ازسرگیری سرمایه‌گذاری ایتالیایی‌ها در ایران

نمایی از بندر مهم جنوا در ایتالیا

دنیای‌اقتصاد - زهراواعظ: همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران طی دو روز متوالی در شهرهای میلان و رم ایتالیا با استقبال چشمگیر کارآفرینان بخش خصوصی و دولتی ایتالیایی برگزار شد. به گزارش خبرنگار اعزامی «دنیای‌اقتصاد»، در این همایش شرکت‌های ایتالیایی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران اعلام کردند. بیش از ۳۰۰ شرکت ایتالیایی از بخش خصوصی این کشور با حضور در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، کشورمان را بازاری جذاب برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری توصیف کردند. در این همایش همچنین بیش از ۲۰ شرکت و صاحبان طرح‌های سرمایه‌گذاری ایرانی حضور داشتند که به صورت رودررو طرح‌های خود را به فعالان ایتالیایی معرفی کردند.

درخواست از بانک‌های ایتالیایی برای فعالیت درایران

در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در شهر میلان، رزاریو الساندرلو، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا و ایران با اشاره به تصویب آیین‌نامه اروپایی که بسیاری از مشکلات بانکداران را برطرف کرده است از بانکداران ایتالیایی حاضر در جلسه درخواست کرد با توجه به سهولت دریافت مجوز بانکداری در ایران اقدام به فعالیت بانکی در این کشور کنند.

الساندرلو با بیان اینکه تنها ۷ درصد مبادلات تجاری و بانکی ایران می‌تواند مشمول تحریم شود و ۹۳ درصد آن آزاد است، گفت: امروز بسیاری از ابهامات و تردیدها به ویژه در بخش بانکی برای سرمایه‌گذاران ایتالیایی در ایران از بین رفته است و آیین‌نامه اروپایی که اخیرا تصویب شده بسیاری از مشکلات بانکداران را برطرف کرده است. الساندرلو با اشاره به رشد تبادلات تجاری دو کشور ایران و ایتالیا در سال ۲۰۱۰ که نزدیک به ۷ میلیارد یورو بوده است، تصریح کرد: ایتالیا از نظر واردات از ایران اولین کشور اروپایی است که واردات از ایران

۱۴۴ درصد رشد داشته است، اما طی این مدت ایتالیا صادرات زیادی را به ایران نداشته است، بنابراین تراز تجاری به نفع ایران است که قصد داریم این تراز را بهبود بخشیم. وی با اشاره به رشد اقتصادی ایران افزود: هر بخشی که توسط ایتالیایی‌ها در ایران خالی گذاشته شود مطمئنا به سرعت توسط کشورهایی آسیایی مثل چین و کره‌جنوبی پر خواهد شد و این به ضرر اروپایی‌ها است.

الساندرلو با اشاره به آمار صندوق بین‌المللی پول در مورد توانایی ایران در مهار تورم از ۳۰ درصد سال ۲۰۰۸ به ۷ الی ۹ درصد درسال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ تصریح کرد: ایران رشد بسیاری در سرمایه‌گذاری بخش‌های زیربنایی داشته است و می‌خواهد اقتصاد خود را از وابستگی به نفت خارج کند. به گفته الساندرلو، اصلاح سیستم بانکی در ایران نشان از آن دارد که این کشور به سمت خصوصی‌تر شدن بانک‌ها در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه آلمان با ۱۸ درصد سهم از واردات ایران بزرگترین صادرکننده به ایران محسوب می‌شود و پس از آنها ایتالیا با ۱۶ درصد قرار دارد، افزود: ایتالیا تمام شرایط را فراهم کرده که بزرگترین صادرکننده باشد. وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی به سرمایه‌گذارانی که در ایران خواستار فعالیت هستند کمک خواهد کرد، افزود: بانک‌های ایتالیایی برای فعالیت در ایران به راحتی می‌توانند مجوز دریافت کنند و دوباره به ایران برای فعالیت بازگردند.

نحوه همکاری بانک‌های ایتالیا و ایران

استفونو بالبونی، مدیر یک بانک ایتالیایی نیز در همایش میلان اعلام کرد: با وجود تحریم‌های اعمال شده بانک‌های بسیاری هستند که با ایران از طریق مجاری تعریف شده با همکاری اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا و ایران و دولت ایتالیا در حال همکاری بوده و خواهند بود.وی به سرمایه‌گذاران ایتالیایی اعلام کرد که از پرداخت‌های نقدی خودداری کنند، زیرا دراین خصوص درقانون پولشویی بین‌المللی توصیه‌هایی شده است و این موضوع ارتباطی با نقل و انتقال مالی با ایران ندارد.وی به سرمایه‌گذاران ایتالیایی دربخش بانکی توصیه کرد که حتما ازمجرای قانونی برای فعالیت و مشارکت با ایران و نقل و انتقال پول اقدام کنند. بالبونی گفت: روزانه مشتریان بسیاری برای فعالیت و مشارکت در ایران به ما مراجعه می‌کنند.

