غذای گران‌تر برای گرسنگان در سال 2011!
گروه بازرگانی-گزارش اخیر چشم‌انداز تغذیه جهان که توسط سازمان خواربار ملل متحد منتشر شده حاکی از آن است که قیمت مواد غذایی در سال جاری میلادی گران‌تر خواهد شد.

این گزارش تصریح می‌کند مردم کشورهای کمتر توسعه یافته مجبورند که حداقل ۲۰ درصد نسبت به همتایان خود در ممالک پیشرفته هزینه بیشتری برای تهیه غذای خود بپردازند. در ادامه گزارش عنوان شده است که برداشت غیر اصولی و نادرست، ذخایر غذایی را به شدت در معرض نابودی قرار می‌دهد و متاسفانه کشورهای فقیر آسیایی و آفریقایی بیشترین زیان را از این امر می‌بینند.
قیمت گندم، ذرت و بسیاری دیگر از محصولاتی که در مقیاس جهانی داد و ستد می‌شوند، در عرض فقط چند ماه حدود 40 درصد گرانتر شده‌اند. بنابه گزارش سازمان ملل که اخیرا منتشر شده است قیمت مواد غذایی حدود 10 تا 20درصد تا سال آینده افزایش می‌یابد. مهم‌ترین علت آن برداشت نادرست و در نتیجه کاهش مقدار ذخایر استراتژیک جهانی می‌باشد. بنابه گزارش ماهانه سازمان خواربار ملل متحد بیش از 70 کشور در آسیا و آفریقا، بیشترین آسیب را از این موضوع خواهند دید. بدبینانه‌ترین سناریو آن است که پس از بحران قیمت‌ها در سال 2008- 2007 (که در آن «هرج و مرج غذایی» در بیش از 25 کشور و افزایش 100 میلیون گرسنه در جهان حاصل شد) یک بار دیگر باید کشورهای عضو خود را مهیای دوران سخت و طاقت فرسا کرده و سیاست‌های ویژه‌ای را برای گذر از بحران اتخاذ نمایند.
«کشورها باید مراقب کمبودهای ناگهانی محصولات استراتژیک باشند،» این گزارش همچنین می‌افزاید: «مشتریان ممکن است مجبور شوند که بهای بالاتری را برای غذا بپردازند. میزان برداشت محصول در سال آینده به شدت تعیین‌کننده است. برای بازگشت میزان ذخایر کاهش یافته و به تبع آن قیمت‌ها به سطوح نرمال، افزایش حجم تولیدات در مقیاس بالا در سال ۲۰۱۱ به شدت مهم می‌باشد.»
قیمت گندم، ذرت و بسیاری دیگر از محصولاتی که در مقیاس جهانی داد و ستد می‌شوند در عرض فقط چند ماه حدود 40 درصد گرانتر شده‌اند. قیمت جهانی شکر و کره به رکورد سی ساله خود بازگشته‌اند، گوشت و ماهی نیز به مراتب گرانتر از سال گذشته شده‌اند. تورم درقیمت‌ها- که در اثر احتکار محصولات، موج گرمای سوزان تابستان در روسیه و داد و ستدهای سنگین در بازارهای آتی- بسیار بیشتر شده است، هم‌اکنون موجب گرانی مواد غذایی تا سقف 15 درصد در سال در بعضی از کشورها شده است. طبق آمار فائو، رقم واردات مواد غذایی توسط کشورهای جهان به مرز بی‌سابقه 1000 میلیارد دلار نزدیک شده، علاوه بر آن افزایش قیمت بیشتر محصولات نسبت به سال 2009 بسیار زیاد بوده است.
نوسانات شدید در بازارهای جهانی سبب بهت کارشناسان سازمان ملل شده و مجبورشان کرده که پیش‌بینی‌هایشان را برای سال آینده مورد بازنگری قرار بدهند: «به ندرت بازار شاهد اینچنین بلاتکلیفی و تحولات عمده در مقطع زمانی کوتاه بوده است. تولید غلات در سال ۲۰۱۰، ۲۲۱۶ میلیون تن و ۲ درصد کمتر از میزان آن در سال ۲۰۰۹ بوده. این در حالی است که این میزان ۶۳ میلیون تن از رقم پیش‌بینی‌هایی که در ماه ژوئن منتشر شد کمتر می‌باشد.»
کارشناسان فائو همچنین می‌افزایند: «برخلاف پیش‌بینی‌های قبل، کل تولید غلات در جهان به جای افزایش 2/1 درصدی که در ماه ژوئن پیش‌بینی شده بود، 2درصد کاهش یافته است.»
مدت زمان تامین نیاز غذایی جهان از محل ذخایر مواد غذایی در جهان که هم‌اکنون ۷۴ روز است، مطابق پیش‌بینی‌های جدید و طی ماه‌های آینده به شدت نزول خواهد کرد: «ذخیره غلات ۷ درصد، جو حدود ۳۵ درصد، ذرت ۱۲ درصد و گندم ۱۰ درصد کاهش خواهند یافت. تنها در این لیست برنج توانسته روند صعودی داشته باشد و تا سال آینده ۶ درصد افزایش خواهد داشت.»
طبق این گزارش هم‌اکنون بسیاری از کارشناسان منتظر فصل برداشت آتی می‌باشند. این گزارش همچنین می‌افزاید: «اگر تولید محصول در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش نیابد قیمت جهانی محصولات - خصوصا قیمت ذرت، دانه سویا و گندم افزایش شدیدی خواهند داشت. حتی برنج نیز که به میزان کافی ذخیره شده است، ممکن است تحت تاثیر بالا رفتن قیمت سایر محصولات مهم غذایی گرانتر شود.» اما کارشناسان امر کشاورزی و غذا معتقدند که احتمال بهبود میزان برداشت در سال آینده بسیار ناچیز است. رییس موسسه دیده بان جهان که مقر آن در واشنگتن آمریکا است، می‌گوید: «2011 سال خوبی برای برداشت نیست. شرایط محصول گندم زمستانی مناسب نمی باشد. نه ایالات متحده و نه روسیه انتظار فصل برداشت خوبی را ندارند.» او در ادامه می‌افزاید: «متاسفانه فقیرترها بیشترین آسیب را خواهند دید، زیرا آنها اثرات افزایش قیمت مواد غذایی را به سرعت و مستقیما حس خواهند کرد. در ایالات متحده و اروپا، گندم تنها 10 درصد قیمت یک واحد نان مصرفی مردم را تشکیل می‌دهد.»
منبع: FAO
این گزارش از سوی کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق ایران به دنیای اقتصاد ارسال شده است.