شبنم بهرامی

برگزاری پنجمین انتخاب اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در اسفند ۱۳۸۱ از شور و هیجان خاصی برخوردار بود و برخلاف دوره‌های پیشین اسامی تعداد محدودی از زنان بازرگان در فهرست کاندیداهای اتاق بازرگانی به چشم می‌خورد. گروه تحول‌گرایان تعدادی از زنان بازرگان عضو اتاق را در فهرست خود قرار داده بودند و عده محدود دیگری نیز به طور مستقل نامزد شده بودند.گروه معتمدان نیز هیچ زنی را در فهرست خود قرار نداده بود.

با این وجود چهار نفر از زنان بازرگان از اتاق‌های تهران، اهواز و ساری موفق به ورود به هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی شدند. ورود این زنان بازرگان آن هم پس از گذشت بیش از دو دهه موفقیت بزرگی بود. کارمندان قدیمی اتاق ایران همیشه از مرحوم مهین قاسملو افشار (اولین زنی که موفق به دریافت کارت بازرگانی شد) و فعالیت‌هایش در اتاق به نیکی یاد می‌کردند.سرانجام طلسم شکسته شد و تعدادی از زنان کاندیدا پیروز انتخابات شدند. در مدت چهار سال گذشته اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران هر یک به طور جداگانه اقدام به تاسیس شوراهای بانوان بازرگان کردند و متعاقب آن تعدادی کارگاه آموزشی و همایش برای زنان بازرگان برگزار کرده و قراردادهای تفاهم همکاری‌های مشترک با دیگر انجمن‌های بازرگانی زنان در سایر کشورها منعقد شد.در ششمین انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور که چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود ۲۵ زن از سراسر کشور کاندیدا شده‌اند که تنها ۷نفر از آنان از اتاق تهران ثبت‌نام کرده‌اند.از این ۷ زن بازرگان ۶ نفر آنها در بخش بازرگانی و تنها یک نفر در بخش صنعت حضور دارد از این رو به نظر می‌رسد که ماراتن رقابت در اتاق‌های بازرگانی در انتخابات این دوره به زنان نیز رسیده است.این هفت نفر از فعالان اتاق بازرگانی طی چند سال گذشته محسوب می‌شوند. لیلی مرزآبادی، مهوش نیک پور و سیده فاطمه مقیمی مدیران عامل شرکت‌های حمل و نقل و کشتیرانی هستند.زهرا نقوی و مهوش طیرانی بابایی در بخش پتروشیمی و تولید و صادرات مواد نفتی فعال هستند، فاطمه شعبانی نیز در بخش بازرگانی و زهرا تارمست نیز در بخش کامپیوتر فعال است.

به نظر می‌رسد رقابت اصلی در این دوره میان فاطمه شعبانی، مهوش طیرانی بابایی، سیده فاطمه مقیمی و مهوش نیک‌پور است که به ترتیب در فهرست «مجمع فعالان توسعه»، «نوآفرینان» و «خواستاران تحول» قرار دارند.با نگاهی به فعالیت‌های تجاری زنان کاندیدای شرکت‌کننده در ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی می‌توان به سادگی دریافت که این زنان فعال در عرصه اقتصاد و تجارت علاوه بر رقابت با مردان باید از سد رقبای زن نیز برای ورود به هیات‌ نمایندگان اتاق‌های بازرگانی عبور کنند.