پارلمان بخش خصوصی را باید حفظ کنیم

فهرست انتخاباتی مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران با اسامی سرشناسی همچون محمد نهاوندیان، یحیی آل‌اسحاق، میرمحمد صادقی، علی‌ نقی‌خاموشی،مسعود دانشمند، احمد پورفلاح و فعالان اقتصادی چون محمدرضا طلایی، محمود نوریان، محمدحسن دیده‌ور و... بسته شد. به گفته رییس مجمع فعالان توسعه اقتصادی کشور، اقتصاد ایران تنها زمانی متبلور خواهد شد که دو بازوی بزرگ آن؛ یعنی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مخلص و متخصص، با هماهنگی هرچه بیشتر، چرخ اقتصاد خصوصی را بچرخانند و اقتصاد ملی را متحول کنند. ضمن اینکه برای متحول شدن اقتصاد، باید سیاست را در خدمت آن گرفت، نه اینکه اقتصاد را به خدمت سیاست درآورد.علاء میرمحمد صادقی، رییس مجمع و عضو هیات‌رییسه اتاق‌های تهران و ایران که سابقه حضورش در اتاق به پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون برمی‌گردد و طی این سال‌ها یکی از بانفوذ‌ترین اعضای اتاق تلقی می‌شده است، در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد، هدف از تشکیل این مجمع را ارتقای سطح اقتصاد کشور در کنار اتاق بازرگانی و به دور از توجه به مسائل سیاسی و دسته‌بندی‌ها خواند و گفت: در اساسنامه مجمع قید شده که اعضا نباید هیچ گونه فعالیت سیاسی از طریق مجمع داشته باشند و از این رو، دیدگاه‌های مجمع ناشی از حب و بغض نسبت به هیچ گروه و تشکل سیاسی نخواهد بود. وی حضور فعالان اقتصادی با تجربه و با دانش در این مجمع را ارزشمند دانست و افزود: حضور این افراد در این مجمع و اظهار نظر کارشناسی در مورد تصمیمات اقتصادی می‌تواند تصمیم‌سازان اقتصادی را متوجه دیدگاه‌های اعضای این مجمع سازد. رییس مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران در ادامه، ارزش‌گذاری به فعالیت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را از اهداف اصلی این مجمع برشمرد و گفت: نگاه به سرمایه‌دار و کارآفرین طی سال‌های گذشته بهبود یافته، در حالی که این نگاه در ابتدای انقلاب نگاه مثبتی نبود.

او با تاکید بر اینکه شعب استانی مجمع باید مسائل و چالش‌های اقتصادی استان خود را با حضور کارآفرینان و فعالان اقتصادی مورد بررسی قرار دهند و دیدگاه‌های خود را به تهران ارائه کنند تا مراتب به دولت و اتاق بازرگانی منتقل شود، تصریح کرد: در این مجمع همه فعالان اقتصادی می‌توانند حضور موثر داشته و با ارائه دیدگاه‌های خود نسبت به اصلاح تصمیمات اقتصادی دولت اقدام کنند.

این فعال اقتصادی نگاه اصلی مجمع را توسعه اقتصادی کشور برشمرد و گفت: توسعه اقتصادی یک پروژه نیست، بلکه یک فرآیند است که انتها ندارد و دولت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، زیرا توسعه یک مجموعه و فرآیند چند ضلعی است. او از مجمع فعالان توسعه اقتصادی ایران به عنوان محلی برای برخورد آرا و عقاید مختلف نام برد و افزود: تمام فعالیت‌های گروه کاملا مربوط به بخش خصوصی است و هرگونه انتقادی نیز بدون در نظر گرفتن ملاحظات و خط و خطوط سیاسی صورت می‌گیرد.عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر تلاش فعالان اقتصادی به حفظ پارلمان بخش خصوصی تصریح کرد: فعالان اقتصادی می‌توانند نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به عنوان مشاور سه قوه به دولت و سایر قوا ارائه دهند؛ بنابراین باید پارلمان بخش خصوصی را با جدیت حفظ کنند.وی همچنین با بیان اینکه پایش مستمر چالش‌ها، آسیب‌ها و بازخوردهای اقتصادی کشور و ارائه پیشنهادهای علمی و کاربردی مناسب از جمله برنامه‌های پیش روی مجمع محسوب می‌شود، افزود: بسترسازی حضور موثر در عرصه تصمیم‌گیری کشور برای حل معضلات اقتصادی و توسعه اقتصاد جزو استراتژی مجمع فعالان توسعه اقتصاد قرار دارد.

میرمحمد صادقی افزود:‌ اقتصاد تولیدمحور با رویکرد توسعه صادرات از دیگر تاکتیک‌های مجمع محسوب می‌شود و اعتقاد به صادرات به عنوان محور توسعه اقتصادی، جلب و حمایت فعالان اقتصادی و سایر ذی‌نفعان در سطح ملی و بین‌المللی جزو برنامه‌های مجمع به شمار می‌آید.