برنج هندی، واردات به ایران توقف در آلمان

وزیر بازرگانی در مورد برنج‌های وارداتی مظنون به آلودگی عنوان کرد که شواهدی دال بر آلوده بودن آنها وجود ندارد؛ به همین دلیل وزارت بهداشت و موسسه استاندارد پاسخی به نامه‌ وی نداده‌اند که این یعنی واردات برنج‌های هندی همچنان ادامه خواهد داشت. به گزارش «ایسنا»، پس از آنکه آلوده بودن برنج‌های وارداتی در مجلس شورای اسلامی تایید شد و پس از آن احمد ناطق نوری، یکی از اعضای هیات‌رییسه مجلس هم خبر داد که با واردکنندگان این نوع برنج‌ها برخورد خواهد شد؛ وزیر بازرگانی نامه‌ای برای تعیین تکلیف واردات این نوع برنج‌ها به مسوولان مربوطه نوشت، اما گویی دستگاه‌های مربوطه به آلوده بودن این برنج‌ها نرسیده‌اند.

مهدی غضنفری در این مورد تصریح می‌کند: هیچ مستندات و نامه‌ای دال بر آلوده بودن برنج‌ها از دستگاه‌های تخصصی به ما نرسیده‌ است.

وزیر بازرگانی در ادامه در پاسخ به این سوال که وزارت بازرگانی تا چه زمانی منتظر پاسخ این دستگاه‌ها خواهد ماند؟ متذکر می‌شود:‌ بحث صبر کردن نیست. چون در نامه نوشته بودیم، اگر به چنین مواردی دست پیدا کردند یا آزمایش‌های آنها این چنین مواردی را نشان داد، به ما خبر بدهند که این نشان می‌دهد آنها به چنین مواردی دست پیدا نکرده‌اند.

این در حالی است که پیش از این، در روز نخست مردادماه امسال رییس سازمان استاندارد به یکی از رسانه‌های داخلی اعلام کرده بود ورود برنج‌های آلوده از ابتدای مردادماه ممنوع خواهد شد، اما چند روز بعد معاون وزیر بازرگانی این موضوع را تایید نکرد و گفت که هنوز چیزی در این مورد به آنها ابلاغ نشده است.

از سوی دیگر به گفته وزیر بازرگانی، با ابلاغ قانون بهره‌وری کشاورزی، تمام اختیارات واردات برنج به وزارت جهاد کشاورزی داده‌ شده که براساس معیارهای آنها وزارت بازرگانی ثبت سفارش خواهد کرد، اما گویی هنوز وزارت جهاد کشاورزی این کارش را به صورت رسمی شروع نکرده و باید منتظر ماند و دید که این وزارتخانه چه موضعی در مورد برنج‌های هندی مظنون به آلودگی در پیش خواهد گرفت.

و اما دولت آلمان با اعلام آلودگی برنج باسماتی هند به مواد سمی، این محصول را از فروشگاه‌های خود جمع آوری و واردات آن را متوقف کرد.

روزنامه هندی فایننشال اکسپرس اعلام کرد: این اقدام پس از آن انجام شده است که گزارش‌هایی در مورد آلودگی شدید این برنج به مواد سمی منتشر شد. گفته می‌شود این مواد سموم دفع آفاتی هستند که در مزارع برنج مورد استفاده قرار گرفته‌اند و روی برنج باسماتی باقی مانده‌اند.

بر اساس این گزارش، در ماه خرداد آزمایشگاهی در ‌هامبورگ آلمان اعلام کرد: برنج باسماتی معطر هند دارای مقادیر زیاد سم کاربندزایم و ایزوپروتیولان است که به عنوان آفتکش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نتیجه این گزارش، صادرات ۲۰ هزار تن برنج باسماتی معطر به ارزش ۳۱۰ میلیون دلار به آلمان طی ماه‌های اخیر متوقف شده است.