رقابت نام‌ها و گروه‌ها

گروه بازرگانی- ۶۰ نماینده اتاق تهران که ۴۰ تن منتخب بخش خصوصی و ۲۰ تن نیز منصوب دولت هستند کمتر از ده روز دیگر هیات رییسه اتاق تهران را تعیین خواهند کرد. در این میان نگاهی به طیف‌های حاضر در اتاق پایتخت نشان می‌دهد که سه گروه مجمع فعالان توسعه،خواستاران تحول و پیشگامان اقتصاد بیشترین اثرگذاری را در این فرآیند دارند و در ترکیب هیات رییسه نقش اصلی را بازی می‌کنند، هر چند که اگر بر اساس لیست‌های انتخاباتی به موضوع بنگریم داستان کمی فرق می‌کند.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران که در این دوره نیز بخت خود را در رقابت‌های انتخاباتی اتاق تهران آزمود اما تفاوت آرای وی با آرای محمد نهاوندیان چشمگیر بود، ضمن تاکید بر این موضوع که «برای ریاست اتاق تهران کاندیدا نمی‌شود» گفت: اما برای ریاست اتاق ایران کاندیدا می‌شوم. علی نقی خاموشی، در دور قبل نیز نامزد ریاست اتاق ایران شده بود که با نزدیک به ۳۰ رای اختلاف کرسی ۲۶ ساله خود را به محمد نهاوندیان واگذار کرده بود. از سوی دیگر، سخنگوی گروه تحول‌خواهان با بیان مواضع این گروه درباره ریاست اتاق تهران می‌گوید: ما هنوز تصمیم خاصی نگرفته‌ایم و قرار است بعد از اظهار نظر شورای عالی نظارت و تایید قطعی منتخبان هیات نمایندگان و برگزاری یک نشست معارفه‌گونه که وعده آن را ریاست و دبیر کل اتاق تهران داده‌اند در این مورد تصمیم‌ نهایی را بگیریم.

محسن بهرامی ادامه داد: قبل از انتخابات هیات رییسه اتاق تهران، لازم است یک نشست با حضور همه کاندیداهای منتخب که اعتبارنامه آنها توسط شورای عالی نظارت صادر شده، برگزار شود و در آن جلسه معارفه سعی می‌کنیم که با نگاه شایسته‌سالاری به سمت انتخاب اصلح برویم.

بهرامی اضافه کرد: البته تا آن زمان تلاش‌هایی برای شناسایی کامل و بررسی عملکرد منتخبان، در گروه خواستاران تحول به صورت تماس‌های جریانی و تماس‌های به صورت فردی در مورد عملکرد اشخاص منتخب انجام خواهد شد.

وی با تایید اینکه ممکن است حتی رای گروه تحول‌خواهان با رای مجمع فعالان توسعه اقتصاد هماهنگ باشد، در مورد عملکرد رییس فعلی اتاق تهران نیز بیان کرد: باید شرایط را اقتضایی و به صورت مقایسه‌ای دید. اگر روند فعالیت اتاق تهران را نسبت به ادوار گذشته بررسی کنیم این دوره، دوره نسبتا خوبی در مقایسه با ادوار گذشته بوده است.

بهرامی یادآور شد: در این دوره به‌ویژه بحث تعامل با دولت و انعکاس مطالبات بخش خصوصی و تلاش برای ارتقای جایگاه‌های اتاق در موضوع قانون‌نویسی صورت گرفت؛ اما باید شرایط را با توجه به موقعیت زمان سنجید. در دوره ششم تلاش‌ها خوب بود، اگر چه تا رسیدن به اتاق ایده‌آل فاصله هنوز بسیار زیاد است. بهرامی در پاسخ به این سوال که اگر رییس فعلی اتاق تهران مجدد برای ریاست اتاق تهران کاندیدا شود، گروه تحول‌خواهان از وی حمایت می‌کنند؟ گفت: حتما. حتما اگر فرد دیگری را ما در مجموع شایسته‌تر نبینیم از ریاست وی حمایت می‌کنیم.

وی در مورد مطرح شدن شجاع‌الدین بازرگانی برای ریاست اتاق تهران از سوی جمشید عدالتیان که یکی از اعضای گروه تحول‌خواهان است نیز بیان کرد: آقای عدالتیان تحلیل شخصی خود را بیان کرده؛ اما یکی از افرادی که می‌شد او را معرفی کرد، با توجه به اینکه آقای بازرگانی، سابقه عضویت در هیات رییسه اتاق ایران را هم دارند، بالقوه ایشان را مطرح کردند، اما ترجیح ما این است که از کاندیدای اصلح استفاده کنیم و هنوز چون داوطلبان را مقایسه نکرده‌ایم، ممکن است به افراد دیگری هم برسیم.

