باید اقتصاد علم محور را طراحی و اجرا کنیم

پگاه آفرین‌زاد- چه کسی می‌خواهد من و تو ما نشویم، خانه‌اش ویران باد. در همایشی که عصر سه‌شنبه به منظور معرفی نامزدهای انتخاباتی و نیز ارائه برنامه‌های خواستاران تحول در اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن با حضور کارآفرینان و صاحب‌نظران اقتصادی برگزار شد، دکتر فرهاد فزونی سخن خود را با خواندن این شعر زنده‌یاد

«حمید مصدق» آغاز کرد.

او برگزاری این همایش و حضور نخبگان اقتصادی را نشانه تلاش جمعی برای ایجاد تحول در اتاق‌های بازرگانی کشور و جایگزینی اقتصاد علم‌محور با اقتصاد چرتکه‌محور اعلام کرد.

فزونی، ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی را به یک «رالی» انتخاباتی تشبیه کرد و ادامه داد: «معمولا اینگونه مراسم با شور و جنجال همراه است.»

وی ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری را حمایتی جدی از بخش‌خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه این روزها کشور ما از لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت فشارهای خارجی است، اما مقام معظم رهبری اصل ۴۴ را ابلاغ کردند و از دولت خواستند که با کاهش تصدیگری خود اقتصاد کشور را به بخش‌خصوصی بسپارد.»

به گفته وی، این چیزی نیست جز اعتماد و باور رهبر کشورمان به بخش‌خصوصی و همچنین پاسخی قاطع به کسانی است که می‌گویند به بخش‌خصوصی نمی‌توان اطمینان کرد، چرا که بخش‌خصوصی منافع ملی را فدای منافع فردی خود خواهد کرد!

سخنران بعدی این مراسم، مهندس محمدرضا بهزادیان، رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران بود.

بهزادیان مهم‌ترین ویژگی سه سال ریاست‌اش بر اتاق تهران را این‌گونه تعبیر کرد: «در این دوره حرکتی که در اتاق تهران شکل گرفت موجب به حرکت درآمدن و پویایی مجموعه اتاق‌های سراسر کشور شد.»

وی همچنین مدیریت ۳ساله تحول‌خواهان در اتاق تهران را موجب شکل‌گیری اقداماتی همچون استقرار اتاق تهران در ساختمان جدید و شکل‌گیری شخصیت حقوقی این اتاق، تسهیل شرایط عضویت و افزایش ۲۰۰درصدی اعضای اتاق و نیز افزایش ۳۰۰درصدی درآمدهای اتاق، گسترش و توسعه ارتباطات خارجی اتاق و انعقاد قراردادهای همکاری با اتاق‌های جهان، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و فعالیت موثر آنها، راه‌اندازی مرکز آموزش، پژوهش و انتشارات اتاق، حضور موثر اتاق در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، تامین‌اجتماعی، گمرک، اتوماسیون اداری و توسعه منابع انسانی برشمرد.

به گفته بهزادیان مدیریت تحول‌خواهان در اتاق تهران فرصت نیافت تا در ادامه راه به سمت تثبیت و تحکیم برنامه‌های منجر به توسعه کیفی اتاق گام بردارد.

وی با اذعان به کاستی‌ها در دوره ریاستش، تاکید کرد: «دستاوردها بیش از این می‌توانست باشد، اما همه این اقدامات در شرایطی حاصل شد که مسوولان اتاق ایران هیچ حمایتی از ما نکردند.»

بهزادیان ادامه داد: «به هر حال انتخابات اتاق‌های بازرگانی بهانه‌ای است برای تجدید سازمان بخش‌خصوصی کشور با توجه به فرصت‌های جدیدی که از پی ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ فراهم آمده است.»

بهزادیان در این همایش با اشاره به اینکه «ما با رییس اتاق ایران یا تفکر و گرایش سیاسی وی سر ستیز نداریم»، بیان کرد: ما بر این اعتقادیم آنچه که در این برهه زمانی مهم است رقابت آزاد همه افراد با گرایش‌های مختلف است و اگر رییس فعلی اتاق ایران در این رقابت آزاد بتوانند واجد جایگاهی شوند، قطعا این جایگاه ارزشمند بوده و مورد احترام همگان نیز خواهد بود.

