مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک با اعلام اینکه پوشاک با مارک‌های غیرمعروف چینی، تایلندی، پاکستانی، هندی و ترکیه‌ای‌ اغلب به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود، از افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات پارچه در سال جاری خبر داد. رسول کوهستانی در گفت‌وگو با «توانا»،‌ در خصوص میزان افزایش حقوق گمرکی واردات پارچه اظهار داشت: حق گمرکی ورود پارچه از کیلویی ۲۲۰۰ تومان درسال گذشته به ۳۷۰۰ تومان در سال ۸۹ افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش نرخ تعرفه واردات پارچه بیان کرد: گمرک تاثیری بر نرخ‌گذاری‌ها نداشته است، هزینه ورودی‌ حداقل مبلغ‌ معین شده بوده و افزایش آن مشروط به ارزش کالا است. مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک در خصوص قیمت پارچه‌های وارداتی افزود: ۷۰ درصد پارچه‌های وارداتی از ماخذ ورودی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که حداقل حقوق ریالی برای واردات پارچه در نظر گرفته شده، مبلغ سه هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو است،‌ تعیین این مبلغ در بررسی‌های اولیه در گمرک معادل ۷۰ درصد از ارزش آن محاسبه می‌شود؛ به جز پارچه‌های اروپایی که قیمت بالاتری دارند و در واقع برای اکثر پارچه‌های وارداتی حداقل حقوق ورودی سه هزار و ۷۰۰ تومان لحاظ می‌شود.

کوهستانی بیان کرد: تمام پارچه‌های وارداتی که از کشورهای چین، کره، اندونزی و ژاپن و پارچه‌های چادرنمازی گلدار و مجلسی که عمدتا از تایلند وارد کشور می‌شود، مشمول قانون (حداقل حقوق ریالی) کیلویی سه هزار و ۷۰۰ تومان می‌شود؛ البته امسال پارچه‌های چادر مشکی افزایش تعرفه حداقلی نداشته‌‌ است.

مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک عنوان کرد: در گذشته این حقوق حداقل ورودی با بررسی ۷۰ درصد و تعیین نرخ دو هزار و ۲۰۰ تومان بوده و گمرک ابتدا ارزش کالا را بررسی و بعد از آن با ماخذ ۷۰ درصد یا دو هزار و ۲۰۰ تومان بررسی می‌کرد و هر کدام که بیشتر بود وصول می‌شد که در حال حاضر ۷۰ درصد با سه هزار و ۷۰۰ تومان مقایسه می‌شود که این نرخ مصوب گمرک نیست و به تصویب هیات‌وزیران و کمیسیون ماده ۶۰، زیر نظر وزارت بازرگانی رسیده است.

وی در ادامه گفت: واردات مانتو، البسه و مانند اینها برای تولیدکنندگان داخلی به صرفه نیست؛ به همین دلیل این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

کوهستانی افزود: با بررسی واردات پوشاک و توجه به حداقل حقوق ورودی ۲۵ هزار تومان برای پوشاک و ماخذ ورودی ۱۰۰ درصد که برای واردات پوشاک در سر فصل قانون ۶۱ و ۶۲ در نظر گرفته شده واردات پوشاک برای وارد‌کنندگان به صرفه نیست. کوهستانی افزود: مارک‌های معروف پوشاک رسما وارد کشور می‌شود و مارک‌های غیر معروف چینی، تایلندی، پاکستانی، هندی و ترکیه‌ای که مبلغی کمتر از حداقل حقوق ورودی ۲۵ هزار تومان را به خود اختصاص می‌دهد،‌ اغلب به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند.