مدیرعامل اتحادیه مرغداران: شرکت پشتیبانی زیر بار تعهداتش نمی‌رود

گروه بازرگانی - در شرایطی که مرغداران علت ایجاد تغییرات قیمتی و بالاتر رفتن قیمت در بازار مرغ را به نابسامانی در توزیع نهاده‌ها و خوراک نسبت می‌دهند، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید: علت گران شدن مرغ را نباید در خوراک آن جست‌وجو کرد، زیرا ۷۰ درصد خوراک مرغ ذرت است که برخلاف کنجاله سویا، افزایش قیمت نداشته و اساسا علت گرانی مرغ به «بخشی دیگر» مربوط است. این بخش دیگر به گفته مصیب محمدیان شمالی، به این موضوع برمی‌گردد که اتحادیه سراسری مرغداران در ازای گرفتن کنجاله سویا حاضر به امضای تفاهمنامه و توزیع مرغ با قیمت منطقی در بازار نیست و به بسیاری مرغداران استانی هم اجازه عقد قرارداد در این زمینه نمی‌دهد و می‌گوید مرغداران زیر نظر ما هستند و باید از طریق ما کنجاله سویا دریافت کنند. این در حالی است که مسوولان اتحادیه سراسری مرغداران این موضوع را در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، رد و تصریح کردند که همه تولیدکنندگان استانی با شرکت پشتیبانی امور دام تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به گفته حسین مقدم‌نیا، رییس اتحادیه مرغداران کشور مشکل اصلی در عمل نکردن شرکت پشتیبانی امور دام به تعهداتش در قبال تامین نهاده‌های تولیدکنندگان است.

در این شرایط، اما مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفته، این شرکت به اتحادیه مرغداران ۵۰ هزار تن کنجاله سویا به عنوان مباشر داده‌ و آنها تقاضای ۵۴ هزار تن دیگر داده‌اند و البته پولش را هم واریز کردند، اما هیچ تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صنعت برای عرضه مرغ با قیمت منطقی امضا نمی‌کنند.

مصیب محمدیان شمالی در پاسخ به این سوال «فارس» که گفته می‌شود یکی از دلایل به هم ریختن قیمت مرغ در بازار توزیع نامناسب نهاده‌ها است، گفت: شرکت ما مسوول تنظیم بازار و قیمت‌ها نیست و ما فقط نهاده‌ها را تامین می‌کنیم.

او در همین راستا وعده داده که شرکت پشتیبانی امور دام تا پایان سال کل خوراک دام کشور را تامین خواهد کرد. محمدیان شمالی افزود: نیاز کشور به خوراک دام هم اکنون ماهانه ۲۶۰ هزار تن است، اما اطمینان می‌دهم که تا پایان امسال هر ماه ۳۰۰ هزار تن خوراک دام به بازار عرضه شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه کنجاله مورد نیاز تا پایان سال خریداری شده است، گفت: همه استان‌ها بدون هیچ کمبودی می‌توانند خوراک دام خود را از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت تهیه کنند. محمدیان شمالی افزود: هم‌اکنون کنجاله سویا در بندر امام (ره) کیلویی ۸۳۰ تومان و ذرت و جو کیلویی ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و البته قیمت مصرف‌‌کننده آن به دلیل هزینه حمل کمی افزایش خواهد داشت.

قیمت ۷ هزار تومانی از کجا آمد؟

اما در این شرایط که توپ گرانی مرغ میان مسوولان این حوزه در دور باطل گرفتار شده، قیمت‌ مرغ این روزها در بازار تهران به کیلویی ۵۷۰۰ تا ۷ هزار تومان رسیده و این در حالی است که مسوولان اعلام می‌کنند فروش مرغ بیش از ۵۲۰۰ تومان تخلف است.

آنچه مسلم است، این است که قیمت‌های دستوری در بازار شکننده است و اگرچه بتوان به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت بازار را پیش برد، اما برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها نیازمند تنظیم تمام مولفه‌های موثر در قیمت هستیم که یکی‌ از آنها نهاده‌های تولید است.

