واسطه‌ها حذف می‌شوند

گروه بازرگانی - طرح ملی خرید اعتباری اواخر سال گذشته به منظور حمایت از تولید داخلی، تشویق مصرف‌کننده داخلی به خرید کالای ایرانی، ترویج فرهنگ خرید الکترونیکی و به نوعی حذف واسطه‌ها از بازار مصرف به تصویب شورای عالی اشتغال رسید و کار اجرایی طرح از همان زمان آغاز شد. متولی اجرای این طرح معاونتی جدید در وزارت بازرگانی تحت عنوان معاونت فن‌آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک است که اخیرا محمد صادق مفتح، عهده دار آن شده است. این معاونت تمام پروژه‌های الکترونیکی از ایران کد، نقطه تجاری، شبکه جامع تا طرح ملی خرید اعتباری را شامل می‌شود. امیر مسعود عطایی، مدیر طرح ملی خرید اعتباری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از جزئیات طرح میزان سخن گفته است.

در حال حاضر طرح ملی خرید اعتباری در چه مرحله‌ای است و خرید اعتباری برای چه بخش‌هایی را فراهم می‌کند؟

این طرح در سطح ملی است و در هر مرحله بخشی از مردم را در بر می‌گیرد. اکنون در مرحله پایلوت طرح هستیم و کارکنان ۴ وزارتخانه آموزش و پرورش، وزارت کار، بازرگانی و بهداشت با جمعیتی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به عنوان پایلوت در حال ثبت‌نام هستند و تاکنون نزدیک به یک میلیون نفر در سامانه خرید اعتباری ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات آنها وارد سیستم شده است. در مرحله بعد نیز تمام کارکنان دولت تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند.

آیا این یک میلیون نفر کارت‌های خود را تحویل گرفته‌اند؟

بانک ملی به عنوان بانک عامل این طرح باید کارت‌ها را صادر کند که از هفته گذشته این کار را آغاز کرد. این بانک به ما قول داده است که روزانه ۱۰ هزار کارت صادر کند و پیش‌بینی می‌کنیم با این وضعیت تا اواسط مهرماه کل کارت‌ها تحویل داده شود.

با توجه به اینکه زمان زیادی از آغاز طرح نمی‌گذرد چه اقداماتی صورت گرفته است؟

هماهنگی با ۴۲ دستگاه اجرایی برای دعوت به همکاری در طرح، صدور کارت خرید برای کارکنان ۴ وزارتخانه‌ای که به آن اشاره شد، آغاز ثبت‌نام تولید‌کنندگان برای عرضه کالاهایشان، مقدمات فعال‌سازی هزار و ۶۷۰ شعبه برای آماده‌سازی خرید و امضای تفاهم‌نامه با۱۸ فروشگاه زنجیره‌ای از اقداماتی است که تاکنون صورت گرفته است.

چه تضمینی وجود دارد که در این طرح کالاهای باکیفیت عرضه شود؟

هدف‌گذاری مشخص طرح حمایت از محصولات داخلی با کیفیت است و توقع ما در این پروژه این است که حقوق مصرف‌کنندگانی که کارمندان دولت هستند رعایت شود، خوشنامی تولید‌کننده و کیفیت بالای کالای عرضه شده از شرایطی است که وزارت صنایع و سازمان استاندارد آنها را برای حضور تولید‌کنندگان در این طرح مد نظر قرار می‌دهند. البته توجه کنید که طرح ملی خرید اعتباری یک طرح تولیدمحور است تا با حذف واسطه‌ها ارتباط مناسب‌تری بین تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار کند.

گویا خرید اینترنتی یکی از جنبه‌های طرح است، مردم ما چندان رغبتی به این گونه خرید‌ها ندارند. برای ترغیب مردم چه می‌کنید؟

طی جلسه‌ای که با کمیته راهبری ریاست‌جمهوری داشتیم این موضوع تصویب شد تا تجارت الکترونیکی برای اولین بار توسط این کارت‌ها گسترش پیدا کند و کارمندان پس از دریافت کارت خود می‌توانند از طریق سامانه‌ای که به زودی اعلام می‌شود، خریدهای خود را به صورت اینترنتی هم انجام دهند. در این راستا سامانه‌ای برای کالاهای تولید‌کنندگان با قیمتی واقعی و تصویر و مشخصات کامل کالا طراحی شده است، جالب است بدانید برخی واحدهای تولیدی در زمینه فروش اینترنتی پیشگام هستند و با توجه به این که امکان فروش اینترنتی در سامانه خرید اختیاری پیش‌بینی شده است، این طرح نیز به زودی اجرایی خواهد شد. ابعاد کار در این طرح کاملا تحت کنترل ستاد اجرایی سامانه قرار دارد و ما به خوبی دغدغه‌های تولیدکنندگان را می‌دانیم و همکاران ما در وزارت بازرگانی آماده‌اند تا همه ابهامات این طرح را برای تولیدکنندگان برطرف کنند.

در مرحله اول چه گروه کالا‌هایی در طرح عرضه می‌شود؟

با توجه به تفاهم نامه‌هایی که به آن اشاره کردم با گروه‌های کالایی لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی به تفاهم رسیده‌ایم و قرار است تا گروه‌های کالایی پوشاک، مواد بهداشتی، شوینده‌ها، مواد غذایی، محصولات بسته‌بندی، وسایل کودک، دوچرخه و موتورسیکلت نیز به این طرح اضافه شود.

از چه فروشگاه‌هایی امکان خرید اعتباری فراهم می‌شود؟

۱۱ مجموعه فروشگاه، از جمله فروشگاه‌های اتکا، فروشگاه‌های فرهنگیان و فروشگاه‌های تعاونی مصرف وزارت بازرگانی در این طرح همکاری می‌کنند که تعداد فروشگاه‌ها در حال افزایش است.

مراحل بعدی طرح شامل کدام گروه از مردم می‌شود؟

این طرح به دلیل ترویج فرهنگ خرید ایرانی بعد از کارکنان شاغل دولت، شامل بازنشستگان می‌شود.