ماجرای دنباله‌دار آب معدنی

گروه بازرگانی - شرکت‌های تولیدکننده آب‌های معدنی شکایت‌نامه‌ای علیه دو شرکت زیرمجموعه وزارت نفت تنظیم و به دادستانی تقدیم کردند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اواسط خرداد ماه امسال گزارشی با امضای یک پزشک و چند کارشناس شرکت خدمات رفاهی صنعت نفت و شرکت ملی حفاری ایران منتشر شد که بر اساس آن، ۲۱ برند آب معدنی کشور مورد ارزیابی قرار گرفته بود و از میان آنها، صرفا ۹ برند به‌زعم کارشناسان این شرکت معتبر و استاندارد اعلام شدند و این در حالی بود که در میان آب معدنی‌های ناسالم معرفی شده، نام برندهای معتبری به چشم می‌خورد که بیشترین سهم را در بازار آب معدنی ایران دارند.

شاهرخ ظهیری، عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی تهران و دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی ایران روز گذشته در نشستی خبری، به نمایندگی از مدیران شرکت‌های تولیدکننده آب‌های معدنی، از تنظیم شکایت علیه این دو شرکت زیر مجموعه وزارت نفت خبر داد و تاکید کرد تا زمان تکذیب وزارت نفت، پیگیر این شکایت هستیم.

ظهیری افزود: گزارش غیر کارشناسی و نامربوط دو شرکت وزارت نفت در مورد آب‌های معدنی، تنها بازار برخی شرکت‌ها را، داغ و بازار برخی شرکت‌ها را کساد کرد؛ در حالی که این گزارش هیچ پشتوانه کارشناسی نداشت. وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کشورها به صنعت آب معدنی نگاهی حرفه‌ای و تجاری دارند، متاسفانه در کشور ما چند سالی است که این صنعت و فعالان آن به انحای مختلف ناآگاهانه مورد هجوم و ضربات بی‌شمار قرار گرفته است.

عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران درباره دلیل شکایت شرکت‌های آب معدنی نیز گفت: هرچند این دستورالعمل برای پرسنل و پیمانکاران شرکت نفت صادر شده است، اما انتشار این گزارش در برخی رسانه‌ها به جنجال کشید و حتی اوراقی در سطح فروشگاه‌ها توزیع شد که حاوی ارزیابی کیفیت تعدادی از برند‌های آب معدنی توسط یکی از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت بود.

او ضمن گلایه از وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: انتظار این بود که به محض انتشار این خبر، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد واکنش نشان می‌دادند. البته سازمان استاندارد در صورت جلسه‌ای خطاب به وزارت نفت تاکید کرد که تمام برند‌های موجود در بازار دارای پروانه و مهر استاندارد هستند و وزارت بهداشت نیز طی نامه‌ای از وزارت نفت خواست که این ارزیابی را تکذیب کند، اما این ارزیابی هنوز از سوی وزارت نفت تکذیب نشده است.

ظهیری افزود: این موضوع در حالی رخ داد که از یک سو با بحران کم آبی و خشکسالی مواجهیم و از سوی دیگر، وزیر بهداشت و درمان نیز چندی پیش از آلوده بودن آب‌های لوله‌کشی سخن گفته بود.

شاهرخ رامین، نماینده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به این نشست دعوت شده بود تا از تولید‌کنندگان آب‌های معدنی حمایت کند. وی از جمع‌آوری امضا برای پرسش از وزیر نفت خبر داد و گفت: پس از پایان دوره تعطیلات مجلس، بلافاصله از وزیر نفت می‌خواهیم که به مجلس بیاید و به این پرسش پاسخ دهد که چرا دو شرکت حفاری نفت و خدمات رفاهی وزارت نفت علیه تولید‌کنندگان آب‌های معدنی اذهان عمومی را تشویش کرده‌اند. او در عین حال از طرحی خبر داد که در صورت تصویب آن در مجلس هرگونه اظهارنظر غیرکارشناسی در حوزه مواد غذایی با پیگرد قانونی مواجه می‌شود. نماینده دماوند در مجلس با رد صلاحیت کارشناسان نفتی این حوزه در تعیین کیفیت آب‌های معدنی، افزود: طی یک سال گذشته به نظر می‌رسد در جامعه جریانی شکل گرفته که هر کالایی را سرطان‌زا و غیراستاندارد اعلام می‌کند و این درحالی است که برخی نهادهای دولتی نیز متاسفانه به این شایعه‌ها دامن می‌زنند.

به اعتقاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، جنجال اخیر آب‌های معدنی آلوده یک «شوخی» بیش نیست که رنگ و بوی «سیاسی» نیز از آن به مشام می‌رسد؛ چراکه شاخص‌های لحاظ شده در گزارش غیرکارشناسی شرکت خدمات رفاهی نفت ملاک تعیین کیفی آب‌های معدنی نیست و متولیان این موضوع معاونت غذا و سلامت وزارت بهداشت و موسسه استاندارد هستند. ابوالحسن خلیلی، دبیر کانون صنایع غذایی ایران نیز در این نشست گفت: امروز که کشاورزی و صنایع غذایی ما پیشرفته شده و حجم سرمایه‌گذاری بالایی نیز در آن صورت گرفته است، حاشیه‌هایی بزرگ‌تر از متن برای آن ایجاد می‌کنند تا این مزیت را از ما بگیرند. خلیلی با اشاره به صنعت آب معدنی به عنوان یک صنعت اشتغالزا در مناطق محروم گفت: صنعت آب معدنی نه تنها باعث کارآفرینی و درآمدزایی برای مردم شده که با توجه به توزیع گسترده آب سالم آشامیدنی در سطح جامعه از بروز بسیاری بیماری‌ها و تحمیل هزینه درمان به جامعه نیز پیشگیری کرده است.

خلیلی در پایان بر لزوم حمایت از کالاهای تولید داخل تاکید کرد و گفت: هر نوع سوءظنی که در مورد مصرف کالای ایرانی ایجاد شود، کمکی برای افزایش واردات است و به نفع کسانی است که دوست دارند ایران را به یک بازار مصرف بزرگ برای کالاهای خارجی تبدیل کنند. یاد آور می‌شود که چندی پیش مرتضی تمدن استاندار تهران، از اقدام برخی شرکت‌های آب معدنی برای ایجاد شایعه در‌خصوص آلوده‌ بودن آب تهران انتقاد کرد و وعده داد که به زودی مافیای آب‌معدنی پایتخت معرفی می‌شود.