این فعال بخش خصوصی در مورد نظر گروه تحول‌خواهان نسبت به کاندیدا شدن اسدالله عسگراولادی برای ریاست اتاق تهران که از سوی مجیدرضا حریری، یکی از اعضای تشکل پیشگامان اقتصاد مطرح شده بیان کرد: عسگراولادی از بازرگانان بسیار فعال و خوشنام است که در این دوره هم تجار و بازرگانان تهرانی رای اعتماد بالایی را به او دادند. به رغم اینکه گروه او توفیق چندانی کسب نکرد، اما خود ایشان به اعتبار شخصی خود رای بالایی آورد و ما همیشه از ایشان در موضوعات مختلف و در دفاع از بخش خصوصی و فعالیت‌های خصوصی و خصوصی‌سازی مطالب و مواضع خوبی دیدیم، اما من بعید می‌دانم با توجه به گرفتاری‌های متعدد و فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای که وی دارد، تمایل برای عضویت در هیات رییسه داشته باشد، چه برسد به ریاست اتاق تهران. بهرامی همچنین در مورد کاندیدا شدن یا نشدن خود برای هیات رییسه اتاق تهران نیز عنوان کرد: این بستگی دارد به نوع چیدمانی که در هیات رییسه صورت می‌گیرد و مساله این است که چه کسی برای ریاست و چه کسی برای دبیر کلی، رای بیاورد و این شرایط متفاوت است.

در انتخابات دوره هفتم اتاق بازرگانی تهران جدای از دو طیف‌ مجمع فعالان توسعه اقتصاد و خواستاران تحول، گروه سومی نیز که پیامد ائتلاف تشکل پیشگامان اقتصاد و حامیان تولید و صادرات بوده است چند کرسی به دست آورد.در این گروه شاخص‌ترین فرد اسدالله عسگراولادی است و نزدیک‌ترین فرد به او را هم می‌توان مجیدرضا حریری دانست که در اتاق مشترک ایران و چین نایب رییس عسگراولادی است.

مجیدرضا حریری می‌گوید: تعداد اعضای گروه انجمن پیشگامان اقتصاد که در این انتخابات رای آورده‌اند پنج نفر است که با توجه این تعداد و سهم گروه ما قطعا در مدیریت اتاق سهم می‌خواهیم. وی در ادامه در واکنش به این سخن رییس فعلی اتاق تهران که هیات رییسه‌ اتاق همگن باشند، اظهار کرد: با این که هیات رییسه همگن باشد موافق نیستیم و باید هرکدام از گروه‌ها به اندازه‌ خود در مدیریت اتاق نقش داشته باشند. وی در مورد کاندیدای مطرح گروه پیشگامان اقتصاد برای ریاست اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ما به طور مشخص آقای اسدالله عسگراولادی را به عنوان رییس اتاق تهران یا نایب رییس اول اتاق ایران مدنظر داریم و همه‌ نیروی خود را برای به ریاست رسیدن وی در اتاق تهران به کار می‌گیریم؛ چرا که با توجه به آرای اخذ شده او، وی را شایسته می‌دانیم.

حریری یادآور شد:‌ البته از آقای نهاوندیان به عنوان رییس اتاق ایران حمایت می‌کنیم، اما خواهان تغییر اساسی در هیات رییسه اتاق ایران هستیم.

نایب رییس اتاق ایران و چین در مورد احتمال ائتلاف این گروه با گروه‌های دیگر نیز متذکر شد: قطعا چون فضا، فضای سیاسی‌ نیست ائتلافی نیز به وجود نخواهد آمد.

و اما رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی با تصریح این نکته که پس از اتمام پاسخ به اعتراض‌های هفتمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی در هفته جاری از هفته آینده بررسی اعتبارنامه‌های کاندیداهایی که در این انتخابات رای آورده‌اند شروع می‌شود، گفت: به تمام اعتراضات رسیدگی کرده‌ایم.

حسین نقره کار شیرازی در پاسخ به این سوال که آیا در میان اعتراض‌ها موارد جدی هم مشاهده شده است یا نه، عنوان کرد: بله، اعتراض‌ها در دو اتاق شهرستان‌ها به گونه‌ای بوده که ناچار شدیم هیاتی اعزام کنیم تا موضوع بررسی شود.