واردات برنج و شکر؛ فراتر از انتظار

اگر چه واردات برنج از اوایل شهریور ماه ممنوع اعلام شده بود، اما بر اساس گزارش «فارس» در شهریور ماه حدود ۱۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده و مجموع میزان واردات این محصول طی شش ماه نخست سال جاری به بیش از ۴۸۶ هزار تن رسیده است. ارزش این میزان برنج وارداتی به کشور طی نیمه نخست سال جاری بیش از ۴۰۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد کاهش داشته است. در پی نامه‌ای که اخیرا وزیر جهاد کشاورزی به وزیر بازرگانی درباره مدیریت واردات نوشته است، واردات برنج در فصل برداشت متوقف و قرار شد تا آذرماه برنج وارد کشور نشود.

این در حالی است که برنج‌های وارداتی ثبت سفارش شده قبل از ۱۷ شهریور وارد کشور می شوند و برخی شنیده‌ها حاکی است حجم برنج‌های ثبت سفارش شده تا قبل از این تاریخ بیش از نیاز داخل است.

حجم برنج مورد نیاز وارداتی برای تامین مصرف داخل ۵۰۰ هزار تن برآورد شده که تاکنون تقریباً به طور کامل وارد کشور شده است. از سوی دیگر، واردات قند و شکر در شش ماهه نخست سال جاری با رشد ۱۸۷ درصدی به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۴۶۰ میلیون دلار رسیده است که از لحاظ ارزش بیش از ۲۵۹ درصد رشد نشان می دهد ضمن اینکه قیمت هر کیلو برنج نیز در سال جاری ۲۵ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، امارات متحده عربی، سوئیس، انگلیس، آلمان و برزیل پنج کشور صادرکننده قند و شکر به ایران در این مدت بودند. از سوی دیگر رییس‌کل گمرک می‌گوید: قطعا تمام کالاهای کشاورزی که پیش از ۱۷ شهریور ثبت سفارش شده باشند، ترخیص می‌شوند.

اردشیر محمدی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در راستای طرح مدیریت واردات، کالاهای کشاورزی ثبت سفارش شده پیش از ۱۷ شهریور ماه هنوز از گمرک ترخیص نشده است که از آن جمله به عدم ترخیص ۶۰ کانتینر موز می‌توان اشاره کرد، اظهار داشت: گمرک هیچ کالای فساد پذیری را بدون ضابطه نگه‌ نمی‌دارد.

به گفته محمدی، گمرک ایران به هیچ‌وجه مانع ترخیص هیچ کالایی نمی‌شود مگر اینکه مصوبه قانونی داشته باشد.