سهم 14هزارم درصدی ایران از 30 کشور غرب دنیا

گروه بازرگانی- سهم ایران از بازار ۲۳۷میلیارد دلاری آمریکای لاتین در سال ۲۰۰۴ تنها و تنها ۱۴هزارم درصد بود!

صبح روز گذشته مسوولان دولتی در همایش بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و کشورهای آمریکای لاتین با این ارقام و اعداد از روابط تجاری دو طرف یاد کردند. عکس: سامان دزیانیان

سهم ایران در تجار ت با آمریکای لاتین در خوشبینانه‌ترین حالت طی سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ نیز بیش از این ارقام نبوده است.

منطقه آمریکای لاتین بیش از نیم میلیارد نفر را در خود جای داده و تولید ناخالص داخلی این کشورها ۵/۶تریلیون دلار است. صادرات جهانی کالا و خدمات مجموعه کشورهای آمریکای لاتین (۳۰ کشور) در سال ۲۰۰۵ حدود ۱۲۳میلیارد دلار بوده که نشانگر رشد ۲۵درصدی نسبت به سال ۲۰۰۴ است. البته هنوز آمار دقیق تجارت جهانی این کشورها در سال ۲۰۰۶ اعلام نشده و در این همایش هم به آن اشاره نشد.

وزیر بازرگانی به آمارهای WTO در سال ۲۰۰۵ از حجم تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۵ میلادی حجم صادرات در جهان ۱۰۱۵۹میلیارد دلار بود که از این میزان سه اتحادیه اروپا ۳/۴۳درصد، آسیا ۳/۲۷درصد و آمریکای شمالی ۵/۱۴درصد بوده است در حالی که کشورهای منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی ۵/۳درصد تجارت جهانی را در اختیار داشته‌اند.میرکاظمی افزود: با این حجم عظیم از تجارت در این منطقه از جهان و نیز روابط نزدیک سیاسی بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین، توسعه مناسبات اقتصادی کشورمان با این منطقه حائز اهمیت است.

وزیر بازرگانی، میزان واردات کل جهان در سال ۲۰۰۵ را ۱۰۵۱۱میلیارد دلار اعلام کرد و توضیح داد که اتحادیه اروپا با ۲/۴۳درصد در رتبه نخست قرار دارد و آسیا با ۷/۲۴درصد و آمریکای شمالی با ۲۲۸۵میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند. سهم آمریکای جنوبی و مرکزی نیز از کل واردات جهان ۲۶۸میلیارد دلار (حدود ۳درصد) است.

او عمده‌ترین بازارهای صادراتی ایران را، خاور دور (۱/۵۳درصد)، هندوستان (۹/۱۶درصد)، خاورمیانه (۴/۱۴درصد)، آسیای جنوب شرقی (۲/۱۰درصد)، اروپا (۴درصد) و سایر کشورها (۴/۱درصد) اعلام کرد و یادآور شد که بازار خدمات فنی و مهندسی کشورمان به ترتیب کشورهای مشترک‌المنافع، خاورمیانه، آفریقا، آسیا و در نهایت اروپا شامل می‌شود. میرکاظمی همچنین کشورهای هدف صادراتی ایران در منطقه آمریکای لاتین را به ترتیب برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، اکوادور، کوبا، شیلی، پاناما و اروگوئه دانست در حالی که از برزیل، اروگوئه، مکزیک، شیلی، اکوادور، پاناما، ونزوئلا و پاراگوئه بیشترین واردات را داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد که با برپایی همایش‌های اقتصادی و بازرگانی، اعزام هیات‌های تجاری مابین‌ ایران و آمریکای لاتین، راه‌اندازی نمایشگاه‌های اختصاصی در دو منطقه، امضای توافقنامه‌های تجاری و گمرکی، اعطای تسهیلات مالی و ارتباطات بانکی گام‌های بلندی در راه گسترش روابط برداشته خواهد شد. دلانوئیز، وزیر تجارت خارجی کوبا نیز در این همایش با بیان بخشی از توانمندی‌های اقتصادی کشور خود گفت: کوبا در سال گذشته به ۵/۱۲‌درصد رشد اقتصادی دست یافت و در سال‌جاری نیز ۱۰‌درصد رشد تولید ناخالص داخلی داشته است. وزیر تجارت خارجی کوبا همچنین با بیان وضعیت تجارت خارجی این کشور افزود: بیش از ۷۰‌درصد صادرات کوبا به صدور خدمات اختصاص دارد که بخش عمده آن را صادرات خدمات توریستی تشکیل می‌دهد و در حال حاضر کوبا پذیرای سالانه بیش از دو‌میلیون توریست است. به گفته وی تجارت خارجی کوبا در سال‌های اخیر ۲۷‌درصد رشد داشته که ۳۱‌درصد آن را کالاهای غیر نفتی و ۶۹درصد را نیز محصولات بیوتکنولوژی و دارو تشکیل می‌دهد.

دلانوئیز همچنین با تاکید بر اینکه کشور کوبا سیاست تنوع بخشی در صادرات را دنبال می‌کند، افزود: با وجود اینکه ۸۵‌درصد تجارت خارجی کوبا تا قبل از دهه ۶۰ میلادی با اتحادیه اروپا بوده است اما در حال حاضر عمده تجارت ما با کشورهای آمریکای لاتین است به طوری که ۴۴‌درصد تجارت کوبا با آمریکا، ۳۳‌درصد اروپا، ۲۲‌درصد آسیا، دو‌درصد آفریقا و یک‌درصد اقیانوسیه است. وی تاکید کرد: تجارت با آمریکای لاتین برای کوبا در اولویت قرار دارد و کوبا به دنبال ایجاد یک همگرایی بین منطقه‌ای است و به همین منظور نیز با ۱۲ کشور آمریکای لاتین موافقتنامه تجاری به امضا رسانده است. وزیر تجارت کوبا گفت: تشکل‌گرایی در بین کشورهای آمریکای لاتین با محوریت تجارت آزاد در حال شکل‌گیری است.

