امکان خرید سهام بانک‌های عراقی

نمایی از بغداد

گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از فراهم شدن امکان خرید سهام بانک‌های عراقی توسط بازرگانان ایرانی خبر داد. یحیی آل‌اسحاق که در نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و عراق در آستانه برگزاری همایش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و عراق در ۱۷ مرداد ماه سخن می‌گفت، با اشاره به برنامه‌ریزی جدی برای تقویت روابط تجاری ایران و عراق، صادرات کالاهای باکیفیت از ایران به عراق را از عوامل استحکام بخشی به این رابطه ذکر کرد.رییس مشترک ایران و عراق میزان صادرات رسمی و غیررسمی ایران به عراق را به ترتیب ۲/۴ و ۷ میلیارد دلار اعلام کرد. به گزارش دنیای اقتصاد، دبیر کمیسیون دوستی ایران و عراق نیز در این نشست، از انعقاد قرارداد صادرات ۳۰ هزار خودرو از ایران به عراق خبر داد. غلامرضا حیدری کردزنگنه در مورد فعالیت بانک‌های ایرانی در عراق و فعالیت بانک‌های عراقی در ایران هم از انجام توافقاتی مبنی بر این که بانک ملت به عنوان اولین بانک ایرانی در عراق شعبه بزند و یک بانک عراقی نیز در ایران ایجاد شود، خبر داد و در ادامه تصریح کرد: عراق پیش از این از بزرگترین صادرکنندگان خرما بود، اما اکنون وضعیت این‌گونه نیست و لذا در وضعیت کنونی، ما این پتانسیل را داریم که در سطح وسیعی خرما به کشور عراق صادر کنیم. او با یادآوری اینکه برای حضور مستمر در بازارهای جهانی، باید با قواعد و مقررات بین‌المللی به شکل هوشمند رفتار کنیم، خاطرنشان کرد: استانداردهای ملی باید به سطح بین‌المللی ارتقا یابد تا حضور کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی تداوم یابد؛ اگرچه اکنون استاندارد به عنوان یک ماده قانونی در قانون اصل ۴۴ تاکید شده و تجار باید به قواعد بین‌المللی آشنا شوند. کرد زنگنه با اشاره به جزئیات برگزاری همایش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و عراق نیز گفت: ایجاد ارتباط متوازن میان تجار ایران و عراق و بسترسازی مناسب برای تعامل بیشتر این تجار و مسوولان دو کشور، ایجاد زمینه مبادلات تجاری و همکاری بین مردمان این دو کشور برای گسترش بیشتر تعاملات تجاری و ارائه اطلاعات کاربردی اقتصادی مورد نیاز بازرگانان دو کشور از اهداف این همایش است.

همچنین در این نشست، جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق نیز در سخنانی با اشاره به تراز تقریبا ۹۹ درصدی مثبت تجارت ایران با عراق، اظهار کرد: ۹ میلیارد دلار صادرات به عراق در سال جاری هدف‌گذاری شده است تا عراق مجددا به اولین شریک تجاری ایران تبدیل شود.

به گفته سنجابی، سهم ایران از بازار کشور عراق هم اکنون از شش درصد به ۱/۸ درصد رسیده و این در حالی است که ایران پتانسیل داشتن سهم ۲۰ درصدی از بازار عراق را دارد. او در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از ۹۷ درصد محصولات صادراتی ایران به عراق کالاهای مصرفی و تقریبا ۵۰ درصد از این محصولات مواد غذایی و خوراکی و ۵۰ درصد دیگر کالاهای صنعتی است. هم‌اکنون حتی ما از اقلام درخواستی کشور عراق عقب هستیم.رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این همایش با بیان اینکه در چهار ماه اول سال جاری حجم مبادلات تجاری ایران و عراق به ۲/۱ میلیارد دلار رسیده است، افزود: عراق با اختصاص ۱۶ درصد از صادرات غیر‌نفتی ایران به خود در این مدت دومین شریک صادراتی ما شده است. وی سطح این روابط را پایین ارزیابی و تصریح کرد: به دلیل نوع نگاه تجار و بازرگانان ایرانی به عراق به تدریج حضور ما در بازار این کشور کمرنگ و حتی منجر به بروز سوء تفاهمات شده است. افقهی با بیان اینکه برخی از رفتارهای طرف عراقی بازخورد رفتارهای خود ما است، تصریح کرد: ما نباید به عراق به عنوان خریدار صرف کالا نگاه کنیم. وی خاطرنشان کرد: در حالی که رقبای ما از کشورهای مختلف در بازار عراق حضور جدی دارند، فضای رسانه ای در ایران به نحوی است که گویی تجار ما برای رفتن به عراق باید خود را برای شهادت آماده کنند.