سود ویژه بازرگانی به‌جای افزایش تعرفه‌ها

رییس سازمان توسعه تجارت در آستانه روز ملی صادرات در جمع خبرنگاران بر عدم تغییرات تعرفه‌ای تاکید کرد و در خصوص بسته حمایتی صادرات غیرنفتی، آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی، مدیریت واردات، برنامه‌های روز ملی صادرات و اصلاح نرخ ارز سخن گفت. معاون وزیر بازرگانی همچنین از جزئیات جدید بسته تغییرات تعرفه‌ای در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: در زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها افزایش تعرفه در قالب سود بازرگانی می‌تواند به مثابه ابزار حمایت از تولید و صنعت کشور عمل کند.

بابک افقهی در خصوص بسته تغییرات تعرفه‌ای در جریان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: قرار نیست اتفاق جدیدی در تعرفه واردات محصولات به کشور در جریان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها رخ دهد.

به گفته وی، در این راستا مصوبه کارگروه طرح تحول اقتصادی ناظر بر این است که در زمان هدفمند کردن یارانه‌ها، وزارتخانه‌های تولیدی مانند صنایع و معادن و جهاد کشاورزی، می‌توانند به عنوان یک ابزار حمایتی از تولید و صنعت، بحث افزایش تعرفه را به صورت سود بازرگانی ویژه مدنظر قرار دهند.

معاون وزیر بازرگانی افزود: این وزارتخانه‌ها می‌توانند سود بازرگانی ویژه‌ای را در سبد حمایتی بخش تولید محاسبه کنند و اگر تشخیص دادند که بخش‌هایی از تولید باید مشمول حمایت تعرفه‌ای باشد، پیشنهاد خود را به دبیرخانه کارگروه طرح تحول اقتصادی ارجاع خواهند داد.

وی گفت: اگر این کارگروه تغییرات سود بازرگانی را مناسب ارزیابی کرد، درخواست را به دبیرخانه سازمان توسعه تجارت ایران ارجاع می‌دهد؛ در نهایت سازمان توسعه تجارت ایران نیز این موضوع را در دستور کار کمیسیون ماده یک قرار خواهد داد.

به گفته افقهی کمیسیون ماده یک، از دستگاه متبوعه تقاضاکننده ادله لازم را درخواست و سپس تصمیم‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد: سود بازرگانی ویژه حتما باید برای دوره مشخصی اعمال شود و در نهایت، ویژگی کاهشی داشته باشد و به مرور به صفر برسد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه اجرای مفاد بسته حمایت از صادرات نیز گفت: تنها بسته‌ای که در جریان هدفمندی یارانه‌ها با عنایت ویژه رییس جمهوری مشمول کمک‌های بلاعوض شد، صادرات غیرنفتی بود؛ چراکه در هیچ یک از بخش‌های دیگر این تدبیر اتخاذ نشد و در بهترین حالت، پرداخت تسهیلات کم بهره مورد تایید قرار گرفت؛ ولی با استدلال سازمان توسعه تجارت ایران، اهمیت در پرداخت سریع و به موقع و جلوگیری از بوروکراسی برای دریافت تسهیلات از سوی صادرکنندگان تشریح و مورد قبول واقع شد.وی اظهار داشت: در نهایت، فرآیند بسته حمایت از صادرات، ناظر بر پرداخت کمک‌های بلاعوض شد. البته قرار است در کارگروه هدفمند کردن یارانه‌ها، شیوه پرداختی آن ارائه شود. در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز تصمیم کارگروه بر این شد که حمایت از صادرات خدمات با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت انجام شود؛ چراکه شرایط جدیدی برای محل اجرای پروژه‌ها اتفاق نمی افتد و وضعیت قیمتی همچون سابق برقرار است؛ ولی به دلیل حمایت روانی تسهیلات ۷ درصدی برای شرکت‌ها در نظر گرفته شد.

افقهی از اختصاص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: این اعتبار در اختیار تعدادی از بانک‌ها قرار خواهد گرفت و شیوه پرداخت به صادرکنندگان نیز مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد شیوه پرداخت به صادرکنندگان، سناریوهای مختلفی در دولت در دست بررسی است و بسیاری از ایده‌ها در کارگروه ارائه و در فرازهای مختلفی مورد بحث قرار گرفت؛ لذا با تصمیم رییس‌جمهور قرار بر این شد که مبلغ درخواستی سازمان توسعه تجارت، اختصاص یابد.

معاون وزیر بازرگانی تاکید کرد که حمایت‌های سابق از صادرات کماکان پابرجا است.

وی اظهار داشت: از سال ۷۶، روز ۲۹ مهر ماه با تصویب شورای عمومی فرهنگ کشور به عنوان روز ملی صادرات تصویب شد تا بیانگر عزم و اراده ملی برای توسعه صادرات غیرنفتی باشد. در نتیجه امسال در چهاردهمین دوره برگزاری، انتخاب صادرکنندگان نمونه برای سیزدهمین بار در کشور انجام می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین به آماری در خصوص تجارت خارجی کشور اشاره کرد و گفت: طبق آمار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نرخ رشد صادرات در کشورهای پیشرفته در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲/۸ درصد و در کشورهای درحال توسعه ۵/۱۰ درصد خواهد بود. این در حالی است که صادرات غیرنفتی ایران در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۰ درصد رشد داشته است که با توجه به هدف‌گذاری ۱۰ درصدی در این بخش برای نیم سال اول و میانگین جهانی برای کشورهای در حال توسعه، عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم.

افقهی با بیان این مطلب که صادرات پسته در نیمسال نخست سال جاری ۱۰۰ درصد، فرش ۴۴ درصد و محصولات معدنی ۱۵۰ درصد رشد داشته است، گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی طی ۷ ماه نخست سال جاری ۷۵ درصد رشد داشته است، به طوری که صادرات این بخش از ۸۵۹ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل به ۵/۱ میلیارد دلار در سال‌جاری رسیده است.

به گفته وی، صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ۳۱ درصد، اکو ۲۷ درصد، آسه‌آن ۶۶ درصد و اتحادیه اروپا ۱۳ درصد رشد داشته است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران ۴۶ درصد صادرات غیرنفتی را مربوط به کالاهای با ارزش افزوده بالا، ۵/۳۵ درصد با ارزش افزوده متوسط و ۱۲ درصد با ارزش افزوده پایین دانست و گفت: در نیمسال اول سال جاری ۲/۲۷ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که ۸۷ درصد آن کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای و ۱۳ درصد کالای مصرفی بوده است.