تقلب و دزدی همچون بیماری مسری و خطرناکی است که سراسر جهان را فراگرفته و در‌حال‌حاضر کار را برای دولت‌ها، بخش‌های صنعتی و شرکت‌ها با مشکل روبه‌رو کرده است. در واکنش به این معضل ماموران عالی‌رتبه دولت‌ها، رهبران کسب و کار و ماموران اجرایی قوانین بین‌المللی در ژنو گردهم آمدند تا با هماهنگی یکدیگر مبارزات خود در سطح جهانی و نیز اتحاد برای جلوگیری از رشد غیرقانونی تجارت کالاهای دزدی و تقلبی ادامه دهند.

بیش از ۱۰۰۰ نماینده و ۶۰ سخنران برجسته از ۱۰۷ کشور جهان در این اجلاس شرکت کردند. آنها معتقدند آشفتگی جدید توسعه اقتصادی ناشی از رشد تقلب و سرقت است و پیشنهادهایی در زمینه اقدامات ابتکاری که دولت‌ها و موسسات بازرگانی می‌توانند به طور مشترک برای جلوگیری از رشد این معضل به عمل آورند، ارائه دادند.

تقریبا ۷۰ پیشنهاد سازنده ماحصل این مذاکرات ۲ روزه بوده و طرح کلی و با ارزشی برای مقابله علیه دزدی و تقلب در عرصه اقتصاد بین‌المللی محلی و ملی ارائه شد.

کامیل ایدریس، مدیر کل سازمان مالکیت فکری دنیا (WIPO) در این اجلاس گفت: متقلبان و دزدان مانع رشد و توسعه اقتصادی هستند و سلامت و امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازند.

روش‌های کاری آنها بسیار پیچیده و امکان دسترسی به آنان بعید به نظر می‌رسد. آنان جرایمی را مرتکب می‌شوند که هر روز قربانیان زیادی را به این ورطه می‌کشاند.

همچنین رابرت مالت، مشاور عالی شرکت PFIZER گفت: یک نفر از هر پنج نفر در طی ۵ سال ممکن است از داروهای تقلبی استفاده کند.

شرکت کنندگان دیگر این اجلاس خاطر نشان کردند کالاهای تقلبی و غیرقانونی در نهایت راه خود را از طریق کانال‌های توزیع مشروع پیدا خواهند کرد و این در حالی است که شبکه اینترنت نیز راه را برای دسترسی مشتریان به این کالاهای غیر قانونی هموارتر می‌سازد.

در عین حال عدم کنترل صحیح کالا در مناطق آزاد تجاری، این مناطق را به لحاظ امنیتی به منطقه‌ای امن و جالب توجه برای متقلبان و دزدها تبدیل کرده است.