گروه بازرگانی - رییس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی، صنایع‌و‌معادن ایران ضمن اعلام خبر امضای توافق‌نامه میان این کمیسیون به نمایندگی از اتاق بازرگانی ایران با وزارت ارتباطات، از رویه‌های نادرست و نابرابر گمرکی و تعرفه‌ای در صنعت IT و الکترونیک و اجرا نشدن قوانینی که توسط خود مسوولان این حوزه به تصویب رسیده است، ابراز گلایه کرد. مسعود شنتیایی در نشستی خبری که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، از امضای توافق‌نامه با وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع نیز در این حوزه کاری خبر داد و اعلام کرد: ما در حوزه نرم‌افزار، طبق آخرین آمار، ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار صادرات از کشور داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۱۳۹۰ به ۱۵۰ میلیون دلار برسد.او البته این خبر را در حالی اعلام کرد که رشد سالانه متوسط ۴۵ درصدی قیمت تمام شده کالاهای تولیدی کشور در این صنعت را که ناشی از هزینه‌های سربار و رشد نرخ دستمزد است، مورد انتقاد قرار داد.

محمد حسین محبی، رییس هیات‌مدیره سندیکای تولید‌کنندگان فناوری اطلاعات که از سال ۱۳۷۳ به عنوان اولین سندیکای تولیدی کشور به ثبت رسیده نیز در این نشست، با اعلام اشتغال ۱۱ هزار نفر در این صنعت در قالب یک هزار واحد ثبت شده با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی، از وضعیت ۱۵۶ گمرک کشور که بعضی از آنها بر خلاف قوانین، حتی با سه نفر اداره می‌شوند، انتقاد کرد و با اعتقاد به اینکه گمرکات کشور هم‌اکنون به «لنگرگاه‌های واردات» تبدیل شده‌اند، اظهار کرد: تبعیضات بسیار زیاد و تخلفات متعدد گمرکی موجب شده که امروز در عبارت «صادرات - واردات»، به رغم مطرح شدن صادرات در کلام اول، «واردات» اوج گیرد.او ادامه داد: خیلی از دولتی‌ها ممکن است به چنین کلامی، غیض داشته باشند، اما ما از اتاق بازرگانی ایران که تریبون بخش خصوصی است نه دولت، مطالباتمان را مطرح می‌کنیم؛ چرا که ما حق داریم دولت را مورد خطاب قرار دهیم و تنگناهایی را که برای بخش تولید ایجاد کرده، مطرح کنیم.

این فعال اقتصادی که با کنایه از بی‌توجهی وزارت صنایع به صنعت الکترونیک نیز سخن می‌گفت، افزود: اخیرا یک واحد خودروسازی با ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای اشتغال ۳۰۰ نفر توسط وزیر صنایع که «این طرف‌ها پیدایشان نمی‌شود!»، افتتاح شد؛ این اقدام یعنی اینکه ما برای ایجاد هر شغل باید ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم. حال این سوال مطرح است که آیا بهتر نیست به جای این هزینه هنگفت، شغل‌هایی را که هم‌اکنون داریم و قدرشان را نمی‌دانیم، تقویت کنیم؟!

محبی همچنین با انتقاد جدی از وضعیت تعرفه‌های گمرکی، به کنایه بیان کرد: از آنجا که این وضعیت به سود واردات تمام می‌شود، چندی دیگر باید منتظر باشیم که «نان بربری» خود را نیز از کشورهایی چون چین وارد کنیم!

همچنین ویدا سینا، مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک هم در این نشست، با یادآوری اینکه تعرفه تولید اجزا و قطعات در صنعت تولید، برخلاف مصوبه قانونی ۴ درصد، حدود ۲۵ درصد اعمال می‌شود، گفت: این اقدام موجب می‌شود که اختلاف تعرفه‌ای در بخش تولید و واردات، عملا فقط ۲۰ درصد باشد که این؛ یعنی مانع‌تراشی برای تولید موفق. تولیدی که دست به گریبان مشکلات دیگری از جمله تثبیت نرخ ارز و پایین‌تر تمام شدن قیمت کالاهای وارداتی نیز است.

او که معتقد است، «ما در ایران بر اساس یک واقعیت، دوستدار تولید اما عاشق واردات و کشته مرده قاچاق هستیم»، تصریح کرد: متاسفانه ما منافع کوتاه‌مدت خود را به مصالحمان ترجیح می‌دهیم و فضای ناعادلانه رقابتی برای تولید‌کنندگان ایجاد می‌کنیم و بعد به آنها می‌گوییم که دست و پا بسته در این دریای متلاطم شنا کنند!