وزارت کشاورزی، مخالف واردات گوشت و مرغ

گروه بازرگانی- معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه این وزارتخانه مخالف واردات گوشت و مرغ است، با انتقاد از نبود تشکل‌های توانمند و موثر برای تاثیرگذاری در بازار، تصریح کرد: علاوه بر ضرورت تنظیم بازار گوشت قرمز و سفید با تشکیل کارگروه ویژه، باید با توانمند‌سازی تشکل‌ها و حمایت‌های موثر از آنها، حضور این نهادها را در بازار تقویت کرد. سعادت‌ا‌... عباسی در نشستی خبری به تشریح جزئیات تولید، صادرات و واردات دام و محصولات دامی به کشور پرداخت و با اشاره به جایگاه ایران در تولید محصولات دامی گفت: براساس گزارش فائو، ایران در تولید گوشت قرمز سال ۲۰۰۹ میلادی در میان کشورهای آسیایی رتبه ۸ و در جهان رتبه ۱۵ را به خود اختصاص داد.

عباسی با بیان اینکه ایران در تولید گوشت مرغ نیز رتبه ۵ کشورهای آسیایی و رتبه ۱۳ را در جهان و در تولید شیر هم رتبه ۶ آسیا و رتبه ۱۸ دنیا را از آن خود کرده است. وی حجم سرمایه‌گذاری بخش دامپروری کشور را ۱۲ میلیارد دلار عنوان کرد و با بیان اینکه ۳/۶ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳۲ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی به دام و طیور اختصاص دارد، اعلام کرد: تا پایان سال ۸۸، تولید گوشت قرمز به ۹۰۰ هزار تن، تولید گوشت مرغ به ۶/۱ میلیون تن، تولید تخم مرغ به ۷۵۱ هزار تن و تولید شیر خام به ۵/۹ میلیون تن رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به خرید تضمینی گوشت قرمز که سرانه تولید آن با احتساب ۹۰۲ هزار تن تولید، ۱۲ کیلوگرم است، گفت: بر اساس قانون، خرید تضمینی برای گوشت قرمز پیش‌بینی نشده، اما به جای آن، این موضوع مقرر شده که با ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان در مرحله بازپرداخت، به جای وجه نقد، گوشت قرمز دریافت شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سرانه تولید گوشت مرغ در کشور را نیز ۲۲ کیلوگرم اعلام کرد.

ممنوعیت واردات دام زنده

عباسی در حالی از ممنوعیت واردات دام زنده به کشور خبر داد که هیات تحقیق و تفحص مجلس نیز با صدور اطلاعیه‌ای در مورد واردات دام زنده به کشور، از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که اطلاعاتی از کشورهای مبدا وارد‌کننده دام‌های زنده به کشور و نیز عملکرد دستگاه‌های مسوول در این زمینه دارند، خواسته است که این اطلاعات را در اختیار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار دهند.

معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این نشست، از خودکفایی در تولید شیر به دلیل پیشرفت ایران در اصلاح نژاد دامی نیز خبر داد و اعلام کرد: سرانه تولید این محصول دامی در کشور هم‌اکنون ۱۳۰ کیلوگرم است و بر این اساس، این سرانه چهار برابر شده است.

او از ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به زنبورداران، شکر یارانه‌ای مدت دار و تلاش برای استمهال وام زنبورداران نیز خبر داد و اعلام کرد که وزارتخانه متبوعش برای تهیه شکر یارانه‌ای با اتحادیه زنبورداران وارد مذاکره شده و بر این اساس، شکر یارانه‌ای طی شش ماه در بین تولیدکنندگان توزیع خواهد شد.

عباسی در ادامه از افتتاح ۱۱۳ واحد دامپروری در کشور طی هفته دولت که با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی و با استفاده از منابع بانکی و آورده مردمی راه‌اندازی می‌شوند، خبر داد و اعلام کرد: در این هفته ۵۱ واحد شیری، ۳۶ واحد مرغ گوشتی، ۱۸ واحد پرواربندی، ۴ واحد مرغ تخم‌گذار، سه واحد تولید گوشت بوقلمون و یک واحد پرورش شتر مرغ نیز افتتاح می‌شوند.

ممنوعیت ۴ ماهه واردات برنج

از سوی دیگر سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توافق دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی در زمان برداشت برنج به مدت ۴ ماه واردات این کالا ممنوع شده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، محمدحسین انصاری فرد در ارتباط با واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی گفت: ممنوعیت واردات از نیمه مردادماه آغاز شده و هرگونه ثبت سفارش به مدت ۴ ماه ممنوع است.

انصاری فرد گفت: رفع ممنوعیت واردات قبل از آغاز به کار دولت نهم در ۱۸ مرداد ماه سال ۸۴ به تصویب دولت رسید.

وی افزود: براساس این مصوبه دولت حق جلوگیری از واردات را نداشته و تنها ابزار کنترل‌کننده واردات، تعرفه است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در فصل تولید که محصولات داخلی وارد بازار می‌شود، تعرفه افزایش یافته و در نوروز با افزایش میزان مصرف، تعرفه به صفر یا ۴ درصد تغییر می‌یابد.

وی تصریح کرد: همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی به عنوان متولیان تولید و تنظیم بازار مناسب است.

انصاری فرد افزود: وزارت بازرگانی براساس کسری میزان تولید، مجوز واردات را صادر می‌کند. به گفته سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی، نه دولت و نه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی واردات را راسا انجام نمی‌دهند، بلکه این بخش خصوصی است که با دریافت مجوز از وزارت بازرگانی اقدام به واردات می‌کند.

وی اظهار داشت: دولت برای تنظیم بازار در ایام پرمصرف مجوز واردات صادر می‌کند، اما وارد‌کنندگان پس از ورود کالا به جای عرضه، آن را در سردخانه ذخیره و پس از افزایش تعرفه‌ها با قیمت‌های بیشتر به بازار وارد می‌کنند.

وی گفت: باید نظارت دقیق بر عرضه محصولات کشاورزی به بازار وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ثبت سفارش واردکنندگان در مقطعی که تعرفه صفر است، گفت: در برخی موارد مشاهده شده که واردات نزدیک به زمان افزایش تعرفه‌ها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: بهترین راه مقابله با این قبیل سوء‌استفاده‌ها افزایش تولید به حدی است که نیازی به واردات نباشد.