شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در واکنش به درج گزارشی با عنوان «خرید تضمینی برنج از مسیر واقعی منحرف شد»، در تاریخ ۲۸/۵/۸۹ صفحه بازرگانی (۵)، متن جوابیه‌ای را برای ما فرستاده است که عینا درج می‌شود. بحث خرید تضمینی و اعلام اینکه اجرای این طرح از مسیر خود خارج شده است، شاید برای برخی افراد که از اطلاعات لازم برخوردار نبوده یا به‌رغم اطلاعات به دنبال اغراض و امیال خاص خود هستند، قدری جلب توجه نماید. لیکن آگاهان به امور می‌دانند خرید تضمینی برنج نه‌تنها تحکیم و تحکم به کشاورز جهت فروش محصول خود به مراکز خرید دولتی نیست، بلکه به عنوان نقطه‌ امید شالیکار خصوصا در مواقعی که قیمت بازار از قیمت تضمینی پایین‌تر است، مطرح می‌باشد.

آقای علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور به جای اینکه به التهاب جو موجود دامن زده و هر روز با بیان تازه‌ای از غیرواقعیت‌ها، زمینه تشویش اذهان مردم خصوصا شالیکاران را فراهم نماید، زیبنده است که با نقل اخبار واقعی و نکات امیدبخش این طرح‌ هم خدمتی به جامعه نموده و هم زمینه تشویق کشاورزان را به کاشت بیشتر محصول برنج فراهم نماید که خدمتی مضاعف خواهد بود.

دبیر انجمن برنج از اختلاف‌نظر مسوولان و دستگاه‌های متولی تولید و تامین برنج در رابطه با میزان سرانه مصرف و نیاز به واردات برنج سخن رانده است. بنا به گفته خود ایشان، کشور در سال جاری نیاز به واردات ۶۰۰ هزار تن برنج خواهد داشت در صورتی که معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران مقدار نیاز کشور به واردات برنج را ۵۰۰ هزار تن اعلام داشته است نه یک میلیون تن مورد نظر آقای علیزاده.

متاسفانه دبیر انجمن برنج کشور زمان اعلام همگانی و سراسری قیمت خرید تضمینی را با زمان تعیین قیمت‌ها یکی دانسته در صورتی که مطابق مستندات موجود، قیمت خرید تضمینی برنج سال جاری در آبان ماه سال گذشته تعیین شده بود، لیکن در اوایل مرداد ماه رسانه‌ای و مبلغ قابل ملاحظه‌ای بین ۱۲ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است و همچنان که مطابق پیش‌بینی کارشناسان، تولید برنج در سال جاری به نسبت سال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن افزایش خواهد داشت.علیهذا این شرکت ورود به اجرای خرید تضمینی را تکلیف خود دانسته و در اجرای این مهم هیچ گونه قصوری نخواهد داشت.

به علاوه اینکه در خرید تضمینی هم تشویق کشاورزان و شالیکاران را مد نظر دارد و هم این طرح را پشتوانه و نقطه امید و اتکال شالیکاران در زمانی می‌داند که قیمت بازار از قیمت خرید تضمینی پایین‌تر می‌باشد، زیرا در زمانی که بازار قیمت دلخواه کشاورز را داشته باشد، هیچ گاه کشاورز شالیکار برنج خود را تحویل مراکز خرید تضمینی نخواهد داد و در این راستا هیچ اجباری وجود ندارد.

در پایان خاطرنشان می‌شود: نمایندگان سه استان شالی‌خیز شمالی در کمیته تعیین نرخ تضمین برنج حضور داشته و به واسطه خواست مردم منطقه خویش درخواست خرید تضمینی برنج را ارائه داده‌اند که مورد موافقت دولت و وزارت بازرگانی قرار گرفته است.