منتخبان برنامه آینده خود را اعلام کردند

گروه بازرگانی- اگرچه انتخابات اتاق‌های بازرگانی به عنوان یک رخداد توجه برانگیز از منظر مشارکت اعضا، گروه‌ها و تشکل‌های اقتصادی، خاطره‌ای خوش در حافظه بخش‌خصوصی کشور به جا گذاشته اما اواخر هفته گذشته زمزمه‌هایی تعجب‌برانگیز به گوش رسید. از قرار معلوم، انجمن نظارت بر انتخابات پس از آنکه دوبار دست به ردصلاحیت گسترده نامزدهای مطرح انتخابات اتاق تهران زد و این فرآیند «حذف رقبا» با دوراندیشی و عملکرد قانونی رییس انجمن و وزیر بازرگانی، به جایی نرسید، اکنون در پی آن است که با طرح مسائلی همچون نصب برخی تراکت‌های تبلیغاتی در محدوده برگزاری انتخابات و... چند تن از نمایندگان خواستاران تحول و ائتلاف تشکل‌ها را زیر سوال ببرد. البته خواستاران تحول نیز ساکت ننشسته‌اند آنها عملکرد یک‌جانبه روابط عمومی اتاق ایران و نیز گفت‌وگوی رسانه‌ای چند چهره شاخص یکی از گروه‌های فعال در انتخابات را که در زمان پایان مهلت تبلیغات صورت گرفت، شاهد مثال می‌آورند تا ثابت کنند که طرح این مسائل بیشتر نوعی شبهه‌افکنی است تا واقعیت نمایی.

«محمدرضا بهزادیان» با اشاره به روند تبلیغات در انتخابات اتاق‌های بازرگانی، بیان برخی شعارها و رفتارهای تبلیغاتی را بخشی از دموکراسی دانست و تاکید کرد: اجرایی شدن اصل ۴۴نیازمند همراهی تمام اعضای اتاق بازرگانی است.

وی افزود: با توجه به ناخرسندی اخیر مقام معظم رهبری در خصوص روند کند اجرای اصل ۴۴ضروری است منتخبان اتاق‌های بازرگانی از این پس به جای هر گونه تلاش برای رد صلاحیت همراهان خود، به اجرایی شدن این اصل بپردازند.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: موضوع اصلی به پیش بردن اهداف نظام در اتاق‌های بازرگانی است و اینکه چه کسی بیاید یا برود و یا اینکه رییس چه کسی باشد، نباید در اهداف اصلی تاثیرگذار باشد.

وی معتقد است: برخی بدون در نظر گرفتن اخلاق اجتماعی با طرح مسائل غیرواقعی و حاشیه‌ای تلاش می‌کنند تا اعتبارنامه منتخبان اتاق را زیر سوال ببرند.

بهزادیان با تقدیر از شرکت‌کنندگان در انتخابات اتاق‌های بازرگانی تاکید کرد: اگر به رای فعالان بخش‌خصوصی گردن نهیم دیگر به دنبال حذف یکدیگر نخواهیم بود.

وی همچنین خواستار برگزاری نخستین نشست ششمین دوره اتاق بازرگانی ایران در مهلت مقرر (بهار سال آینده) شد و گفت: هرگونه به تاخیر انداختن نخستین نشست منتخبان اتاق‌های بازرگانی خلاف آیین‌نامه است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه، دوره پنجم فعالیت اتاق بازرگانی با شش ماه تاخیر آغاز شد، از دولت و شورای نظارت بر انتخابات خواست تا در این خصوص مقتدرانه عمل کنند.

به اعتقاد بهزادیان، آنچه روند فعالیت بخش‌خصوصی به ویژه در اتاق بازرگانی را خدشه‌دار می‌کند، خودپسندی و بی‌توجهی به آرای عمومی است.

وی همچنین از در پیش گرفتن سیاست بی‌طرفی توسط دولت به ویژه شورای نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی تقدیر کرد.

«محسن مهرعلیزاده» دیگر برگزیده انتخابات اتاق‌های بازرگانی‌ اظهار داشت: طرح مسائلی شبهه انگیز و غیرواقعی در خصوص منتخبان اتاق بازرگانی، ضمن آنکه موجب دلسردی فعالان بخش‌خصوصی می‌شود، شیرینی حضور گسترده اعضای اتاق در انتخابات را در کام شرکت‌کنندگان تلخ می‌کند.

