وظایف اتاق بازرگانی در حال حاضر متمایز از سایر سال‌ها است چراکه موظف است علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های رشد اقتصادی، باشگاهی برای رشد و توسعه کشور باشد و بخش‌خصوصی را سازماندهی کرده و فضای مطلوبی برای فعالیت اقتصادی آن ایجاد کند. یحیی آل‌اسحاق، رییس جدید اتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اتاق بازرگانی در حال حاضر در شرایط کاملا ویژه‌ای است، عنوان کرد: معتقدم اگر شرایط ویژه اتاق بازرگانی شناخته نشود نمی‌توان به نحو مطلوب ادای وظیفه کرد.

وی تاکید کرد: در اداره اتاق بازرگانی این بیت شعر که «بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی‌شود» را باید مدنظر قرار داد چرا که معتقدم همه کسانی که به رشد کشورمان علاقه‌مندند باید از جایگاه اتاق بازرگانی برای رسیدن به هدف استفاده کنند.

آل اسحاق تصریح کرد: اتاق بازرگانی تهران جز با همدلی، هماهنگی و انسجام به اهدافش نخواهد رسید بنابراین ایجاد هماهنگی از برنامه‌های اصلی خواهد بود.

وی گفت: وظایف اتاق بازرگانی در حال حاضر متمایز از سایر سال‌ها است و موظف است که علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های رشد اقتصادی، باشگاهی برای رشد و توسعه کشور باشد و بخش‌خصوصی را سازماندهی کرده و فضای مطلوبی برای فعالیت اقتصادی آن ایجاد کند.

رییس جدید اتاق بازرگانی تهران همچنین با اشاره به اهمیت فضای اقتصادی ایجاد شده در سایه ابلاغیه اصل ۴۴ عنوان کرد: بخش‌خصوصی در شرایط فعلی برای رسیدن به شرایط مطلوب به تبیین استراتژی و تهیه سناریو نیاز دارد که اگر چنین سیاست‌هایی از سوی بخش‌خصوصی شکل نگیرد، بسیاری از اهداف قابل تحقق نیست، لذا یکی از برنامه‌های اصلی اتاق تهران در چهار سال آینده همین موضوع خواهد بود.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی باید به عنوان رکن اساسی فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی برنامه ویژه‌ای برای این امر داشته باشد.

آل اسحاق یکی دیگر از برنامه‌های مهم خود را افزایش تاثیرگذاری فعالان بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی در فعالیت‌های بین‌المللی دانست و افزود: اتاق بازرگانی باید زمینه برقراری تعامل با سایر کشورها به عنوان یک بسترساز خوب عمل کرده و در حل و فصل روابط بین‌المللی و اقتصادی کشورمان با سایر کشورها نقش موثری ایفا کند.

وی برقراری تعامل مثبت بین فعالان اقتصادی بخش خصوصی با مجریان و سیاستگذاران اقتصادی را از دیگر اهداف مدیریتی خود در اتاق بازرگانی برشمرد و گفت: برای ایجاد هماهنگی بین اهداف و تصمیم‌گیری‌ها برقراری چنین تعامل ضروری است چرا که معتقدم ایجاد هماهنگی و حل مشکلات بین بخش‌خصوصی و دولتی برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در صحنه‌های تصمیم‌گیری نقش کلیدی دارد.

آل اسحاق بیان کرد: رشد صادرات، ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و نیز جذب سرمایه‌ها از برنامه‌های دیگری است که برای دستیابی به آنها تلاش خواهد شد، البته تمامی این برنامه‌ها و اجرایی شدن آنها تنها با روحیه تفاهم، انسجام، همدلی و مستقل نگه داشتن اتاق بازرگانی امکان‌پذیر است.

پورقاضی: دولت از بخش سنتی حمایت کرد

از سوی دیگر یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که در انتخابات هیات رییسه این اتاق دولت درست بر خلاف وظیفه خود عمل کرد.

مهند پورقاضی می‌گوید: رای بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی کاملا واضح و روشن بود. بخش سنتی که معتقد به نقش پدری برای دولت است و تنها ۴۰درصد آرا دارندگان کارت بازرگانی را داشت با معرفی یک نماینده دولتی با دولت به توافق رسید. دولتی‌ها هم که باید نقش خدمتگزاری بخش خصوصی را بازی کنند و به رای فعالان این بخش احترام بگذارند به وظیفه خود پشت کرده و به صورت یکپارچه با بخش سنتی تابع دولت ائتلاف کرد.

وی ادامه داد: کاندیداهای ریاست اتاق تهران خیلی شناخته شده بودند. یحیی آل اسحاق کارمند بنیاد مستضعفان است و با طیف صنعتگر و فعال در بازار مالی و نماینده بخش خصوصی مدرن بود.

دولت هم بین بخش سنتی و مدرن، بخش سنتی را تابع خود دید و از آنها حمایت کرد.

پورقاضی تصریح کرد: در حال حاضر اتاق تهران با مدیریت دولتی و به صورت تابع دولت شکل گرفته است. بنابراین این نتیجه به هیچ وجه مطلوب بخش خصوصی مدرن نیست.

پورقاضی افزود: نمایندگان تحول خواهان مذاکرات مفصلی با دولت انجام دادند حرف ما این بود که دولت یا نمایندگانش را از بخش خصوصی معرفی کند و یا در انتخابات رای بی طرف بدهد. به عبارت دیگر، از دولت خواستیم که به رای دارندگان کارت بازرگانی احترام بگذارد. ولی دولت خواست که اتاق بازرگانی را هم تابع خود بکند و این خلاف وظیفه نقش خدمتگزاری دولت برای بخش خصوصی است.