گروه بازرگانی - مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک صادرات نرم‌افزار روز گذشته با حضور بابک افقهی، معاون وزیربازرگانی، کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک توسعه صادرات و محمدرضا طلایی، رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد. در آغاز این مراسم رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه «این روزها در روزنامه‌ها می‌خوانیم که واردات دو برابر صادرات است و ذکر چنین اخباری در رسانه‌ها بی‌انصافی است؛ چرا که در آغاز دولت نهم واردات ۶ برابر صادرات بود» گفت: به تدریج این نسبت از ۶ برابر به ۴، ۲/۳، سه و الان به دو رسیده است و همین که بخش خصوصی با حمایت دولت توانسته این نسبت ناهمگون را به دو برساند، باید تبریک گفت.

افقهی با بیان اینکه در مطالعات اقتصادی این نکته بسیار اهمیت دارد که بزرگ شدن ابعاد اقتصادی این نیست که صادرات افزایش یابد و واردات منجمد شود، بلکه نکته مهم ترکیب واردات و صادرات است، افزود: از همین رو ترکیب واردات مان در ۵ ماه در بخش کالاهای خاص بر اساس تولید و منفعت ملی کشور بوده است.

وی به انعقاد دو قرارداد یک میلیون دلاری و نیم میلیون دلاری با سایر کشورها اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌ای با یک کشور همسایه به میزان ۵ میلیون دلار امضا شده است و از نکات قابل توجه این است که شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند به تحریم‌کنندگان ایران نرم‌افزار صادر کنند. به گفته افقهی، صادرات خدمات فنی و مهندسی طی ۵ ماه اول سال‌جاری با رشد ۲۰ درصدی به رقم ۲/۱ میلیارد دلار رسیده است.معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به سوالی در خصوص عناوین پروژه‌ها و قراردادهای صورت گرفته، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم اطلاعات ریز پروژه‌ها و نام شرکت‌ها را اعلام کنیم چون ایادی استکبار برای ما ممنوعیت ایجاد می‌کنند. وی افزود: کمیته تدابیر ویژه تجارت خارجی به صورت منظم در حال برگزاری است و مشکلات صادرکنندگان و تولید‌کنندگان در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته و رفع می‌شود.

همچنین کوروش پرویزیان در این مراسم اظهار داشت: موضوع این تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات، ضمانت‌نامه خرید دین، گشایش LC‌های داخلی برای صادرکنندگان نرم‌افزار داخل کشور با حمایت سازمان توسعه تجارت کشور است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: از همه کسانی که در عرصه صادرات نرم‌افزار توانایی دارند، می‌خواهیم تا از طریق اتحادیه یا سازمان توسعه تجارت برای دریافت تسهیلات به بانک توسعه صادرات مراجعه کنند تا صادرات نرم‌افزار مورد حمایت بیشتر قرار گیرد. وی افزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی و صادرات پزشکی با دو استراتژی مشخص، تسهیل اعطای تسهیلات به صادرکنندگان و کاهش هزینه‌های مالی صادرکنندگان جزو اولویت‌های بانکی توسعه صادرات است. همچنین محمدرضا طلایی، رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار گفت: تاکنون بیش از ۷۵۰۰ محصول نرم‌افزاری در کشور تولید و صادر شده است. وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه ما متعهد می‌شویم تا پایان سال ۹۰ رقم صادرات نرم‌افزار حداقل به ۱۵۰ میلیون دلار برسد و بتوانیم تولید‌کنندگان بیشتری را جذب کنیم.