استان‌ها نیز صادرات را جدی بگیرند

فرشید خاموشی

گویا وزارتخانه «مسعود میرکاظمی» قصد دارد در سال ۸۶ از لفافی که سال گذشته به دور خود پیچیده بود خارج شده و با نشست‌های مطبوعاتی و برپایی همایش‌های پی‌درپی فضای گفت‌وگوهای رسانه‌ای را گرم نگه دارد. پس از آنکه هفته پیش وزیر بازرگانی به میان خبرنگاران آمد، صبح دیروز این وزارتخانه مدیران و دست‌اندرکاران سازمان‌های بازرگانی سراسر کشور را در تهران جمع کرد تا در همایشی دوروزه «سیاست‌ها و راهبردهای وزارت بازرگانی در سال ۸۶» بررسی شود.

روز نخست همایش «روسای سازمان‌های بازرگانی استان‌ها» برطبق برنامه،‌ از ساعت ۸صبح کلید خورد، اما دیده‌بوسی و خوش و بش‌های مهمانان که از هتل استقلال به سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران آمده بودند ساعتی برنامه را به تاخیر انداخت تا سرانجام «شجاع‌الدین بازرگانی» مجبور شد پشت تریبون برود و خیرمقدم مرسوم را این‌گونه آغاز کند که «مقدم خانم‌ها و آقایان را به چهارمین همایش سراسری روسای سازمان‌های بازرگانی استان‌ها گرامی می‌داریم و...» در حالی که بر روی تمامی صندلی‌های آبی‌رنگ سالن خلیج‌فارس مردان کت‌وشلوار‌پوش نشسته بودند!

پس از آن وزیر بازرگانی ضمن سخنانی، کاهش تصدی‌گری‌ها، چگونگی برقراری نظام بهبود مستمر، پرداختن به سازمان، توجه به پرسنل و.... را از جمله مسائلی دانست که مدیران سازمان‌های بازرگانی سراسر کشور باید به آن توجه کرده و جزو برنامه‌های اصلی خود قلمداد کنند.دکتر مسعود میرکاظمی همچنین بر لزوم حساسیت بالا و استفاده از خلاقیت و نوآوری از سوی مدیران وزارت بازرگانی تاکید کرد چرا که او معتقد است چنین الگویی سازمان را زنده و فعال نگه می‌دارد.

وزیر بازرگانی در ادامه روسا و مدیران سازمان‌های بازرگانی را به سمت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و اجرای آن فراخواند و گفت: نکته قابل توجه در این بخش برقراری تعامل مطلوب با بازار است چرا که باید تعریف مشخص و روشنی در وضعیت با اصناف، اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌های اقتصادی و تعاونی داشته باشیم و تعامل موثری بین بخش‌خصوصی و دستگاه‌های اجرایی در وزارتخانه برقرار کنیم.

او با یادآوری اینکه مسوولیت تنظیم بازار به عهده وزارت بازرگانی است، خاطرنشان کرد: وظیفه و تکلیف اصلی وزارت بازرگانی در شرایط فعلی برقراری تعامل خوب با تشکل‌های مردمی و بازگرداندن ماموریت‌های ذاتی به آنان است، البته این بازگرداندن ماموریت‌های ذاتی به معنای شانه خالی کردن از مسوولیت‌های دیگر نیست.

به گفته میرکاظمی، باید به اتاق‌های بازرگانی توجه بیشتری شود و این نهاد نیز به عنوان نماینده بخش خصوصی برنامه مشخصی ارائه دهد، امری که به اعتقاد میرکاظمی تاکنون از سوی آنان صورت نگرفته است.

وزیر بازرگانی ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی در استان‌ها باید به کمک سازمان‌های بازرگانی برنامه مطلوبی را برای بخش خصوصی پیش‌بینی کنند تا این برنامه‌ها در اتاق ایران به عنوان برنامه جامع بخش خصوصی ارائه شده و دولت نیز بتواند براساس آن از بخش خصوصی حمایت کند.

به اعتقاد میرکاظمی کمک به بخش خصوصی باید در راستای ارتقای دانش به ویژه در بخش بازاریابی و شناخت بازارهای هدف و نیز توسعه تجارت الکترونیک باشد.

او تصریح کرد: سازمان بازرگانی استان‌ها باید به سمت ایجاد زیرساخت‌های صادرات حرکت کنند تا شاهد رشد صادرات در همه استان‌های کشور باشیم.

وی بر این نکته تاکید کرد که نباید صادرات را در تهران خلاصه کرد بلکه صادرات استانی نیز باید شکل بگیرد.

میرکاظمی در ادامه سخنانش به بحث الحاق کشورمان به سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: بسیاری از اقدامات مربوط به WTO در وزارت بازرگانی انجام شده و ما در انتظار مصوبه دولت برای آغاز مذاکرات هستیم.

وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: در سال جاری باید بحث انجام وظایف دستگاه‌ها و زمینه‌سازی آنها برای الحاق به WTO به نحو مطلوبی انجام شود تا همزمان با شروع دور مذاکرات تغییر و تحول‌ها هم در دستگاه‌ها دنبال شود.

میرکاظمی سپس به مقوله تنظیم بازار و اهمیت آن پرداخت و گفت: تلاش وزارت بازرگانی در سال جاری کاهش عوامل تورم‌زا در بودجه بود که به دلایلی محقق نشد بنابراین قصد داریم تا بحث تنظیم بازار را با مشارکت هر چه بیشتر اصناف و با استفاده از تسهیلات بانکی همچنین با کمک برقراری ارتباط با این صنوف استانی به این هدف دست یابیم.

وزیر بازرگانی همچنین به بحث تعرفه‌ها و افزایش دو واحد درصدی نرخ موثر تعرفه اشاره کرد و گفت: از سوی وزارت بازرگانی تعاملی با سایر دستگاه‌ها برقرار شده تا اثرات افزایش او واحد نرخ موثر تعرفه‌ها در قیمت کالاها کم رنگ‌تر شود.

او اواخر سال گذشته بر افزایش دو واحد درصدی تعرفه‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده بود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که طی دو سال گذشته در حوزه فرش انجام گرفته است، گفت: در سال جاری باید نتایج برنامه‌ریزی‌ها و تصمیماتی که درباره فرش اتخاذ شده است را در تولید و صادرات این محصول ببینیم.

میرکاظمی بر لزوم واگذاری تجارت آرد و نان و نیز آزادسازی این حوزه از فعالیت‌های اقتصادی برای حضور مردم تاکید کرد و افزود: باید زمینه‌هایی فراهم شود تا صنوفی که حذف‌ شده‌اند به تدریج به مردم واگذار شوند. بنابراین برای مدیریت این واگذاری‌ها، سازمان‌های بازرگانی استان‌ها باید نقش بیشتری ایفا کنند.

او با تاکید بر اینکه در بحث واگذاری سیلوها نیز باید امکان خرید گندم و آرد برای بخش خصوصی فراهم شود، یادآور شد: علاوه بر این در سال جاری باید تعدادی از واحدهای صنعتی تولیدشان مورد بهره‌برداری قرار گیرد و موضوع تولید نان‌های صنعتی و واگذاری آن به تعاونی خبازان نیز باید سرعت بیشتری یابد.