محمود دودانگه معاون وزیر شد

سارا صفاری

محمد صادق مفتح، پس از سه دهه حضور در بدنه وزارت بازرگانی از این وزارتخانه خارج شد. مفتح، شهریور ماه سال گذشته پس از آنکه مهدی غضنفری با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی از سازمان توسعه تجارت راهی ساختمان مرکزی وزارت بازرگانی شد، در واکنش به احتمال تغییر و تحول در این وزارتخانه گفته بود: «نظر خاصی در این خصوص ندارم و ایشان از بدنه وزارت بازرگانی آمده و قطعا سیاست‌های ۴ سال گذشته دنبال می‌شود و اینکه چه کسی خواهد ماند و نخواهد ماند را قطعا باید از خودشان پرسید و بهتر است فعلا وارد این مسائل نشوید و از این سوال‌ها نپرسید.» محمد صادق مفتح، این مدیر با سابقه و رابطه که گمان نمی‌رفت در دولت دهم نیز صندلی معاونت را به دیگری واگذار کند، پس از آنکه از معاونت بازرگانی داخلی به معاونت برنامه‌ریزی راهبری تغییر سمت داده شد، در این سمت تازه هم پا برجا نماند و اکنون صندلی خود را به محمود دودانگه، رییس مرکز پژوهش‌های وزارت بازرگانی سپرده است. فرزند شهید مفتح طی سه دهه گذشته به عنوان قائم مقام مدیرعامل سازمان صنایع دستی ایران، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت گسترش خدمات بازرگانی، مجری پروژه‌های کوثر بندرعباس، کوثر چابهار، کوثر دزفول، کوثر ماهشهر و طرح توسعه مجتمع شهید امین زاده، مدیر بازرگانی سازمان صدا و سیما، عضو هیات موسس و هیات امنای روزنامه جام جم، عضو هیات امنای صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما، نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت‌های تکتا، صوتی تصویری سروش، سروش رسانه، مجری طرح گزینه ۲ در سازمان صدا و سیما، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، نایب‌رییس هیات‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، معاون توسعه بازرگانی داخلی، معاونت برنامه‌ریزی راهبردی وزارت بازرگانی و عضو شورای عالی بیمه، انجام وظیفه کرده است. او همچنین بارها به عنوان نماینده وزارت بازرگانی عضو هیات‌رییسه اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران بوده است.

طی یک سال گذشته، واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و گرانی روزافزون برخی اقلام مصرفی، پیکان انتقاد را به سوی وزارت بازرگانی و مدیران شاخص آن گرفت تا جایی که تغییر ناگهانی پست تثبیت شده محمد صادق مفتح که «چشم اسفندیار» وزارت بازرگانی لقب گرفته بود در واقع واکنش وزیر به همین انتقادات بود.

محمود دودانگه که با حفظ سمت پیشین به عنوان جانشین مفتح معرفی شده در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به اصلاح نظام توزیع کشور به عنوان یکی از موضوعات مهم در بخش بازرگانی اشاره می‌کند و می‌گوید: اصلاح نظام توزیع یکی از موضوعات اساسی است که در قالب طرح تحول آمده و باید با استفاده از ابزار نوین فناوری و IT هر چه سریع‌تر به آن توجه شود.

معاون داخلی وزیر بازرگانی ضمن تاکید بر بازمهندسی بخش بازرگانی کشور می‌افزاید: در این زمینه باید تمام ارکان و بخش‌هایی که در حوزه بازرگانی مورد توجه هستند، مجددا چینش شوند و همچنین تدوین استراتژی تجاری ایران از دیگر موضوعاتی است که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپلتیکی تجاری کشور چندان به آن توجه نشده و باید در این زمینه استراتژی مدونی داشته باشیم و اقدامات وزارت بازرگانی با این جهت دهی مشخص پیش رود.

وی همچنین با اشاره به موضوع بهره‌وری در بخش بازرگانی می‌گوید: در حال حاضر نظام آماری که امکان مدیریت مناسب در بخش بازرگانی را میسر کند، نداریم و امیدواریم نظام مدیریت بهره‌وری بخش بازرگانی را عملیاتی کنیم تا تمام متولیان بخش بازرگانی با استفاده از این نظام مدیریت بهره ور، مدیریت بهتری را برای ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی داشته باشند. به گفته دودانگه آمایش بازرگانی در کشور از دیگر موضوعاتی است که نسبت به سایر حوزه‌ها از فقدان استراتژی تجاری مدون رنج می‌برد. از این رو طرح‌های توسعه‌ای بدون هدف شکل می‌گیرند و اجرا می‌شوند.

از جمله ایده‌هایی که در دوران معاونت محمد صادق مفتح مطرح شد، طرح تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود که وی از آن به عنوان انقلابی در نظام توزیع کالا در کشور یاد می‌کرد، این طرح هر چند با افتتاح چندین فروشگاه زنجیره‌ای رسما کلید خورده؛ اما به دلیل نواقص ساختاری هنوز با اهداف تعریف شده فاصله چشمگیری دارد. مفتح همچنین از مدافعان تشکل گرایی در کشور بود. وی سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود «در اقتصاد‌های آزاد دنیا ما شاهد این هستیم که محور امور را به تشکل‌ها سپرده‌اند که اگر در غیر این صورت اتفاقی بیفتد، اقتصاد خصوصی به اقتصاد اختصاصی تبدیل می‌شود و زمینه ظهور هژبر یزدانی‌ها پیدا می‌شود؛ اما امکان دارد هژبر یزدانی‌ها امروز محاسن داشته و تسبیح به دست بگیرند.»