرند که تجربیات آنها به کار بخش‌خصوصی بیاید.

او همچنین بر این نکته تاکید می‌کند که در این دوره باید حداقل دو نفر از رییسان اتاق‌های شهرستان در ترکیب هیات‌رییسه اتاق ایران حضور داشته باشند، امری که تاکنون سابقه نداشته و همواره یک نفر از اتاق‌های شهرستان به این مهم دست یافته‌اند. گرگبندی تصریح می‌کند که اتاق‌های شهرستان در طول حیات خود، همواره مستقل بوده‌اند و در عین حال یادآور می‌شود که استقلال اتاق‌های شهرستان بستگی به مدیران این اتاق‌ها دارد، عده‌ای تمایل دارند که مستقل عمل کنند و عده‌ای نیز با نظرات اتاق ایران امور خود را می‌گذرانند. اما از سوی دیگر، رییس اتاق اردبیل بر این باور است که شانس اتاق‌های شهرستان برای ورود به ترکیب هیات‌رییسه اتاق ایران بسیار محدود است و سهم یک‌نفره را در دوره ششم نیز حفظ خواهد کرد.

سید ناصر رییسی، خاطرنشان می‌کند که تاکنون اتفاق‌نظری بین اتاق‌های شهرستان برای معرفی کاندید مشخصی صورت نگرفته، اما خود معتقد است که در این دوره باید ترکیبی از همه طیف‌ها، بنیان هیات‌رییسه اتاق ایران را پایه‌ریزی کنند.او اظهار امیدواری می‌کند که چهره‌هایی در این دوره به ریاست اتاق ایران برسند که عملکرد خوبی در ضمیمه کارنامه خود داشته باشند و برای بخش‌خصوصی وقت بگذارند. رییس اتاق بوشهر نیز معتقد است که در برهه زمانی خاصی، ضربتی وارد شدن در سیستم اقتصادی کشور دیگر کارساز نیست و جواب نمی‌دهد. سیدحسین معروف با یادآوری اینکه اقتصاد کشور در مقطع زمانی خاصی به سر می‌برد، تصریح می‌کند: کسانی که هیات‌رییسه جدید اتاق ایران را تحویل می‌گیرند باید بدانند که زمان جهت‌گیری‌های انقلابی و ضربتی در اقتصاد گذشته است. بنابراین تفکرات و تصمیمات جدید ضروری است و با منطق گذشته دیگر نمی‌توان راه به جایی برد.او می‌گوید که هیات‌رییسه آینده اتاق ایران باید نگاه واقع‌بینانه به کلیات اقتصاد کشور داشته باشد و به تعریف دوباره‌ای از بخش‌خصوصی دست یابد. به اعتقاد معروف، بسیاری از اتاق‌های شهرستان معتقدند که هیات‌رییسه اتاق ایران مرکزگرا بوده و بیشتر فعالیت خود را در پایتخت متمرکز کرده است.

رییس اتاق بوشهر در عین حال که معتقد است باید حداقل سه نفر از اتاق‌های شهرستان در هیات‌رییسه اتاق ایران حضور داشته باشند، گروه‌های رقیب را به تعامل دعوت می‌کند و می‌گوید: «اگر قرار به حرکت‌های چریکی و تند باشد به طور قطع هر طرف که شروع‌کننده باشد مسافرهای خود را از قطار خود پیاده خواهد کرد.همچنین رییس اتاق همدان از هدفی سخن می‌گوید که تغییر و تحول در اتاق ایران را نشانه گرفته است.»سیدمجید مختاری موسوی، از ائتلاف اتاق‌های شهرستان به نفع طیفی خاص اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما خواستار سهم بیشتر اتاق‌های شهرستان در هیات‌رییسه پارلمان بخش‌خصوصی است. او با اشاره به اینکه ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی وظایف اتاق‌های بازرگانی را سنگین‌تر کرده است، می‌گوید، اکثر اتاق‌های شهرستان گرفتاری‌های مالی بسیاری دارند بنابراین در دوره جدید قوانین اتاق بازرگانی به بازنویسی جدی نیاز دارد.