وی احتمال داد: عدم تحمل نتیجه انتخابات توسط برخی سبب شود تا با استفاده از هر شیوه‌ای تلاش کنند اعتبار افراد برگزیده را زیر سوال ببرند.

مهرعلیزاده اظهار داشت: هرچند که شاید طراحان این گونه مسائل از نظر قانونی نتوانند کاری از پیش ببرند، اما این نوع اظهارنظرها که کم و بیش شنیده می‌شود، جایگاه معنوی منتخبان این دوره را خدشه‌دار می‌کنند.

همچنین سید حمید حسینی، یکی دیگر از منتخبان اتاق تهران گفت: خواستاران تحول در اتاق ایران از اینکه برخی رفتارها موجب به هم خوردن فضای سالم انتخابات شود، نگران هستند.

وی تاکید کرد: در صورتی که روند اجرایی پس از انتخابات بر اساس روال قانونی طی شود، به طور قطع دوره ششم فعالیت اتاق از نشاط بسیاری برخوردار خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه تفاوتی نمی‌کند که چه کسی ریاست اتاق‌ها را برعهده گیرد، افزود: مهم این است که در دور آینده فعالیت اتاق بازرگانی ، همه منتخبان اتاق در تهران و شهرستان‌ها حضوری فعال داشته باشند.

ائتلاف بزرگ تشکل ها ماندگار می شود

و اما روز پنج‌شنبه نمایندگان راه یافته «ائتلاف بزرگ تشکل‌ها» به اتاق تهران در محل انجمن شرکت‌های ساختمانی گردهم آمدند تا ضمن تقدیر از رسانه‌ها و مطبوعات به دلیل اطلاع‌رسانی آنها در جریان انتخابات اتاق، از طرح‌ها و برنامه‌های خود سخن بگویند.

رحمان پورقربان، دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی به عنوان یکی از اعضای موسس این ائتلاف با خوانش غزلی عارفانه، دریچه‌ای به شور و نشاط انتخابات اتاق بازرگانی گشود و از همه آنان که تنور این انتخابات را گرم کردند، سپاسگذاری کرد. پورقربان گفت: هدف و انگیزه اصلی ما از شکل‌گیری این جریان، تشویق مشارکت جمعی بود که چنین نیز شد و نتایج انتخابات نشان می‌دهد که از ۲۷ نفر نامزدهای ائتلاف تشکل‌ها، ۲۲ نفر به پارلمان بخش خصوصی راه یافتند.

او ضمنا از فرصت کوتاه شکل‌گیری این ائتلاف، یاد کرد و افزود: اگر از چند ماه قبل به این فکر می‌افتادیم و اعضا را به صورت جامع‌تر معرفی می‌کردیم قطعا نتیجه درخشان تر از آنچه به دست آمده می‌بود.

پورقربان با تاکید بر اینکه بخش‌خصوصی در شرایط حاضر، به کار عاشقانه نیاز دارد. به نقل از یک استاد دانشگاه گفت: «بعضی‌ها صرفا انجام وظیفه می‌کنند، بعضی‌‌ها، خوب کار می‌کنند اما کاش می‌شد بخشنامه‌ای صادر کنیم که همه با عشق کار کنند.»

البته کار عاشقانه، با صدور بخشنامه میسر نمی‌شود و ظاهرا باید راه‌حل دیگری برای آن جست‌وجو کرد. پورقربان اظهار امیدواری کرد که نمایندگان جدید اتاق تهران و دیگر اتاق‌ها، بیش از هر چیز به شکوفایی تولید و توسعه و گسترش صادرات بیندیشند و برنامه‌ عمل خود را بر این محور تعریف و اجرا کنند.

مسعود خوانساری، نیز در این گردهمایی گفت: زمان همگرایی تشکل‌ها در انتخابات اتاق تهران، کوتاه بود اما نتیجه‌ای درخشان حاصل شد. سپس نوبت به تقی بهرامی نوشهر رسید که او نیز قول داد با آغاز کار دور ششم اتاق تهران، برای فضاسازی و توسعه فعالیت‌های تشکل‌های مستقل بکوشد و سهمی از بودجه اتاق به این نوع فعالیت‌ها تعلق گیرد.

