گروه بازرگانی - پس از اولویت‌بندی ۱۰ گانه گروه‌های کالایی برای تخصیص ارز مرجع یا غیرمرجع برای واردات، واکنش‌هایی از سوی فعالان بخش خصوصی به این اقدام صورت گرفت.

در حالی که دولت معتقد است ارز دولتی که هم‌اکنون با کمبود مواجه است، نباید برای همه کالاهای وارداتی تخصیص یابد و در ارائه آن باید اولویت‌هایی ایجاد شود، نمایندگان بخش خصوصی این طرح را مبهم می‌دانند و خواستار شفاف‌سازی در این زمینه هستند. در این باره، محمد رضا جعفری، عضو اتاق بازرگانی اراک، با بیان اینکه مشخص نیست اولویت‌بندی کالاها بر چه اساسی صورت گرفته است، به «ایسنا» گفت: در حالی که اعلام شده فقط به دو گروه اول کالاها ارز مرجع اختصاص می‌یابد، بسیاری از مواد اولیه حتی در پنج گروه اول نیز قرار نگرفته است. او با بیان اینکه به عنوان مثال کمپرسور یخچال اغلب وارداتی است، گفت: هم‌اکنون کارخانه‌های داخلی برای وارد‌کردن همین یک قطعه با مشکل جدی روبه‌رو شده‌اند.

جعفری افزود: اگر بخواهیم یک قطعه را با ارز آزاد وارد کنیم، ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت و اولویت‌بندی نامشخص کالاها باعث شده که برای صنایع سردرگمی ایجاد شود که آشفتگی در بازار را به همراه خواهد داشت. وی همچنین خبر داد: برخی فعالان صنایع در نامه‌ای به مدیران دولتی تقاضا کردند ارز‌یابی مجددی در گروه‌بندی کالاها اعمال شود.

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز، با بیان اینکه این اولویت‌بندی پس از چند نرخی‌شدن ارز رخ داده است، گفت: به نظر می‌رسد اگر موضوع اصلی یعنی ارز تک‌نرخی محقق شود، دیگر به این اولویت‌بندی‌ها نیازی نیست. وی افزود: وقتی ارز دولتی به کالاهای خاص اختصاص یابد، باید یک سیستم کنترلی هم ایجاد شود که اختصاص ارز دولتی برای واردات همان کالای خاص را دنبال کند.

از سوی دیگر، پیگیری کند که با آن ارز همان کالا خریداری شده یا خیر و دیگر اینکه قیمت اعلام شده برای خرید آن کالا واقعی است یا خیر. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه حتی اولویت‌بندی‌ها نیز می‌تواند مانند چند نرخی بودن ارز رانت ایجاد کند، گفت: این اقدام حتی می‌تواند تقاضای کاذب برای واردات کالاهای دارای اولویت با نرخ مرجع را افزایش دهد. حریری تاکید کرد: هیچ اقدامی به اندازه حرکت به سمت ارز تک‌ نرخی نمی‌تواند فضا را آرام کند.

فریدون فرقانی، رییس اتاق بازرگانی شیراز هم با انتقاد از نامشخص‌بودن مبنای اولویت‌بندی کالاها گفت:‌ در وضعیت کنونی تولید‌کنندگان سرگردانند و اولویت‌بندی‌ها به گونه‌ای است که برخی کالاها می‌توانند در چند اولویت قرار گیرند. وی نیز معتقد است: تنها راه‌حل مشکل ارزی کنونی کشور، تک‌نرخی کردن ارز است.