تاسف از عدم اعلام آمار رشد اقتصادی

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی در جمع هیات نمایندگان اتاق ایران - عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی

نهاوندیان: فعلا به تولید کاری نداشته باشید

به دنبال انتشار گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصاد کشور در سال ۸۸ که نه تنها آمار مربوط به رشد اقتصادی سال ۸۸ در آن غایب است، بلکه از آمار رشد سال ۸۷ نیز در آن خبری نیست، محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی ابراز تاسف کرد. به گفته نهاوندیان، توجه به مسائلی که رشد اقتصادی کشور را تحت‌تاثیر قرار داده چیزی نیست که نسبت به آن شرم و حیا داشته باشیم و باید به فکر چاره‌جویی باشیم. پرسش رییس اتاق ایران از بانک مرکزی

چرا نرخ رشد اقتصادی اعلام نشد؟

گروه بازرگانی- رییس اتاق ایران دیروز در نشست هیات نمایندگان این اتاق گفت: مایه تاسف است که گزارش اقتصادی بانک مرکزی منتشر شود؛ ولی در آن صحبتی از نرخ رشد اقتصادی به میان آورده نشود.

در همین حال، به نظر می‌رسد شفافیت و توجه به مسائلی که می‌تواند رشد اقتصادی کشور را بالا برده یا پایین آورد چیزی نیست که نسبت به آن شرم و حیا داشته باشیم، بلکه باید به فکر چاره‌جویی باشیم.

محمد نهاوندیان همچنین با اشاره به سیاست‌های ارزی و تحولات بازار ارز در دو هفته اخیر خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده است که سیاست‌های ارزی را متحول کرده و از نوسانات بی‌حساب جلوگیری کنیم.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سپس با اشاره به اینکه در زمینه هدفمندسازی یارانه‌ها باید به بخش خصوصی فرصت تطبیق با شرایط جدید داده شود، پیشنهاد کرد: در این مرحله در حوزه مصرف، یارانه حامل‌های انرژی را هدفمند کنیم و تا زمان جا افتادن کامل این اقدام در حوزه تولید کاری را انجام ندهیم. به اعتقاد رییس پارلمان بخش خصوصی، لازمه توفیق این است که با مدیریت و انجام مرحله‌بندی یارانه حامل‌های انرژی را هدفمند کنیم. وی ادامه داد: به این ترتیب پس از هدفمندی یارانه‌ها در بخش مصرف که نگرانی‌های بسیاری را نیز به همراه داشته است، می‌توان با همکاری واحدهای تولیدی و در نظر گرفتن تدابیر لازم که آثار تورمی نداشته باشد، به توفیق در اجرای قانون دست یابیم.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در خصوص تحریم‌ها گفت: در موضوع تحریم باید کماکان فعالان اقتصادی و تصمیم‌گیران سیاسی را به این موضوع متوجه سازیم که به مساله تحریم دیدگاهی دقیق داشته باشند. از سوی دیگر، با توجه به انتشار اخباری مبنی بر انجام مذاکرات جدید درباره پرونده هسته‌ای ایران در ماه نوامبر به نظر می‌رسد توجه به این نکته لازم است که اگر هدف از تحریم اقتصادی آن‌چنان که تحریم‌کنندگان آن را تغییر رفتار سیاسی در پرونده هسته‌ای می‌دانند، باشد باید به صراحت گفت که تحریم‌کنندگان به نتیجه نرسیده و این هدف قابل حصول نیست؛ لذا صاحبنظران اعتقاد دارند که تحریم اقتصادی به هدف نمی‌رسد.

نهاوندیان گفت: اگر هدف از تحریم اقتصادی این باشد که تجارت ایران را متوقف کنند تا به نوعی رابطه تجاری ایران با دنیا را قطع و با وارد آوردن فشار به مردم از طریق کمبود کالاهای مصرفی مشکل‌آفرین شوند باز هم توفیق نخواهند یافت؛ چراکه تامین کالاهای اساسی مصرفی به همت سرداران اقتصادی کشور قابل انجام است؛ اما ممکن است اندکی هزینه‌ها بالاتر باشد.

به گفته نهاوندیان، هدف قطع رابطه تجاری ایران در چنین شرایطی قابل حصول نیست؛ اما اگر هدف پنهان و توسعه پیچیده بدخواهان ایران این باشد که با تحریم اقتصادی از پیشرفت ایران جلوگیری کنند و توان رقابتی فعالان اقتصادی بربایند، باید مراقب باشیم این هزینه‌ها را قبول نکنیم.رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اظهار داشت: لغو تحریم باید مطالبه ملی باشد و فعالان اقتصادی از مذاکره‌کنندگان دور آتی این توقع را دارند که لغو فوری تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهند؛ همچنان که حراست از حقوق هسته ای ایران وظیفه ما و تمامی مسوولان است؛ ضمن اینکه حراست از حق حضور و رقابت اقتصادی ایران در صحنه اقتصاد جهانی نیز حق مسلم ما است و باید همه دست به دست هم دهیم تا ریشه‌کنی کامل تحریم‌ها را مشاهده کنیم.نهاوندیان تاکید کرد: نباید اجازه داد در اثر تحریم تلاش‌های خدمتگزاران صحنه اقتصادی پشت سد هزینه‌های اضافی بماند و اجازه باروری نیابد.

وی با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی ایران در حوزه ترانزیت کالا افزود: هنوز از این امکان به درستی استفاده نشده ، این در حالی است که شرایط جدید اقتصاد ایران اقتضا می‌کند که از این امکان بهره گیریم؛ ضمن اینکه مذاکرات اخیر با کشورهای عراق، ارمنستان، ترکیه، عمان و قطر این امکان را می‌دهد که فرصت‌های جدیدی را برای حمل کالا در اختیار داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین با اشاره به حذف برخی از مفاد برنامه پنجم توسعه در مجلس گفت: صندوق توسعه ملی مسکوت مانده است و باید هرچه سریع‌تر تکلیف آن مشخص شود.

نهاوندیان در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: با توجه به تصحیح متن مالیات بر ارزش افزوده در برنامه پنجم و در کمیسیون تلفیق باز هم متن پیشنهادی دولت به صحن علنی رسید که به نظر می‌رسد باید تمامی تلاش‌ها را برای اصلاح آن معطوف کرد.

وی تاکید کرد، ابتدا باید مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کرد و در قالب مالیات بر تولید از آن بهره نگرفت.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به اینکه یکی از آمارهایی که در هفته اخیر توجه بسیاری از فعالان اقتصادی را به خود جلب کرد، آمار ازدواج و طلاق در جامعه بود؛ اما کفه ترازو در مورد طلاق کمتر مورد توجه قرار گرفت، گفت: این در حالی است که در سال ۸۸ آمار طلاق ۸/۱۳ درصد افزایش داشته در حالی که ازدواج تنها یک درصد اضافه شده است.

وی گفت: در سه ماه ابتدای سال ۸۹ نیز آمار طلاق ۸/۸ درصد افزایش و ازدواج تنها ۵/۵ درصد رشد داشته است.

به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، بسیاری از طلاق‌ها ریشه اقتصادی دارند و اگر برای بیکاری فکری نکنیم، خود را در ابعاد اجتماعی جامعه تجلی می‌دهد و بعد هم به مفاسد اخلاقی می‌انجامد.

عکس: آکو سالمی