برنامه‌ریزی ترکیه برای صادرات پسته ممتاز

شرکت سوئیسی نستله که یکی از شرکت‌های بزرگ فراملی در عرصه تولید و صدور فرآورده‌های غذایی در اروپا است، اخیرا با همکاری بنیاد مبارزه با فرسایش خاک ترکیه طرحی را برای افزایش تولید پسته و بهبود کیفیت این محصول در سه استان ترکیه به مرحله اجرا درآورده است. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرعامل شرکت نستله در ترکیه اظهار داشت: کشور ترکیه از پتانسیل‌های خود برای تولید این محصول کمتر استفاده کرده در حالی که میانگین تولید جهانی پسته در دنیا ظرف ۵ سال گذشته حدود ۵۵۰ هزار تن در سال بوده است، ترکیه سالانه فقط ۱۰۲ هزار تن پسته برداشت کرده و مقام سوم را در عرصه جهانی در اختیار داشته است.

وی تصریح کرد: میزان تولید پسته در ایران ۲۲۲ هزار تن و در آمریکا ۱۳۰ هزار تن است و ترکیه توانایی آن را دارد که میزان تولید این محصول را به ۴ تا ۵ برابر ( بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن در سال) برساند.

وی ، تنها راه حل افزایش تولید پسته در ترکیه را استفاده از روش‌های مدرن و پیشرفته کشاورزی عنوان کرد و افزود: باید شیوه‌های سنتی و متعارف کاشت، داشت و برداشت پسته را کنار گذاشت. مدیر عامل شرکت نستله در ترکیه گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد محصول پسته ترکیه در صنایع شکلات سازی مصرف می‌شود و بقیه آن به صورت خشکبار یا به عنوان دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی، هدف از اجرای طرح یاد شده را افزایش تولید پسته به سه برابر رقم فعلی و بالا رفتن کیفیت محصول و بهره‌وری درختان ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت نستله بیان کرد: اگر این طرح موفق شود سطح زندگی ۱۰۰ هزار نفر از اهالی منطقه بهبود می‌یابد و بالا رفتن ارزش افزوده بخش کشاورزی اثرات اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای در وضع ترکیه بر جای خواهد گذاشت.

همچنین اورهان اردوغان مدیر عامل بنیاد مبارزه با فرسایش خاک ترکیه نیز افزود: اجرای این طرح مشترک عدم توازن توسعه مناطق پسته خیز ترکیه را با سایر مناطق این کشور از میان خواهد برد و ترکیه را به صادرکننده نوعی پسته ممتاز (دارای برند عالی) تبدیل خواهد کرد. وی افزود: اجرای این طرح سبب بالا رفتن درآمد روستاییانی که به کاشت این محصول اشتغال خواهند یافت می‌شود و کشاورزان ترکیه با روش‌های جدید کاشت این محصول آشنا خواهند شد. اردوغان تاکید کرد: در منطقه‌ای که این طرح به مرحله اجرا در آمده است در حال حاضر ۱۰ هزار اصله نهال بارور پسته وجود دارد و کوشش می‌شود که میزان برداشت محصول از هر درخت به سه برابر افزایش یابد.