سند راهبردی واردات تدوین شود

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به هدف‌گذاری برابری واردات و صادرات در دو سال آینده، گفت: سند راهبردی واردات کشور نیز باید به عنوان مکمل تدوین سند راهبرد ملی توسعه صادرات غیرنفتی تدوین شود. به گفته کرمانشاهی، در حوزه مدیریت صادرات سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی کشور تدوین شده که در آن، وظیفه هر دستگاه مشخص است، در این میان به نظر می‌رسد برای مدیریت بهتر واردات نیز باید سند راهبردی تدوین شود که در آن موضوع واردات که مقوله‌ای مهم در امر تجارت به شمار می‌رود مدنظر قرار گیرد و وظایف تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی، تعاونی و وزارتخانه‌های مختلف مشخص شود.

کرمانشاهی در گفت‌وگو با «مهر» خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کشور در مسیری قرار گرفته که برابری صادرات و واردات را دنبال می‌کند، نسبتی که ظرف ده سال اخیر، به تدریج از ۷ به ۱ به سمت ۲ به ۱ پیش رفته است.

وی میزان واردات کشور در سال گذشته را به صورت تخمینی معادل ۶۸ میلیارد دلار دانست که حتی اگر به ۷۰ یا ۷۵ میلیارد دلار هم رسیده باشد، نسبت صادرات به واردات ۱ به ۲ است.

کرمانشاهی گفت: رقم صادرات غیرنفتی کشور در سال ۸۹ در شرایطی محقق شده است که تهدیدهای خارجی، بحران‌های اقتصادی و مسائل داخلی از جمله تسهیلات بانکی، نرخ ارز و کمبود منابع مالی جوایز صادراتی گریبانگیر صادرات غیرنفتی کشور بوده است.

این مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه به رغم برنامه‌ریزی و تعهدات سیستم بانکی مبنی بر اختصاص سهم ۸ درصدی از مجموع تسهیلات بانکی به صادرات غیرنفتی، این سهم در سال ۸۹ کماکان ۲ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: سهم صادرات غیرنفتی از مجموع تسهیلات بانکی باید در سال جهاد اقتصادی محقق شود تا بتوان رونق در صادرات غیرنفتی را شاهد بود.

وی تاکید کرد: حال که در کشور کمیسیون‌هایی به منظور تحقق اهداف جهاد اقتصادی در حال شکل‌گیری است، باید حتما یکی از کرسی‌های آن به صادرات غیرنفتی اختصاص یابد و تلاش شود حول محور صادرات، برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد.

وی اظهار داشت: در این راستا هدف‌گذاری برابری صادرات و واردات در سال ۹۰، در نظر گرفته شده است. در این راستا وزارت بازرگانی برنامه‌هایی را تدارک دیده است که دامنه آن از نهضت کاهش قیمت تمام‌شده، آمایش تجاری و فراهم‌سازی زیرساخت‌های تجارت تا تحقق اهداف سند راهبردی صادرات غیرنفتی کشور کشیده شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به نظر می‌رسد اتفاقات منطقه‌ای و تغییر در اوضاع اقتصاد دنیا، بازارهای هدف صادراتی را تغییر داده؛ بنابراین باید بازارهای هدف را مورد بازنگری قرار داد.

کرمانشاهی گفت: کشور همچنان با محدودیت‌های ناشی از تحریم تجاری دست و پنجه نرم می‌کند که البته با مدیریتی که در این رابطه از سوی دولت در حال انجام است، کمرنگ شده است، چراکه عزم دولت از میان برداشتن مشکلات صادرکنندگان است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران به تشکیل اگزیم‌بانک (بانک صادرات و واردات) در روزهای پایانی سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: سال گذشته جلسات هماهنگی این بانک انجام شده است که امیدواریم بتواند راهکاری برای تامین مالی بخش تجارت کشور باشد.