شرایط و ضوابط واردات 323 قلم کالا

گروه بازرگانی- وزیر جهاد کشاورزی در دومین نامه خود به وزیر بازرگانی فهرست هشتاد ردیف تعرفه شامل ۳۲۳ قلم از کالاها و محصولات بخش کشاورزی را در راستای مدیریت واردات اعلام کرد. وزیر جهاد کشاورزی که هفته پیش فهرست ۴۹ قلم کالای ممنوعه را در پاسخ به مهلت ده روزه وزیر بازرگانی برای تعیین کالای‌های وارداتی زائد و غیر ضروری، اعلام کرده بود این بار عنوان کرده است: این اقدام در راستای اعلام ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی و اجرای مفاد ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی صورت می‌گیرد. در این نامه آمده است: از تاریخ ۱۷/۶/۸۹ کلیه واردکنندگان حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی مشمول قانون مذکور قبل از هرگونه اقدامی باید مجوز واردات بر اساس سیاست‌ها، شرایط و ضوابط اعلام شده از طرف وزارت جهاد کشاورزی را از این وزارتخانه اخذ کنند و وزارت بازرگانی پس از صدور مجوز توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند نسبت به انجام ثبت سفارش و سایر موارد قانونی اقدام لازم را به عمل آورد.در این نامه درخواست شده در تهیه و ارسال آمار دقیق مجوزها و ثبت سفارش‌های انجام شده توسط وزارت بازرگانی تا تاریخ هفدهم شهریورماه سال‌جاری به تفکیک نوع و مقدار وزنی کالا به منظور برنامه ریزی و پیشگیری از بروز مشکلات آتی با تاکید بر تسریع برای ارسال به وزارت جهاد کشاورزی اقدام لازم صورت گیرد.

برخی محصولات نباید وارد شود

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در گفت‌و‌گو با «موج» با اشاره به الزامات ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری اظهار داشت: به موجب این ماده وزارت جهاد کشاورزی عهده‌دار تنظیم واردات کل محصولات بخش کشاورزی اعم از خام و فرآوری شده است. وی افزود: در حال حاضر تمام اقلام وارداتی به کشور در حال بررسی بوده و مرحله به مرحله نحوه مدیریت واردات اعلام خواهد شد. خلیلیان تاکید کرد: اعتقاد داریم برخی محصولات به هیچ وجه نباید وارد کشور شود، زیرا از شان نظام به دور است. به گفته خلیلیان این دسته از محصولات شامل سیب فرانسوی، گلابی چینی، بادام آمریکایی، انگور شیلی و مواردی نظیر ورود مرکبات خارج از فصل است. وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: در رابطه با محصولاتی که تولیدات کشور تکافوی نیاز داخلی را ندارد، واردات باید در زمان برداشت محصولات نباشد تا به تولید داخلی لطمه‌ای وارد نشود. وی در تشریح این سخن به طور مشخص از شکر و برنج یاد کرد و افزود: در رابطه با گوشت قرمز نیز اندکی کمبود در کشور وجود دارد و مدیریت واردات باید به نحوی باشد که منجر به تهدید تولید داخلی نشود. خلیلیان خاطرنشان کرد: در برخی محصولات نظیر دانه‌های روغنی، میزان تولید در کشور بسیار کم است.وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر اجرای قانون افزایش بهره‌وری بر افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار داخلی اظهار داشت: اجرای این قانون اثر تورمی ندارد. وی در ارتباط با افزایش قیمت میوه در بازار پس از ابلاغ ممنوعیت واردات گفت: نخستین تاثیر این قانون طی ۴-۳ ماه آینده مشخص خواهد شد و افزایش قیمت‌ها در شرایط فعلی ارتباطی با قانون افزایش بهره‌وری ندارد. خلیلیان خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی ورود کالاهایی را ممنوع کرده که نیازی به آنها در کشور نیست. وی افزود: به عنوان مثال در ارتباط با سیب پتانسیل خوبی وجود داشته و با ممنوعیت واردات آن دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد. وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: محصولاتی که نیاز به واردات آن احساس شود، در زمان‌هایی وارد می‌شوند که در کنترل تورم موثر باشد. وی افزود: طراحی مدیریت واردات در قالب این قانون به گونه‌ای است که علاوه بر حمایت از تولید داخل، تورم نیز مهار شده و در کنار آن کنترل واردات اقلامی غیر‌ضروری را نیز در بر خواهد گرفت.وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با مواضع این وزارتخانه در قبال ورود کالاهای لوکس نظیر موز و انبه، اظهار داشت: ورود برخی کالاها به کشور ضروری نیست. وی افزود: زمانی که محصولات متنوعی در کشور وجود دارد نباید محصولاتی غیر‌سازگار با شرایط کشور به ایران وارد شود. خلیلیان تصریح کرد: در ارتباط با انبه و موز با استفاده از شرایط تعرفه‌ای واردات کنترل خواهد شد.

افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات باغی

از سوی دیگر مدیرکل دفتر میوه‌ها در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال تولید محصولات باغی در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: غیر ‌از موز، به واردات دیگر میوه‌ها نیازی نیست.سید رحمت‌اله پریچهر در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر افزود: تولیدکنندگان از اعلام این تصمیم بسیار خشنودند و معتقدند تولیدات داخل نه فقط نیاز بازار را تامین می‌کند، بلکه باید به فکر بازارهای جدید برای صادرات باشیم.

واردکنندگان چند شغله!

