گروه بازرگانی - انجمن مدیران صنایع در ائتلاف با مجمع فعالان توسعه فهرست کاندیداهای خود را اعلام کردند.

در نشست مطبوعاتی این ائتلاف که روز پنج‌شنبه برگزار شد، احمد پورفلاح با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری که اکسیژن حیات‌بخش صنعت را تامین کرده است، خاطر نشان کرد: اصل ۴۴ موقعیت تاریخی و طلایی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده چرا که اقتصاد ایران در اختیار دولت بوده و در پرتو این سیاست‌ها باید بخش خصوصی واقعی در کشور ایجاد و ایفای مسوولیت کند. وی افزود: فضای ایجاد شده برای صنعتگران فضایی است که از اکسیژن برای تنفس واجب‌تر است چرا که در نبود آن و عدم ابلاغ اصل ۴۴ بخش صنعت فشارهای زیادی را تحمل کرده و نتوانسته نقش خود را به خوبی در رابطه با تولید ایفا کند بنابراین تا چرخ‌های تولید کشور به حرکت در نیاید اقتصاد کشور شکوفا نمی‌شود.

پورفلاح با بیان این که اگر اقتصاد ایران ۸۰درصد دولتی نبود قطعا مشکل تورم و بیکاری کمتر از شرایط فعلی نمود پیدا می‌کرد تصریح کرد: بخش صنعت در انتخابات جدید اتاق‌های بازرگانی به صورت فعال وارد شده به نحوی که حساسیت را به صورت قابل توجهی درک کرده و فضا را برای ارائه نظرات کارشناسی در اتاق باز می‌بیند.

وی در نشست انجمن مدیران صنایع تصریح کرد: انجمن مدیران صنایع به عنوان پایگاهی برای دست‌اندرکاران صنعت کشور تاکنون به تنهایی برای از میان برداشتن خاکریزها و موانع قانونی پیش روی خود تلاش کرده و در این دوره از انتخابات اتاق حس کرده که باید به صورت برجسته درخواست‌های بخش صنعت کشور را از تریبون اتاق بازرگانی به دولت و تصمیمی‌گیران منعکس کند چرا که اتاق از نظر قانونی جایگاه بخش خصوصی است.

وی گفت: اتاق بازرگانی طی یک سال اخیر به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند روی مسائل سیاسی که در دنیا علیه ایران در حال شکل‌گیری است تاثیرگذار بوده و آتش را فروکش کند.

پورفلاح با تاکید بر اهمیت تعیین استراتژی در انتخابات اتاق بازرگانی اظهار داشت: هر فردی از هر طیف خاصی وارد اتاق شود نباید اجازه سیاسی شدن اتاق بازرگانی را بدهد البته اتاق نظارت، حمایت، هدایت و پشتیبانی دولت را خواهان است.

در ادامه این نشست حسین سلیمی، رییس انجمن سرمایه‌گذاری ایرانی و خارجی در اتاق بازرگانی افزود: در این دوره از انتخابات انجمن مدیران صنایع تصمیم گرفته است تا حضوری فعال در انتخابات داشته باشد و سهم خود را در صنعت پربارتر کنیم.

وی توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی که در‌حال‌حاضر در اتاق بازرگانی با آن مواجه هستیم بحث قانونی اتاق است. این قانون به دلیل قدیمی بودن بازده اقتصادی اتاق را پایین آورده است.

سلیمی با اشاره به تغییر و اصلاح قانون اتاق اظهار کرد: قانون اتاق حتما باید بازنگری شود تا بتوانیم تحولات اقتصادی مورد نیاز در مملکت را شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی نباید سیاسی شده و جایگاه اقتصادی،‌‏ صنعتی و بازرگانی خود را از دست دهد. این در حالی است که با سیاسی شدن اتاق،‌‏ فعالان بخش خصوصی ضربه خواهند دید.