بازگشت بانک‌های ایتالیایی به صحنه

داگاتا، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا نیز در همایش شهر رم اعلام کرد که از ۲۷ اکتبر به این طرف با وجود شفافیت‌های بیشتر، کار با ایران راحت‌تر شده؛ بنابراین شرکت‌های ایتالیایی به راحتی می‌توانند از وزارت اقتصاد ایتالیا درخواست فعالیت در ایران کنند. وی خاطرنشان کرد: برخی از بانک‌های ایتالیایی می‌توانند مجددا به ایران بازگردند و فعالیت خود را از سر بگیرند که این به معنای از سرگیری روابط اقتصادی و شروع سرمایه‌گذاری ایتالیایی‌ها در ایران است. داگاتا افزود: به‌زودی شاهد بازگشت بانک‌های ایتالیا به صحنه اقتصادی ایران خواهیم بود و اتاق ایران و ایتالیا آماده همکاری با کارآفرینان ایتالیایی است.

۳۰ میلیارد یورو زمینه سرمایه‌گذاری ایتالیایی‌ها در ایران

سامان قاسمی، مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی ایران نیز از معرفی بیش از ۹۰ پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۰ میلیارد یورو به فعالان اقتصادی ایتالیایی خبر داد و تصریح کرد: این پروژه‌ها تنها گوشه‌ای از پتانسیل اقتصادی ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. وی در ابتدای این همایش با طرح این سوال که چرا با وجود تحریم‌های اقتصادی، ایران توانسته است جزو ۲۰ کشور اول دنیا از نظر رشد اقتصادی و نیز ۶ کشور دنیا از لحاظ رشد جذب سرمایه‌گذاری باشد، گفت: سال‌ها است در مورد رتبه‌بندی ریسک کشورها و بانک‌های پرایم مواردی از سوی کشورهای غربی مطرح می‌شود، این در حالی است که در عمل همان بانک‌ها یک شبه به پرریسک ترین بانک‌های جهان تبدیل می‌شوند و اقتصاد جهان لطمه می‌خورد.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد که به این رتبه‌بندی‌ها توجه کنیم نباید هیچ فعالیت اقتصادی در ایران اتفاق بیفتد، گفت: به این موضوع که تحریم ایران چه تاثیری روی شما داشته است بیشتر فکر کنید.

تجار ایتالیا به‌دنبال گسترش روابط با ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا نیز با بیان اینکه تجار و کارآفرینان ایتالیایی به دنبال بازارهای جدیدی می‌گردند، گفت: ۹۰ درصد اقتصاد ایتالیایی‌ها بر عهده شرکت‌های کوچک و متوسط است، بنابرین باید پروژه‌هایی که به آنها معرفی می‌شود هم کلان، هم متوسط و هم کوچک باشد. محمدعلی حسینی با اشاره به روابط تجاری بیش از هزار شرکت ایتالیایی با ایران تصریح کرد: با وجود اینکه برخی از طرف‌ها و شرکت‌ها سعی می‌کنند موانعی را در کارهای تجاری پدید بیاورند، اما با توجه به انگیزه و علاقه‌مندی که وجود دارد در همین چارچوب هم طرف‌های ایرانی و هم ایتالیایی تلاش می‌کنند که راه‌های قانونی را بیابند تا این همکاری‌ها را ادامه و توسعه دهند. حسینی خاطرنشان کرد: با وجود قطعنامه‌های صادر شده بر اساس آمار و ارزیابی مسوولان ایتالیایی بیش از ۹۳ درصد از کالاهایی که بین ایران و ایتالیا مبادله می‌شود، شامل تحریم‌ها نمی‌شود.

ایتالیا طی چند سال گذشته همواره مهم‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا بوده است. بنا به آمار رسمی این کشور در نیمه نخست سال جاری میلادی ۰۸۱/۳ میلیارد یورو مبادله تجاری با ایران داشته است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد و ایتالیا را در جایگاه بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در درون اتحادیه اروپا طی نیمه نخست ۲۰۱۰ نشانده است. صادرات ایتالیا به ایران از ۸۹۴ میلیون یورو در نیمه نخست سال ۲۰۰۹ به ۰۲۱/۱ میلیارد یورو در نیمه نخست ۲۰۱۰ افزایش یافته است. واردات این کشور از ایران نیز از ۸۱۱ میلیون یورو به ۰۶/۲ میلیارد یورو رسیده است. هنوز آمار کلی مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۰ اعلام نشده است. با این حال آلبرتو برادانینی، سفیر ایتالیا در تهران می‌گوید: میزان مبادلات دو کشور در سال ۲۰۱۰ بیش از ۳۷ درصد رشد کرده است. به گفته برادانینی ارزش صادرات ایران به این کشور در سال گذشته میلادی ۶/۴ میلیارد دلار برآورد شده است که ۸۵ درصد آن شامل نفت خام بوده است. وی تاکید کرد که به‌رغم تحریم‌های اقتصادی، طی ۱۰ ماه نخست سال گذشته میلادی میزان واردات نفت از ایران ۹۲ درصد رشد کرد، به طوری که ۴/۱۵ درصد نفت خام وارداتی ایتالیا از ایران خریداری شده است.