گروه بازرگانی- پیشنهاد کرافورد فالکونر مذاکره کننده ارشد سازمان تجارت جهانی (WTO) در بخش کشاورزی مبنی بر ادامه حرکت در روند حل مذاکرات در این حیطه از سوی کشورهای فقیر و غنی به یک اندازه مورد انتقاد قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری رویتر، فالکون که نماینده نیوزیلند در WTO است و در عین حال ریاست کمیته کشاورزی این سازمان را برعهده دارد با اشاره به این که گزارش ۲۸ صفحه‌ای او که ترسیم کننده گام‌های مورد نیاز برای دستیابی به توافق بر سر اختلاف نظر کشورهای عضو درباره مسائلی چون یارانه‌ها است این انتقادها را رد کرد.

براساس پیشنهاد او که هفته گذشته برای پشت سر گذاشتن بن‌بست دیرینه در مذاکرات کشاورزی، از بخش‌های کلیدی مذاکرات دور دوحه که هدف آن کاهش موانع تجاری در حیطه‌های مختلف از جمله کشاورزی است، ارائه شد همه کشورهای حاضر در مذاکرات باید برای پیشبرد آن تا حدودی از مواضع کنونی خود کوتاه بیایند.

ایالات متحده باید بیشتر از گذشته به کاهش یارانه‌های کشاورزی مستقیم و غیرمستقیم خود تن دهد در حالی که اروپایی‌ها باید موانع تجاری محصولات کشاورزی را حذف کنند و کشورهای در حال توسعه رشد صادرات را بپذیرند اما کشورهای عضو ائتلاف G۳۳ متشکل از اعضای در حال توسعه WTO اعتقاد دارند ایده‌های فالکون تامین کننده منافع کشورهای ثروتمندتر است.

گروه G۳۳ در واکنش به این طرح با ارسال یادداشتی برای کمیته کشاورزی اعلام کرد این گروه از این عدم موازنه نگران است چرا که در این طرح صرفا به دغدغه‌های کشورهای غنی توجه شده است.

حتی ایالات متحده هم به انتقاد از طرح فالکون پرداخت و تمرکز بیشاز حد بر یارانه‌های کشاورزی که تاثیر ناچیزی بر تجارت دارد را به باد انتقاد گرفت.کشورهای عمده حاضر در مذاکرات دور دوحه پایان سال جاری میلادی را به عنوان ضرب‌الاجلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات شش ساله این دور تعیین کرده‌اند اما تحقق این هدف در غیاب چارچوبی مدون برای پیگیری، پیش از آن که این نهاد مستقر در ژنو از پایان ماه ژوئیه تعطیلات تابستانی خود را شروع کند، ناممکن است.

براساس طرح فالکون ایالات متحده باید سقف اعطای یارانه‌های کشاورزی خود را به ۱۹میلیارد دلار در سال محدود کند که در قیاس با ۵/۲۲میلیارد دلاری که این کشور در‌حال‌حاضر به این یارانه‌ها اختصاص داده متضمن کاهش در خور توجهی است.این در حالی است که اروپا نیز باید با میانگین کاهش ۵۰درصدی تعرفه‌های تجاری خود موافقت کند.کشورهای در حال توسعه نیز باید گشایش بازارهای خود به روی همه محصولات وارداتی را بپذیرند.

نشست بعدی کمیته کشاورزی قرار است روز ۲۱ ماه می پس از آن که وزارت تجارت برزیل، هند، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک برای کاستن از اختلافات خود گرد‌هم آیند برگزار شود.

اعضای گروه G۳۰ به رهبری برزیل متشکل از کشورهای در حال توسعه با توجه به علاقه خود برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی هشدار داده‌اند در غیاب موازنه در مذاکرات کشاورزی شانس اندکی برای کسب موفقیت در سایر حیطه‌ها مشتمل بر کالاهای ساخته شده و خدمات وجود دارد.