به گفته سلیمی، بحث اصل ۴۴ قانون اساسی باید بخش خصوصی را به جنب و جوش وادارد به نحوی که در پرتو این بخش فعالیت‌‏ها فراتر از دوره‌‏های قبل در اتاق بازرگانی شکل گیرد و اتاق بتواند سهم بزرگی در پیاده کردن بندهای اصل ۴۴ ایفا کند.

وی، با اشاره به این که بخش صنعت کشور، باید در سند چشم انداز ۲۰ ساله و نیز برنامه پنجم توسعه، نقش فعالی را در اقتصاد کشور ایفا کند،خاطر نشان کرد: به همین دلیل در فهرست مجمع فعالان توسعه و نیز انجمن مدیران صنایع، بخش صنعت به صورت پررنگ دیده شده است تا این بخش بتواند در پناه اتاق بازرگانی و نیز اصل ۴۴ گام‌های اساسی در اقتصاد بردارد.

سلیمی، عنوان کرد: هدف اصلی کاندیداهای بخش صنعت در ششمین دوره انتخابات اتاق‌‏های بازرگانی این است که فعالان این بخش در اتاق بازرگانی نقش‌آفرینی کرده و جایگاه صنعت ایران را در منطقه ارتقا بخشند، ضمن این که بازده بخش صنعت را در اتاق ارتقا دهند.وی، تصریح‌‏کرد: اتاق بازرگانی تنها جایگاه قانونی بخش خصوصی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، ضمن این که تشکل‌های زیادی نیز زیر چتر اتاق بازرگانی به ثبت رسیده، بنابراین بخش صنعت باید در جهت ایفای وظایف خود مشارکت فعال داشته باشد.

کاندیدای ششمین دوره انتخابات اتاق‌‏های بازرگانی، در ادامه با بیان این که در بسیاری از کشورها، ‌‏رییس اتاق ایران با دارا بودن حق رای در هیات دولت حضور دارد در حالی که دولت ایران این سیاست را پیاده نکرده است، تاکید کرد: رییس اتاق ایران به عنوان رییس بزرگ‌‏ترین تشکل بخش خصوصی باید در هیات دولت حضور داشته باشد و به کابینه راه پیدا کند.

محمد رضا جابر انصاری، سومین فردی بود که در این نشست سخن گفت، او که در لیست ائتلاف مجمع فعالان توسعه قرار دارد،‌ با اشاره به این که بین صنعت و بازرگانی در کشور نباید فاصله باشد، چرا که امروزه با تکنیک‌‏های روز دنیا باید جهانی شدن اقتصاد را در پیوند صنعت و تجارت ترسیم کرد، ادامه داد: اساس اقتصاد ایران از ۱۵۰ سال قبل بر پایه واردات چیده شده اگرچه طی ۱۰سال گذشته و بعد از پیروزی انقلاب، این نقش اندکی تغییر کرده، ولی قوانین کشور همچنان به سمت واردات است و تغییر عمده‌‏ای در آنها داده نشده است.

وی، خاطر نشان کرد: به دلیل وابستگی کشورمان به نفت و نیز مراودات تجاری با دلار، مشکلات بسیاری در کشور به وجود آمده که برآیند آنها باعث کم رنگ شدن بخش صنعت در اتاق‌‏های بازرگانی است. این درحالی است که مجمع فعالان توسعه کاندیداهای بخش صنعت را به نحو مطلوبی ساماندهی کرده و تعامل، هم‌افزایی و همکاری با بازرگانان و صنعتگران را سرلوحه کار خود قرار داده است.

جابرانصاری،توضیح داد: کاندیداها به عنوان عاملان اقتصادی از بخش خصوصی باید دارای تجربه کافی و پشتوانه گروهی و تشکلی باشند تا بتوانند در پیشبرد اهداف اتاق موثر باشند. نه این که تنها برای دریافت امتیاز از اتاق‌‏های بازرگانی در پارلمان بخش خصوصی حاضر شوند بلکه باید با حضور خود در اتاق آنچه را که در توان دارند پیاده کنند.