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز می‌گوید: برخی واردکنندگان که مشاغل دیگری دارند، واردات میوه را انجام می‌دهند و حتی قیمت‌ها را هم در بازار با نرخ خودشان تعیین می‌کنند مانند موز که امروز قیمت آن به ۱۳۵۰ تومان رسیده است در حالی که باید کمتر از یک هزار تومان باشد.

حسین مهاجران در گفت‌و‌گو با «مهر» گرانی میوه پس از ممنوعیت واردات ۴۹ محصول کشاورزی را کاذب دانست و گفت: بخشی از این واردات در بازار میوه چندان تاثیر گذار نبود و تنها برای تامین نیاز بازار واردات موز به کشور ضروری به نظر می‌رسد.

تولید میوه در ایران به روایت فائو

«فائو» با انتشار جدیدترین آمار خود اعلام کرد ایران در تولید ۲۲ محصول مهم کشاورزی در میان هفت کشور نخست دنیا قرار گرفته و رتبه نخست تولید پسته، رتبه دوم خرما و رتبه ۱۸ گندم جهان را به خود اختصاص داده است. این آمار نشان می‌دهد که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مهم محصولات کشاورزی در جهان است و در زمینه تولید ۲۱ محصول دیگر جزو هفت کشور نخست دنیا محسوب می‌شود. جایگاه دومین تولید‌کننده خرما و دومین تولید‌کننده زردآلوی جهان به ایران اختصاص دارد. رتبه سومی تولید بادام، گیلاس، خیار و هندوانه نیز در جهان از آن ایران است و این کشور در زمینه تولید چهار محصول سیب، به، گردو و صمغ طبیعی نیز در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است. آمارهای فائو نشان می‌دهد ایران از نظر تولید پیله کرم ابریشم و انجیر نیز رتبه پنجم جهان، از نظر تولید هلو، لیموترش، و پیاز رتبه ششم و از نظر تولید گوجه فرنگی، فندق، پرتقال، آلو، کیوی و نعناع رتبه هفتم جهان را در اختیار دارد. رتبه جهانی ایران در تولید ۷ محصول دیگر به این شرح اعلام شده است: عسل طبیعی ۱۱، چای، بادمجان و سیب زمینی ۱۴، گندم ۱۸، جو و سویا ۲۰. بدین ترتیب ایران در تولید ۲۹ محصول مهم کشاورزی در میان ۲۰ کشور نخست دنیا قرار گرفته است. با این حال این کشور در زمینه تولید برخی محصولات مهم دیگر مثل برنج، دانه آفتابگردان، گوشت و شیر در فهرست ۲۰ تولید‌کننده برتر دنیا جای ندارد ضمن اینکه محصول مهم زعفران که ایران بزرگ‌ترین تولید‌کننده آن در جهان است در آمارهای فائو لحاظ نشده است.

کالای لوکس هنوز وارد می‌شود

در حالی که شنیده می‌شود در برخی گمرک‌ها از واردات کالاهایی با برچسب کالاهای لوکس جلوگیری می‌شود، معاون وزیر بازرگانی در توسعه خارجی تصریح کرد که تاکنون قانونی برای منع واردات این کالاها به گمرک ابلاغ نشده و جلوگیری از واردات این کالاها تخلف است. به گزارش «ایسنا» بابک افقهی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد در برخی از گمرک‌های کشور اجازه ترخیص برخی کالاها با عنوان کالاهای لوکس را نمی‌دهند؟ اظهار می‌کند: نه خیر! به استناد ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات تنها مرجعی که به گمرک‌ها ابلاغ قانون می‌کند و در واقع مجری قانون است، سازمان توسعه تجارت است و ما تاکنون ابلاغیه‌ای به گمرک برای منع واردات کالاهایی از این دست نداشته‌ایم.

واردات خودرو ممنوع نیست

بابک افقهی همچنین در سمینار آموزشی مدیریت واردات و در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس نامه‌ای که رییس موسسه استاندارد به وزارت بازرگانی ارسال کرده، از این پس بیش از هزار کالای صنعتی با استاندارد اجباری و بیش از پنج هزار کالای صنعتی بدون استاندارد اجباری یا با گواهی موسسه استاندارد یا با گواهی‌های استانداردهای بین‌المللی وارد خواهند شد. رییس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: واردات هیچ گونه خودرویی به کشور ممنوع نیست.

افقهی عنوان کرد:‌ در همه کشورها به طور میانگین بیش از ۲۰۰ قانون مربوط به صادرات و واردات وجود دارد که در ایران این میزان ۳۰۰ قانون است. مدیریت اجرای این قانون‌ها با سایر سیاست‌های اقتصادی و ملاحظاتی که در تولید و اقتصاد کشور می‌شود فرآیند را پیچیده می‌کند و در حال حاضر خیلی از ظرفیت‌های قانونی کشور مغفول است.

معاون وزیر بازرگانی در ادامه عمده‌ترین اقدام برای مبارزه با قاچاق کالا را فرهنگ‌سازی عنوان کرد و در مورد ابهامات مربوط به شرایط جدید صدور کارت‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: در یکشنبه هفته آینده به همه ابهامات در این مورد پاسخ خواهم داد که اگر به یک جمع‌بندی برسیم، حتی موارد قابل اصلاح نیز خواهند بود. رییس سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه ایران به رشد تجارت ایران اشاره کرد و متذکر شد: دشمن گیج شده است، این را من به عنوان یکی از متولیان تجارت خارجی کشور می‌گویم؛ البته تحریم‌ها هزینه دارند، اما در حال حاضر دشمن نمی‌داند چه باید بکند.