انتقال گمرکات منحله به مناطق آزاد

عکس: آکو سالمی

در سال ۸۹ واردات بنزین نداشتیم

دروازه مشترک مرزی ایران و ترکیه باز می‌شود گروه بازرگانی - معاون وزیر اقتصاد و رییس‌کل گمرک ایران روز گذشته در نخستین نشست خبری سال‌جاری در خصوص اهداف گمرک در سال ۹۰ با محوریت جهاد اقتصادی سخن گفت و در عین حال توضیح داد که پس از تعدیل گمرکات کشور تشکیلات و کارمندان آنها به مناطق آزاد منتقل می‌شوند.

عباس معمارنژاد با بیان اینکه در سال ۸۹ با بیش از ۸۰ کشور جهان معاملات تجاری داشتیم، به آمار ترانزیت کشور در این سال اشاره کرد و افزود: ۹ میلیون و ۹۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد دلار و با رشد ۴۷ و ۳۳ درصدی وزنی و ارزشی نسبت به سال ۸۸ میزان کل ترانزیت کشورمان در سال ۸۹ بوده است. وی صادرات چمدانی در سال ۸۹ را ۶۱ میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: بیشترین حجم صادرات چمدانی مربوط به آسیای میانه به ویژه به کشورهای ارمنستان و آذربایجان بوده و ۳۱ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: مجموع پرونده‌های متشکل ۳۴ هزار و ۸۱۱ مورد در سال ۸۹ بوده که ارزش این پرونده‌ها نسبت به سال ماقبل آن ۸۳ درصد رشد داشته است و عمده پرونده‌های متشکل نیز مربوط به کالاهایی نظیر پوشاک، پارچه، سوخت و مواد غذایی بوده است.

وی طرح آمایش سرزمینی گمرک را از مهم‌ترین اقدامات گمرک در سال ۸۹ عنوان کرد و اظهار داشت: به‌رغم اینکه ۱۶۲ گمرک در مرزهای کشور فعال هستند، ۹۸ درصد از حجم تجارت کشورمان از طریق ۴۰ گمرک انجام می‌شود و ۱۲۲ گمرک کشور تنها ۲ درصد از تجارت کشور را انجام می‌دهند. این پراکندگی ناصحیح را باید بر اساس مفاد برنامه پنجم ساماندهی کرد.

معمارنژاد در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» در خصوص تعیین و تکلیف کارکنان گمرکاتی که در طرح آمایش سرزمینی گمرک احتمال انفصال از خدمت خواهند داشت، عنوان کرد: در حال حاضر با حجم تجارت ۱۳۰ میلیارد دلاری، تمام گمرکات کشور تنها ۶ هزار پرسنل دارد؛ بنابراین با توجه به این حجم از تجارت به هیچ وجه نیرویی از گمرکات کشور تعدیل نخواهد شد و حتی با تصویب تاسیس گمرکات در مناطق ویژه مجبور خواهیم بود برخی گمرکات را در مناطق ویژه مستقر کنیم.

به گفته وی، گمرکاتی که در طرح آمایش سرزمینی منحل خواهند شد، در مناطق ویژه مستقر می‌شوند.

رییس‌کل گمرک ایران در خصوص میزان واردات بنزین به کشور نیز گفت: در سال ۸۹ هیچ واردات بنزینی به کشور نداشتیم و در مقابل ۴۴ میلیون دلار صادرات این محصول در آمار گمرک وجود دارد.

این مقام مسوول در پاسخ به سوالی در خصوص مطالبات معوق گمرک توضیح داد: از سرجمع مطالبات معوق ۱۷ درصد مربوط به کسر دریافتی‌ها و ۸۳ درصد نیز مربوط به مراجع قضایی و سازمان امور مالیاتی و سازمان ورشکستگی است.

معمار نژاد ادامه داد: این کسری و عدم وصول آن نشانه عدم دقت لازم در هنگام صدور کارت بازرگانی و استفاده برخی صاحبان کالا از کارت‌های بازرگانی دیگران است که در این خصوص با کمک وزارت بازرگانی طرحی را برای الکترونیکی کردن و هوشمند شدن کارت بازرگانی و همچنین تهیه بانک اطلاعاتی آماده کرده‌ایم.

وی اعلام میزان کل مطالبات گمرک را به آخر خرداد ماه سال‌جاری موکول و خاطرنشان کرد: با این اقدام بخش عمده‌ای از مطالبات معوق گمرک وصول خواهد شد.

معمارنژاد وصول حقوق ورودی توسط گمرک برای دولت را در سال ۸۹ حدود ۷۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در خصوص میزان کسب درآمدهای گمرک برای دولت در سال ۹۰ گفت: باید توجه داشته باشید که بودجه هنوز به تصویب نرسیده؛ اما آنچه در کمیسیون تلفیق مصوب شده، میزان درآمدهای وصولی گمرک است که باید ۹۸ هزار میلیارد ریال برای سال ۹۰ باشد.

رییس‌کل گمرک ایران همچنین از ایجاد اولین دروازه مشترک مرزی میان ایران و ترکیه در مرز رازی ـ کاپی‌کوی در آینده‌ نزدیک خبر داد و گفت: با ایجاد این دروازه مرزی، امکان ارتباط با کشور‌های همسایه و همجوار از جمله آذربایجان و ارمنستان و تسهیل سطح معاملات تجاری با این کشورها فراهم می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از رویکردهای ما در سال‌جاری ایجاد امکان اظهار از راه دور است؛ به نحوی که با این کار بخش عمده‌ای از مراجعات به گمرک کاسته و امکان ارزیابی غیابی بدون حضور صاحب کالا فراهم می‌شود.

معمارنژاد با بیان اینکه ۳۷ درصد حجم تجارت کشور تنها از گمرک شهید رجایی صورت می‌گیرد، گفت: برابر قانون حجم کالاهای وارداتی از یک بندر نباید بیش از۳۰ درصد باشد، به همین منظور از وزارت بازرگانی درخواست کردیم که در ثبت سفارش کالا، این موضوع را لحاظ کنند.