گروه بازرگانی- قانون تجمیع چهاردرصد عوارض بر واردات طلا باعث شده است که طلا نتواند در بورس عرضه شود و به رقابت با بورس‌های بین‌المللی دیگر بپردازد. رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب، هزینه تامین اجتماعی را که برای صنایع ۱۰درصد است، برای این صنعت ۲۷درصد عنوان کرد و افزود: واردات ماشین آلات جدید و پرداخت وام‌های کم بهره و دراز مدت و کاهش تعرفه ۲۵‌درصدی گمرک برای ماشین آلات می‌تواند در نوسازی و رونق این صنعت نقش موثری داشته باشد.

کوروش گوهربین، پیشرفت کشورهایی مانند ترکیه را در زمینه صنعت طلا ناشی از تنظیم درست قوانین و حمایت‌های بی‌دریغ دولتی در این زمینه دانست و تاکید کرد: اگر حمایت‌های لازم از صنعت طلا به درستی صورت بگیرد طلای ایران می‌تواند رتبه اول صادرات غیرنفتی را در کشور کسب کند.

وی با اشاره به رشد ۱۳۰‌درصدی صادرات طلا از چهار سال گذشته تاکنون گفت: صادرات ایران که در سال ۸۱ رقمی برابر یک میلیون دلار بود در سال ۸۴ به ۱۳۷ میلیون دلار رسید که این موضوع نشان می‌دهد توجه به این وضعیت، چگونه باعث رونق گرفتن صادرات شد و بر همین اساس ما انتظار حمایت مداوم دولت را در این بخش داریم.

وی صادرات کشور را سالانه حدود ۱۰۰ تن طلای ساخته شده عنوان کرد و گفت: دو سال پیش یکی از صادرکنندگان به عنوان صادرکننده نمونه شناخته و از جوایز صادراتی بهره‌مند شد.

او با بیان اینکه تا چهار سال پیش علاوه بر چهار‌درصد تجمیع عوارض شش‌درصد هم سود بازرگانی دریافت می‌شد ولی با صفرشدن این تعرفه صادرات رشد قابل توجهی را نشان داد، گفت: در خصوص تجمیع چهار‌درصدی، بحث‌های بسیاری انجام شده و این طرح سه سال است که مطرح شده و در صورتی که حذف شود ایران پایگاه تولید طلا و جواهر خاورمیانه خواهد شد.

وی با اشاره به مصرف و معامله ۲۰۰ تن طلا در کشور طی یک سال گفت: ۲۵۰ بنکدار عمده در تهران، مصنوعات طلا را با دریافت طلای دسته دوم و ضایعات در سراسر کشور پخش می‌کنند و با ۲۰۰۰ تولیدکننده ضعیف و قوی نیز همکاری مستمر دارند. در ادامه این نشست، سید قوام‌الدین امین، نایب رییس اتحادیه، با بیان اینکه معضل سکه‌های بانکی و غیربانکی در دو سه سال اخیر حل شده است، گفت: در جلساتی که بین بانک مرکزی و اتحادیه انجام شد، ۷۰ واحد صنفی مجاز به پلمپ سکه با مجوز و کد اتحادیه شدند و به این ترتیب سکه‌های غیربانکی که ۳۰ تا ۴۰‌درصد بازار را تشکیل می‌دادند هم اکنون به یک تا دو‌درصد رسیده‌اند.