تسهیلات ویژه برای تاجران خوش حساب

نیاز واقعی مردم افغانستان به سوخت محاسبه و تامین شده است

گروه بازرگانی - معاون وزیر اقتصاد و رییس‌کل جدید گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر رتبه‌بندی صاحبان کالا برای عبور آنها از مسیر سبز، زرد و قرمز گفت: بر این اساس تا پایان بهمن ماه سال جاری فعالان اقتصادی مجاز، رتبه‌بندی می‌شوند و در واقع کسانی که ارتباط‌شان با گمرک خوب و اظهاراتشان صادقانه باشد، تسهیلات می‌گیرند. عباس معمارنژاد، تاکید کرد: تاکنون و برای نخستین بار ۲۵ شرکت فعال بازرگانی رتبه‌بندی شده‌اند و برای آنها تسهیلات ویژه قائل می‌شویم تا با کمترین مشکل کالایشان را ترخیص کنند.

معمارنژاد در ادامه ایران را منطقه امنی برای ترانزیت کالا اعلام و خاطرنشان کرد:‌ البته از نظر زیرساخت‌های ترانزیتی با وضعیت مطلوب فاصله داریم و امیدواریم در پایان برنامه پنجم توسعه به هدف ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی برسیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دولت از محل ترانزیت کالا درآمد قابل توجهی به‌طور مستقیم ندارد، گفت:‌ البته آمار نشان می‌دهد طی ۱۰ ماه گذشته حدود ۴۰ هزار کامیون ترانزیتی از کشور عبور کرده‌اند که خدمات ارائه شده به آنها حتما درآمدهایی را نصیب کشور کرده است.

معمارنژاد با بیان اینکه در طرح تحول گمرک شش برنامه و هشت پروژه تنظیم شده است، اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته حجم مبادلات گمرکی ۱۰۴ میلیارد دلار بوده که ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در بر می‌گیرد و این نشان‌دهنده اهمیت بخش گمرک است.

معمارنژاد به پیاده‌سازی پنجره واحد تجاری فیزیکی در ۱۵ گمرک کشور اشاره کرد و گفت:‌ تا نیمه اول سال آینده در شش گمرک دیگر نیز پنجره واحد تجاری عملیاتی می‌شود که با تحقق آن در واقع بیش از ۹۵ درصد حجم تجارت کشور توسط این مراکز پوشش داده می‌شوند.

معمار‌نژاد درباره روند ناخوشایند قاچاق نیز گفت: از ظلم‌هایی که به گمرک می‌شود این است که گفته می‌شود بیشترین قاچاق از محل ترانزیت صورت می‌گیرد، در حالی که گمرک فقط در مبدا ورود و خروج کالا از کشور نقش دارد و در طول مسیر مثلا هزار و ۵۰۰ کیلومتری هیچ کنترلی بر کالای ترانزیتی ندارد و سازمان‌های دیگری مانند ناجا، ستاد مبارزه با قاچاق و راهداری دخیل در این موضوع هستند.

همچنین به گفته معمارنژاد برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مجوز حق‌العمل کاری برای ترخیص کالا در گمرکات صادر شده است.

رییس‌کل گمرک ایران با اشاره به سخنان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قانون جدید گمرکی از ابتدای سال ۹۰ اجرا و جایگزین قانون ۴۰ ساله کنونی گمرک خواهد شد. معمارنژاد در ادامه به موضوع توقف تانکرهای سوخت در مرز ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: برخلاف جنجال رسانه‌های غربی ترانزیت و صادرات سوخت از ایران به افغانستان متوقف نشده، بلکه طبق روال انجام می‌شود، اما تصور اینکه مردم افغانستان با مشکل کمبود سوخت مواجه شده‌اند، نادرست است گرچه ممکن است مراکز دیگری در افغانستان با مشکل سوخت مواجه شوند و این مشکلات را به نام مردم افغانستان در بوق و کرنا کنند.

رییس‌کل گمرک ایران تاکید کرد: نیاز واقعی مردم افغانستان به سوخت محاسبه و تامین شده و مردم افغانستان هم از سوخت‌های ترانزیتی و هم سوخت صادر شده ایران برخوردار می‌شوند.