وی در ادامه با بیان اینکه کوبا بزرگ‌ترین ذخایر نیکل جهان را در اختیار دارد، افزود: در سال گذشته صادرات نیکل از کوبا ۴۶‌درصد کل صادرات کوبا را تشکیل داد.دلانوئیز همچنین با اشاره به تولید ۷۷‌هزار تنی نیکل در کوبا، گفت: کوبا در نظر دارد در سال‌های آینده تولید نیکل خود را به ۱۰۰‌هزار تن برساند. وی در ادامه با اشاره به صادرات هشت‌میلیون تنی شکر از سوی کوبا بیان کرد صادرات سیگار و مرکبات نیز روند خوبی داشته است.

وزیر تجارت کوبا درباره وضعیت واردات کوبا نیز سخن گفت و افزود: واردات ماشین‌آلات و تجهیزات در کوبا رتبه اول را دارند و ۴۴‌درصد واردات را تشکیل می‌دهند. وی در ادامه خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت‌های ایرانی در کوبا شد و گفت: هدف کوبا گسترش روابط اقتصادی با ایران است و راه‌آهن، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، محصولات پتروشیمی، کانی‌های غیرفلزی و لوازم برقی باید از ایران به کوبا صادر شود البته کوبا در حال حاضر به توسعه حمل‌ونقل عمومی نیز نیاز دارد لذا معتقدیم که ایران در این زمینه می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

دلانوئیز همچنین با اشاره به امضای ۳۱موافقتنامه بین ایران و کوبا در بخش‌های حمل و نقل و محصولات شیمیایی و سایر بخش‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای گسترش این روابط در راستای اجرای موافقتنامه‌های دو جانبه در حال کاهش مالیات، حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل هستیم و از دولت ایران به دلیل اهدای ۲۰۰‌میلیون دلار به بانک توسعه صادرات کوبا قدردانی می‌کنیم. از سوی دیگر، رییس اتاق ایران در این همایش به نمایندگی از بخش‌خصوصی کشورمان به ایراد سخنرانی پرداخت.

در این همایش برای خاموشی نیز مانند وزیر بازرگانی متن سخنرانی آماده شده بود اما او ترجیح داد خود سخن بگوید.

آنچه که از سخنان رییس اتاق ایران می‌توان در این همایش استنباط کرد چگونگی نفوذ به بازار ایالات متحده است. چرا که او معتقد است اگر کشورمان به بازار مکزیک (همسایه دیوار به دیوار ایالات متحده) راه یابد، بازار آمریکا را به زیر چتر خود آورده است.خاموشی در عین حال یکی از عوامل مهم در سردی ارتباط و اطلاعات عاملان اقتصادی ایران و کشورهای آمریکای لاتین را فاصله‌ هوایی طولانی و ۱۶ ساعته مابین این دو منطقه دانست و اظهار کرد که باید رفت و آمد هیات‌های تجاری دو طرف سالی یک‌مرتبه آن هم در سطح وسیع برقرار شود.رییس اتاق ایران همچنین تصریح کرد که کشورهایی در منطقه آمریکای لاتین به لحاظ تجاری موفقند که از نزدیک و در خاک این کشورها فعالیت‌های خود را آغاز کنند، به گفته خاموشی اگر شرکت‌های ایرانی در آمریکای لاتین دفتر بزنند و اقدام به فعالیت نمایند، برنده‌ایم.او گسترش روابط اقتصادی با این کشورها را منوط به این عمل دانست.به اعتقاد وی زمینه‌های همکاری با کشوری مانند کوبا فراهم است و شرکت‌های ایرانی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در کارخانه کاغذسازی این کشور نیازهای داخلی کشورمان را تامین کنند.

خاموشی اهمیت صنعت شکر کوبا را به یاد‌ آورد و گفت: «متاسفانه شکر کوبا در بازارهای انگلستان خرید و فروش می‌شود و نه در کوبا. بنابراین وقتی قصد مذاکره در مورد واردات شکر داریم ما را به انگلیس ارجاع می‌دهند!»رییس اتاق ایران ادامه داد: «اگر شرکت‌های ایرانی در اتحادیه کارائیب پایگاهی قوی ایجاد کنند، در تمام کشورهای این اتحادیه محصولات ایرانی به گردش درمی‌آید». خاموشی با انتقاد از اینکه هنوز ابزار توسعه همکاری‌ها آماده نیست، اضافه کرد: متاسفانه تاکنون روابط بانکی میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین برقرار نشده در حالی که روی مقررات گمرکی، حمایت از سرمایه‌‌گذاری های دو جانبه و عدم دریافت مالیات مضاعف نیز باید کار کرد. او با اعلام اینکه بخش‌خصوصی ایران و اتاق بازرگانی آماده ارائه اطلاعات اقتصادی و تجاری به طرف‌های خود در آمریکای لاتین است، تصریح کرد: اگر با این کشورها تعرفه‌های ترجیحی برقرار کنیم برگ برنده در دست ما است و صنایع ایران هیچ گونه ضرری متحمل نخواهند شد.

رییس اتاق ایران همچنین با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: «ونزوئلا پالایشگاه‌هایی دارد که به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌توانند فعالیت کنند، سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند سرمایه‌های خود را به این بخش سرازیر کنند تا این پالایشگاه‌ها نفت را به فرآورده‌های دیگر تبدیل کنند.