استقبال سرمایه‌گذاران چینی و ترک از سرمایه‌گذاری در مرکز تجاری پرند

گروه بازرگانی - مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران روز گذشته در جمع خبرنگاران از ایجاد مرکز تجارت جهانی ایران در شهر جدید پرند و استقبال سرمایه‌گذاران چینی و ترک از سرمایه‌گذاری در این زمینه خبر داد. کاظم اکبرپور در این نشست همچنین در خصوص واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به بخش‌های غیر‌دولتی سخن گفت و واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌ها که شرکتی صد درصد دولتی و وابسته به وزارت بازرگانی است را منوط به تصمیمات سازمان خصوصی‌سازی دانست. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در توضیح ایجاد مرکز تجارت جهانی ایران در شهر جدید پرند در فضایی به وسعت ۲۱۲ هکتار اظهار کرد: از گذشته این فضا در شهر جدید پرند برای وزارت بازرگانی به منظور تشکیل EXPO اختصاص داده شده بود، منتها جدی گرفته نشد و اختصاص این فضا برای ساخت مرکز تجارت جهانی با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، مناسب تشخیص داده شد.

اکبرپور در این نشست چندین بار بر مصمم بودن مجموعه وزارت بازرگانی برای ساخت مرکز تجارت جهانی ایران در شهر جدید پرند تاکید و طراحی اولیه این مکان را در سه بخش عنوان کرد و گفت: ایجاد سایت نمایشگاهی بین‌المللی با استفاده از استانداردهای جهانی به علت مزیت نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی در مساحتی به وسعت ۷۵ هکتار، بخش خدماتی و پشتیبانی به منظور استقرار گمرک، موسسات حمل‌ونقل و مراکز ترخیص کالا و ایجاد مراکز اقامتی، هتل‌ها و جاذبه‌های توریستی در ۸۲ هکتار در طراحی اولیه مرکز تجارت جهانی شهر جدید پرند پیش‌بینی شده است.اکبرپور که با حکم وزیر بازرگانی به عنوان مدیر پروژه مرکز تجارت جهانی ایران منصوب شده است، خاطرنشان کرد: در فاز صفر شروع عملیات این موضوع هستیم و پس از انتخاب مشاور و طرح تفصیلی کار ساخت آن آغاز می‌شود.

این مقام مسوول در خصوص زمان ساخت و پیش بینی هزینه‌های مرکز تجارت جهانی ایران اظهار کرد: زمان ساخت توسط گروه مشاوران مشخص می‌شود و همچنین هنوز برآوردی از هزینه‌های ساخت این مرکز نشده، اما توسط سرمایه‌گذاری بخش غیر‌دولتی صورت می‌گیرد، به همین منظور مذاکرات مقدماتی را برای سرمایه‌گذاری با طرف چینی و ترک انجام داده‌ایم و همچنین تشکل‌های داخلی و اتاق‌های بازرگانی برای مشارکت در ساخت این مرکز ابراز تمایل کرده‌اند.

نمایشگاه بین‌المللی دولتی بماند

اکبرپور همچنین در خصوص واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی عنوان کرد: چند سالی است که این شرکت در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته و این موضوع در اساسنامه شرکت نیز قید شده است که شرکت باید نصف به علاوه یک سهامش را به تدریج به بخش غیر‌دولتی واگذار کند، منتها مشکلاتی بروز کرد به مصداق «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها!»

وی با بیان اینکه هنوز قانون انتزاع که مقرر می‌کند اموال شرکت از سازمان توسعه تجارت جدا شود به طور کامل اجرا نشده است، توضیح داد: بنابراین قبل از جدا‌سازی اموال به ویژه اموال غیر‌منقول، نمی‌توانیم ارزشگذاری دقیقی انجام دهیم.مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌سازی به دنبال واگذاری است و ما هم پیرو قانون هستیم.

وی ابراز عقیده کرد: در بسیاری از کشورها یک سایت فوق تخصصی نمایشگاهی در مراکز کلان وجود دارد و سهامدار عمده‌اش به دلیل استفاده حاکمیتی دولت‌ها هستند. به نظر می‌رسد سایت نمایشگاهی تهران قابلیت فوق تخصصی شدن را دارد و ما در تهران شاید بتوانیم ۳۰۰ عنوان نمایشگاهی را اجرا کنیم که اگر به سایت‌های غول پیکر، متوسط و کوچک تقسیم شود، حداقل نیاز به ساخت دو سایت نمایشگاهی دیگر داریم که سایت نمایشگاه بین‌المللی قابلیت تبدیل شدن به یک سایت فوق تخصصی بین‌المللی را دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقال محل دائمی نمایشگاه‌ها به فرودگاه پیام خاطرنشان کرد: مطالعات این کار صورت گرفته، اما تا این لحظه موضوع انتقال نمایشگاه به محل فرودگاه پیام به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در حال حرکت به سمت ثبت‌نام‌های الکترونیک و آنلاین برای شرکت در نمایشگاه‌ها است و هم‌اکنون ۸۰ درصد کار ثبت‌نام‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که امید می‌رود تا پایان سال به صد در صد برسد.