مهدی جاریانی دیگر نماینده منتخب اتاق تهران بود که خواستار حمایت تشکل‌ها از نمایندگان بخش‌خصوصی در اتاق‌های بازرگانی شد و گفت: اگر بدون برنامه عمل مشخص جلو برویم، دوره ۲۶ ساله گذشته تکرار خواهد شد.

جاریانی با تصریح این نکته که «ما فعال اقتصادی هستیم، نه سیاسی» به جامعیت کارکرد تشکل‌ها در سطوح ملی و نه فقط حوزه تهران، تاکید کرد، به گفته وی ائتلاف تشکل‌ها باید ماهیت ملی داشته باشد.

دکتر علی غضنفری، از دیگر فعالان بخش‌خصوصی در این گردهمایی بود که از ضرورت پیوند اقتصاد و فرهنگ در کشور سخن گفت. او دامنه فعالیت‌های پژوهشی در اتاق را محدود ارزیابی کرد آن هم در زمانه‌ای که یکی از بنیان‌های تولید و تجارت جهانی، پژوهش و تحقیق استراتژیک است.

محمد مهدی رئیس زاده، دبیرکل سابق اتاق تهران که در انتخابات دوم اسفند ماه امسال نیز با رای بالا به این اتاق راه یافت در این گردهمایی یک پیشنهاد تامل‌برانگیز مطرح کرد. او از وزرای صنایع و معادن و بازرگانی خواست که نمایندگان دولتی اتاق را از مدیران گروه‌ها و انجمن‌ها و شرکت‌های بزرگ برگزینند. به گفته رییس زاده، یک راهکار موثر این است که نمایندگان دولت از میان کسانی که در انتخابات شرکت کردند و آرای بالایی نیز به دست آوردند اما نتوانستند در فهرست اصلی منتخبان قرار گیرند، انتخاب شوند. دبیر کل سابق اتاق تهران، رایزنی و تعامل تشکل‌ها با وزاری مذکور را در این زمینه به فال نیک گرفت و بر آن تاکید کرد.

دکتر علی رشیدی، دیگر سخنران این همایش بود که خواستار پررنگ شدن نقش تشکل‌ها در کمیسیون‌های اتاق‌های بازرگانی شد.

رشیدی گفت: در دوره‌های قبل کمیسیون‌های مختلف اتاق هرگز نتوانسته‌‌اند در مراکز تصمیم‌گیری کشور موثر باشند. در این دوره باید به گونه‌ای متفاوت عمل کرد و تشکل‌ها باید زمینه ساز اثرگذاری بیشتر و ارائه نقد و پیشنهاد سازنده باشند تا حوزه اثرگذاری کمیسیون‌ها ملموس و مشهود باشد.

سپس دکتر پدارم سلطانی به جمع‌بندی مباحث مطرح شده و ذکر دلایل شکل‌گیری ائتلاف تشکل‌ها در انتخابات اتاق تهران پرداخت.

سلطانی گفت: همگرایی و تعامل تشکل‌ها در این انتخابات، ‌حرکتی نمادین بود که با هدف خروج از انفعال و ساماندهی رقابتی سالم و فعالانه به وجود آمد.

به گفته سلطانی این ائتلاف، دیرتر از دیگر گروه‌ها پا به میدان رقابت گذاشت اما دومین گروه پیروز انتخابات پس از گروه خواستاران تحول بود.

در پایان این گردهمایی،‌ نمایندگان ائتلاف تشکل‌ها، ۱۱تشکل‌ را با هدف تاسیس «مجمع ائتلاف تشکل‌ها» معرفی کردند که قرار است در قالب یک نهاد غیر رسمی آغاز به کار کند. به نظر می‌رسد بخش‌خصوصی اکنون به مرحله‌ای از رشد فکری و تشکیلاتی رسیده است که سامان واقعی خود را با این نوع حرکت‌ها نشان می‌دهد و در پی نقش‌آفرینی هدفمند در گستره اقتصاد کشور است.