اما قیمت‌های ۴۷۰۰ و ۵۲۰۰ تومانی مرغ در حالی که قیمت بازار حدود ۷ هزار تومان است، از کجا آمده است؟

طی قراردادی با دو شرکت معروف قرار شده در قبال تامین نهاد، روزانه ۳۰۰ تن مرغ به قیمت ۴۷۰۰ تومان از سوی دولت به بازار تزریق شود و بقیه تولید‌کنندگان هم در یک قیمت دستوری باید مرغ را به قیمت ۵۲۰۰ تومان عرضه کنند که بیشتر از آن تخلف خواهد بود.

گذشته از اینکه این شرکت‌ها واقعا این میزان را به بازار تزریق کردند یا نه، واقعیت این است که نیاز روزانه مصرف مرغ تهران حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ تن است و این میزان تنها در صورت اجرا می‌تواند یک سوم نیاز را تامین کند.

اخیرا هم دولت اعلام کرد به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ ۴۷۰۰ تومانی از سوی مرغدار ۵/۲ کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد، میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش قیمت مرغ و خوراک مرغ نشد. همچنین از سوی دولت پیشنهاد پرداخت ۵۰۰ تومان یارانه به تحویل دهندگان مرغ ۴۷۰۰ تومانی داده شد که آن هم با استقبال مرغداران مواجه نشد. شرکت پشتیبانی امور دام هم اگرچه از آغاز توزیع ۲۰۰ هزار تنی کنجاله در استان‌ها خبر داده، اما گزارش‌ها حاکی است، هنوز این توزیع به مرحله اجرا در نیامده است. به هر حال هیچ کدام از این مسیرهایی که دولت در پیش گرفت، موجب پایین آمدن قیمت مرغ در بازار نشده و آنچه روشن است این است که مولفه‌های بازار باید به نحوی تامین و تنظیم شود که برآیند آنها منجر به تثبیت و متعادل‌سازی قیمت‌ها شود وگرنه قیمت‌های دستوری و مدیریت‌های سطحی تنها در کوتاه‌مدت جواب خواهد داد.

چرا تامین نقدینگی از بازار آزاد؟

هم‌اکنون صنعت مرغداری با هشت هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و زیرساخت‌های بسیار، یکی از بزرگ‌ترین صنایع از نظر حجم سرمایه‌گذاری صنایع محسوب می‌شود که سالانه با تولید بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ کشورمان را در تامین این محصول پروتئینی به خودکفایی رسانده است.

اما در سال تولید ملی که تولیدکنندگان انتظار حمایت ویژه مسوولان را دارند، تولیدکنندگان مرغ پس از جوجه‌ریزی با دغدغه تامین خوراک مواجه هستند و دوره‌های تولید ۴۵ روزه در پرورش مرغ گوشتی به دلیل کمبود خوراک و مناسب نبودن جیره غذایی به ۶۰ روز رسیده است که این امر باعث افزایش تلفات و افت کیفیت محصول می‌شود.

از سوی دیگر، قیمت هر کیلو ذرت ۳۰۰ تومانی به ۶۰۰ تومان و هر کیلو کنجاله سویا ۵۰۰ تومانی به ۱۸۰۰ تومان رسیده و با وجود همه مشکلات مالی، مرغداران بهای ۵۵ هزار تن کنجاله سویا را بیش از یک ماه پیش به حساب شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان متولی اصلی تامین نهاده‌های دامی واریز کرده‌اند، اما هنوز نهاده‌ای دریافت نکرده‌اند و بر این اساس تولیدکنندگان مجبورند از بازار آزاد نقدینگی و سرمایه‌ در گردش تامین کنند که این موضوع هم باعث افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی هر کیلو مرغ می‌شود. این در شرایطی است که مصرف سرانه مرغ در کشور به ۲۳ کیلوگرم رسیده و روزانه سه هزار تا چهار هزار تن کنجاله سویا مورد نیاز صنایع مرغداری برای تولید پنج هزار تن گوشت مرغ است، اما در هر استان ۴۰ تا ۵۰ تن کنجاله ارزان توزیع می‌شود که عملا تاثیری در کاهش قیمت این محصول نداشته است.