طلا مهم‌ترین کالای وارداتی بود
گروه بازرگانی- رییس کل گمرک ایران از افزایش ۲/۲۶ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی طی هشت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: ارزش غیرنفتی با احتساب میعانات گازی طی این مدت به ۲۰ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ‌دلار رسیده است.

به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران اردشیر محمدی، وزن این میزان صادرات غیرنفتی را 44 میلیون و 830 هزار تن اعلام کرد که به لحاظ وزن نیز2/27درصد رشد نشان می‌دهد. محمدی خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان بدون احتساب میعانات گازی به17 میلیارد و 131 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 31 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین وزن صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به 40 میلیون و55 هزار تن افزایش یافت که در مقایسه با سال قبل 6/35 درصد رشد داشته است.
واردات، بیشتر و گران‌تر
معاون وزیر اقتصاد در خصوص میزان واردات در این مدت اظهار داشت: ارزش واردات کشورمان درهشت ماهه سال جاری در مجموع به 40 میلیارد و 288 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته3/23درصد افزایش یافته است.
به گفته وی وزن این میزان کالای وارداتی درهشت ماهه سال جاری ۲۹ میلیون و ۹۷۴ هزار تن بود که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل۳/۳ درصد کاهش داشت.
اقلام عمده صادراتی
محمدی افزود: در هشت ماه سال جاری پروپان مایع شده، عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی کشورمان در مدت یاد شده ۹۰۰ میلیون دلار بود و ۲۵/۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشت. جایگاه بعدی نیز به پلی‌اتیلن گرید فیلم اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به ۸۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسید. سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۷۱۷ میلیون دلار سومین کالای عمده صادراتی کشورمان بود و ۲/۴ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد. سنگ آهن نیز چهارمین کالای عمده صادراتی کشورمان در مدت یاد شده بود و با ۶۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار ، ۹/۳ درصد از کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داد و متانول نیز با ۶۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در جایگاه پنجم قرار گرفت. بنا به این گزارش ارزش صادرات فرش و پسته به عنوان دو محصول سنتی عمده کشور طی این مدت به ترتیب ۳۶۵ میلیون دلار و ۵۵۱ میلیون دلار برآورد شده است. قیمت هر کیلو فرش در مدت مذکور ۹/۶۴ دلار و قیمت هرکیلو پسته خندان نیز ۲/۷ دلار بوده است.
خریداران کالای ایرانی، چین و عراق و...
به گفته رییس کل گمرک درهشت ماه سال جاری چین با واردات ۳میلیارد و ۹۴ میلیون دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود. در این مدت ۱/۱۸درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به مقصد کشور چین بارگیری شد. عراق با خرید ۲ میلیارد و ۸۴۳ میلیون دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بوده است. سهم این کشور از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۶/۱۶ درصد رسید. امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۳۵۷ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها ۷۶/۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش هند با یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و افغانستان با ۸۱۶ میلیون دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
طلا، در صدر واردات
رییس کل گمرک ایران در ادامه به تشریح اقلام عمده وارداتی پرداخت و گفت: در هشت ماه سال‌ جاری طلای خام عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص ۶۹/۸ درصد از کل ارزش واردات جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با ۸۲/۳ درصد سهم ارزشی در جایگاه دوم قرار گرفت و محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده با ۶۷/۱ درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران
محمدی گفت:در مدت یاد شده امارات متحده عربی۱۷/۳۱درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران در رتبه نخست جای گرفت. سهم امارات از واردات کشورمان در این مدت ۱۲ میلیاردو۵۵۹ میلیون دلار بود.
چین با 3میلیارد و457 میلیون دلار و 58/8 درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و کشور آلمان نیز با 2 میلیارد و 833 میلیون دلار و 7 درصد در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای سوئیس و ترکیه نیز به ترتیب 6/6 درصد و3/6 درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.