رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خواستار تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات شد. سیدحمید حسینی، عضو هیات نمایندگان و رییس کمسیون تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، با اشاره به سفر رییس جمهور به امارات متحده عربی و اراده دو کشور برای توسعه روابط و حمایت از شرکت‌های ایرانی مستقر در امارات تاکید کرد: هرچه سریع‌تر باید مقدمات ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات فراهم شود تا این اتاق در کمیسیون‌های مشترک بین دو کشور که قرار است تشکیل شود حضور فعالی داشته باشد.

وی با بیان اینکه امارات یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران است گفت: حدود ۹‌میلیارد دلار از واردات و سه‌میلیارد دلار صادرات ایران به این کشور انجام می‌شود و حضور ۴۰۰ هزار ایرانی و تاسیس حدود ۸۵۰۰ شرکت با مالکیت ایرانیان ایجاب می‌کند که نهادی مانند اتاق بازرگانی مشترک هرچه سریع‌تر شکل گیرد.

او اظهار کرد: در فروردین ماه امسال ۲۱۰‌میلیون دلار از کل ۰۵۰/۱‌میلیارد دلار صادرات و نیز بیش از ۳۰۰‌میلیون دلار از سه‌میلیارد دلار واردات کشورمان از امارات انجام شده است.

به گفته رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران امارات به گاز، برق و توریست ایران شدیدا نیاز دارد و از طرف دیگر بازار پررونقی برای مصالح ساختمانی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌ است و در زمینه ارائه خدمات بانکی، توریستی، ترانزیت کالا و صدور مجدد کالا می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد لذا امارات باید به عنوان یک فرصت تلقی می‌شود تا تهدید!

دکتر حسینی خاطرنشان کرد: در صورتی که مذاکرات در زمینه‌های اقتصادی با امارات به ارائه خدمات بانکی از سوی این بانک‌ها برای خریداران ایرانی منجر شود، امکان مقاومت در مقابل تحریم‌های سازمان ملل بیشتر خواهد شد زیرا امارات یکی از قوی‌ترین و بزرگترین بازار‌های پولی و مالی منطقه را در اختیار دارد.

وی بیان کرد: اکنون امارات در بازار کالا و خدمات، بازار پول، بازار سرمایه و بازار اشتغال ایران تاثیرگذار است و اگر توافقی با این کشور در جهت جلوگیری از ورود و صدور کالای قاچاق به عمل آید بسیاری از گرفتاری‌های کشور در این زمینه برطرف می‌شود چرا که کنترل کردن مرز‌ها به منظور جلوگیری از صدور کالای قاچاق به ایران از امارات و عمان به راحتی امکان‌پذیر است.

حسینی با تاکید بر این‌که امارات می‌تواند سکوی پرتاب صادرات ایران و جذب توریست به ایران باشد، گفت: در حالی که سالانه ۵/۱‌میلیون ایرانی از دوبی بازدید می‌کنند تعداد مسافر و توریست ورودی از این کشور‌ها به ایران بسیار کم است و همکاری در این زمینه، استفاده از تجربه امارات و توافق با شرکت‌های توریستی مبنی بر جذب توریست امکان‌پذیر است.

وی در ادامه با اشاره به آماده بودن زمینه‌های سرمایه‌گذاری درباره احداث پروژه‌های فنی، ساختمان و راه‌آهن و جاده عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰‌میلیارد دلار پروژه فنی، ساختمان و راه‌آهن و جاده در این کشور وجود دارد که می‌تواند زمینه مساعدی برای حضور پررنگ ایران در این بازار فراهم کند.

ارزش پروژه‌های عمران خاورمیانه یک تریلیون و ۱۳۰‌میلیون دلار ذکر شده است که یک سوم آن (۳۵۴‌میلیارد دلار) مربوط به امارات متحده عربی است و این رقم حدود ۵/۳ برابر مجموع طرح‌های عمرانی ایران (۹۸‌میلیارد دلار) است.

به اعتقاد حسینی امارات به عنوان الگویی از خصوصی‌سازی و دخالت نکردن دولت در اقتصاد می‌تواند مورد توجه مسوولان قرار گیرد و شرکت‌هایی که در بازار رقابتی امارات موفق به فعالیت شوند از این طریق می‌توانند در تمام دنیا حضور داشته باشند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین پیشنهاد کرد که در مذاکرات رسمی‌ بین دو کشور مساله استخدام نیرو‌ی کار ایرانی در شرکت‌های ایرانی فعال در امارات نیز حل شود.

وی افزود: متاسفانه دولت امارات اجازه استخدام نیرو‌های ایرانی را در شرکت‌ها و موسسات ایرانی و خارجی نمی‌دهد و فقط مجوز کار برای سرمایه‌گذاران و صاحبان ایرانی شرکت‌ها صادر می‌کند این در حالی است که هزاران نیروی کار از کشور‌های هند، پاکستان، چین در امارات مشغول به کار هستند.