گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی ترکیه خواستار رفع موانع تجاری با ایران شد و گفت: تعرفه‌های تجاری همانند دیوار بلندی در مقابل گسترش تجارت ایران و ترکیه قرار گرفته است که باید این دیوار بلند را از میان برداشت. ریفات حصارجی اوغلو در همایش تجاری ایران و ترکیه، با اشاره به اینکه این کشور تعرفه‌های گمرکی خود را برای تجارت با کشورهای اروپایی پایین آورده است، افزود: اگر چه اتاق بازرگانی به این اقدام اعتراض کرد، اما بعد از گذشت مدتی اولین فرصت‌ها برای تجار ترکیه‌ای در اقتصاد فراهم شد و هم‌اکنون تجارت در ترکیه راه خود را پیدا کرده است.

به گفته اوغلو، اروپا منطقه‌ای است که دو جنگ جهانی را پشت‌سر گذاشته، اما ۷۰ سال اخیر خبری از جنگ نبوده که رمز آن تجارت است، بنابراین سیاستمداران ایرانی باید به کمک سیاستمداران ترک زمینه‌ای را برای حل مشکلات تجاری پیدا کنند. وی ادامه داد: ما از برخی سیاست‌های جاری ترکیه گلایه داریم، اما سیاست‌های تجاری ایران بیش از ترکیه برای ما مشکل‌ساز شده است، بنابراین اگر می‌خواهیم روابط تجاری ارتقا یابد باید به سرعت حرکت کرده و مبادلات را تسهیل کنیم.

اوغلو خواستار تسهیل صدور روادید میان ایران و ترکیه شد و گفت: همچنین در مورد حمل‌و‌نقل بین‌المللی نیز باید موانع را رفع کرده و معافیت‌های مالیاتی برای تجار دو کشور قائل شویم، چرا که در غیر این صورت مصرف‌کنندگان ایرانی از مالیات‌های پرداختی از تجار ترکیه برای ورود کالا به ایران متضرر می‌شوند، زیرا قیمت‌ها بالا می‌رود.

رییس اتاق بازرگانی ترکیه افزود: قبل از سال ۲۰۰۲ سالانه کمتر از یک‌میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد ترکیه می‌شد، اما بعد از آن مسیرها هموار شد و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در شرایط یکسانی با یکدیگر قرار گرفتند به نحوی که سالانه ۲۵ میلیارد دلار سرمایه وارد ترکیه می‌شود که علاوه بر رشد و شکوفایی اقتصادی نرخ بیکاری را تقلیل داده است، بنابراین اگر موانع برطرف شود، سرمایه‌گذاری‌ها اوج می‌گیرد.

وی خطاب به سرمایه‌گذاران ایرانی گفت: شما تمام پول‌هایتان را در سبد کشورهای خلیج فارس می‌گذارید، در حالی که ترکیه نیز می‌تواند مکانی برای سرمایه‌گذاری شما باشد. اوغلو گفت: ساختمان‌سازی در ترکیه طی دوسال اخیر رونق بسیاری داشته است، بنابراین ایران نیز می‌تواند همکاری مناسبی با ترکیه در این زمینه داشته باشد. همچنین در ادامه «اولسوی»، رییس شورای بازرگانی ایران و ترکیه خواستار زنده کردن جاده ابریشم شد و گفت: باید موانع بر سر راه تجارت میان دو کشور را برداریم تا تجارت در جاده ابریشم رونق گیرد. رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش گفت: کسری تراز تجاری ترکیه یک موضوع کلان برای استمرار رشد اقتصادی این کشور است و بر همین اساس، تغییری که در سیاست اقتصادی از سوی مقامات این کشور به خصوص بعد از بحران اقتصادی جهانی اتخاذ شد، تصمیم سنجیده‌ای بود.

وی با یادآوری تصویب تاسیس بازار مشترک اسلامی در اجلاس سران کشورهای اسلامی ۱۰ سال قبل گفت: راه‌اندازی این بازار جز با برنامه‌ریزی عملی و مشارکت بخش خصوصی نمی‌تواند محقق شود. نهاوندیان در مورد سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور در زمینه حمل‌ونقل و راه‌اندازی شرکت حمل‌ونقل مشترک ایران و ترکیه اظهار داشت: هم‌اکنون شرکت حمل‌ونقل مشترک ایران و ترکیه راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است، اما باید زمینه‌های کاری آن گسترش یابد؛ در این راستا با استفاده از تاسیسات بندری که از سوی دو کشور در اختیار تجار قرار می‌گیرد، می‌تواند یاری رسان باشد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بندر ترابوزان برای بازرگانان ایرانی و ترکیه، خاطر نشان کرد: اقتصادی بودن این مسیر می‌تواند مورد توجه فعالان اقتصادی هر دو کشور قرار گیرد. وی در خصوص توسعه روابط گردشگری میان ایران و ترکیه گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری ارتباط مستمری با رشد و توسعه دو کشور دارد و باید تلاش شود ارتباط با زنجیره گردشگری بین‌المللی نیز مد نظر قرار گیرد.

همچنین به گفته رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران استفاده از پول ملی دو طرف برای تسهیل روابط بانکی که از سوی مقامات دو کشور ایران و ترکیه مورد تصویب قرار گرفته، تا حدودی اجرایی شده است، ولی باید پیگیری شود تا بتوان از سوی همه بانک‌ها آن را عملیاتی کرد که البته این موضوع اهتمام جدی دولت‌ها را می‌طلبد.