وی در ادامه، از تلاش‌های دکتر نهاوندیان در طی مدت کوتاه مدیریتش به منظور حفظ دستاوردهای گذشته و حراست از استقلال اتاق تهران و نیز زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات اتاق تهران در محل این اتاق، قدردانی کرد و در پایان سخنانش از سیدعلی نقی خاموشی نیز به دلیل دوره طولانی مدیریتش که زحمات زیادی را به منظور حفظ کیان اتاق‌های بازرگانی متحمل شد، سپاسگذاری نمود.

در این گردهمایی، محسن مهرعلیزاده، گفت: کسانی که مطرح شده و قصد حضور در انتخابات اتاق‌‏های بازرگانی به عنوان کاندیدا را دارند، افرادی هستند که سال‌‏ها در مناسب دولتی حضور داشته و همزمان با آن در بنگاه‌‏های اقتصادی کشور و در بخش خصوصی فعال بوده‌اند. به گفته وی قبل از انقلاب، هیچ لایحه قانونی بدون نظر اتاق به مجلس ارائه نمی‌شد ولی این نقش در حال حاضر وجود ندارد و باید احیا شود.

مهرعلیزاده، افزود: این افراد هم تجربه بنگاهداری کلان را داشته و هم به وظایف و تعهدات دولتی در مقابل بنگاه اقتصادی اشراف کامل دارند، بنابراین حضور آن‌‏ها در اتاق می‌‏تواند باعث خیر برای اقتصاد کشور شود.

وی، ادامه داد: اگر راه برای بخش خصوصی هموار نباشد، امکان توسعه اقتصادی نیز فراهم نخواهد شد، به همین جهت افرادی با سوابق اداره بنگاه‌‏های بزرگ اقتصادی بخش خصوصی و با اطلاع کافی از وظایف و تعهدات دولت می‌‏توانند در جهت تحکیم پایه‌‏های فعالیت بخش خصوصی وجایگاه اتاق

به عنوان حامی بخش خصوصی موثری داشته باشند.

مهرعلیزاده، گفت: عوامل متعددی نظیر اصل ۴۴ باید در ششمین دوره اتاق‌‏های بازرگانی مورد بررسی قرار گیرد، چراکه استفاده از این اصل قانون اساسی چگونگی فراهم ساختن امکانات برای ورود بخش خصوصی و استفاده از این فرصت را مشخص می‌‏کند.

وی، تصریح کرد: بازنگری در قانون اتاق‌‏های بازرگانی باید هرچه سریع‌‏تر در دوره ششم در دستور کار قرار گیرد تا اتاق از حالت دولتی خارج و به عنوان حامی و مدافع بخش خصوصی وارد عمل شود، این درحالی است که در تعامل اتاق با دولت، دولت باید ناظر بر فعالیت‌های اتاق بوده و اتاق نیز مشاور، تصمیم‌‏ساز و حتی در مواردی تصمیم گیر باشد که متاسفانه این امر در قانون فعلی اتاق مغفول مانده است.

کاندیدای ششمین دوره انتخابات اتاق‌‏های بازرگانی، گفت: در مقایسه با قبل از انقلاب، کارکرد اتاق‌‏های بازرگانی محدودتر شده، چرا که در این دوران، هیچ لایحه قانونی بدون نظر از اتاق به مجلس ارایه نمی‌‏شد، ولی این نقش در حال حاضر وجود ندارد. وی، اظهار داشت: عدم تمرکز در اتاق‌‏های بازرگانی باید مد نظر قرار گیرد و اتاق‌‏های شهرستان‌‏ها در درآمد و هزینه آن مستقل عمل کنند.

مهرعلیزاده، گفت: فعالیت برون مرزی اتاق باید به شکل غیرمتمرکز انجام شود و اتاق شهرستان با توجه به امکانات و مرزهای مشترک وارد عمل شده و روابط بین‌المللی را تنظیم کند.