دنیای اقتصاد- در همایش بزرگی که دیروز با محوریت موضوع «توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای» و «نوسازی نظام توزیع» برگزار شد، علی آقامحمدی معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه باید نهضتی برای تغییر نظام توزیع شکل بگیرد،تصریح کرد که ایجاد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند نقطه آغاز این نهضت باشد.در این همایش، رییس شورای اصناف با بیان اینکه ساختار بازار و صنوف ایران به صورت سنتی اداره می‌شود اظهار نظر کرد که حیات اداره سنتی بازار تا پنج سال دیگر پایان می‌یابد.

در همایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نظام توزیع عنوان شد
حیات بازار سنتی در پایان راه
آقا محمدی: باید نهضت تغییر نظام توزیع شکل‌گیرد
گروه بازرگانی - همایش «فروشگاه‌های زنجیره‌ای، موانع، چالش‌ها و نوسازی نظام توزیع» روز گذشته با حضور معاون نظارت و هماهنگی معاون اول رییس‌جمهور، وزیر بازرگانی و معاونانش، رییس شورای شهر تهران و رییس شورای اصناف کشور در حالی برگزار شد که تنها مسوولان دولتی سخن گفتند و فعالان بخش خصوصی که قرار است فروشگاه‌های زنجیره‌ای را راه بیندازند، حضور کم رنگی داشتند.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که به گفته وزیر بازرگانی قدمتی ۵۰ ساله دارد، اکنون چندان با اهداف تشکیل اولیه آن سازگار نیست و فروشگاه‌های خرده فروشی نیز که از آبان ماه سال گذشته به تدریج افتتاح شده‌اند، روند رضایت‌بخشی را دنبال نمی‌کنند. علی آقا محمدی، معاون نظارت و هماهنگی سیاست‌های اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور در این همایش گفت: تولید ناخالص کشور بر اساس قدرت برابری خرید ۸۵۰ میلیارد دلار است.
وی افزود: مردم ما از نظر مصرف و پس‌انداز جزو بهترین‌ها هستند؛ اما از نظر سرمایه‌گذاری این طور نیست؛ چراکه تنها 26 درصد از پس‌انداز مردم سرمایه‌گذاری می‌شود.
معاون نظارت و برنامه‌ریزی اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور گفت: در حال حاضر فاصله بسیار زیاد و گسترده‌ای بین میزان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری وجود دارد که مهم‌ترین دلیل آن خواب کالا در انبارها، گمرکات و دستگاه‌ها است؛ بنابراین کسی که پولش را با انباشتن کالا حرام می‌کند نباید از او انتظار کیفیت مناسب داشته باشیم؛ چراکه هزینه‌های چنین فردی مطمئنا افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: اصنافی که با این روش کار می‌کنند و اقدام به انبار کردن سرمایه‌های خود می‌کنند از سطح زندگی پایینی هم برخوردارند و حتی کارگرهای اینها هم رضایت کافی از آنها ندارند و در این شرایط دولت هم کوچک‌ترین کاری نمی‌تواند برای آنها انجام دهد.
وی با بیان اینکه باید نهضتی برای تغییر نظام توزیع شکل بگیرد، گفت: ایجاد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند نقطه آغاز این نهضت باشد و در این جریانی که به راه افتاده است باید توجه کنیم که شاهد نارضایتی وسیع مردم نباشیم و اقدامات صورت گرفته در نهایت به نفع مردم و برای جلب رضایت مردم باشد.
آقامحمدی گفت: باید سهمی که میوه‌فروش و یخ فروش دارد در مورد همه کالاها صادق باشد؛ چراکه کالا با زمان معنا پیدا می‌کند و بدون زمان مفهومی ندارد. اگر چنین تفکری وجود داشته باشد دیگر صاحب خواب سرمایه‌ها در انبارها نخواهیم بود.
وی با اشاره به سفری که اخیرا به کشور عراق داشته است، گفت: تمام کالاهای زمان گذشته ایرانی در حال حاضر در بازار عراق عرضه می‌شود که این ضربه بزرگی به وجهه کالاهای ایرانی می‌زند.
وی افزود: در گذشته تعدد معاملات و اعتبار تاجر اهمیت داشت؛ اما در حال حاضر سود و فاصله خرید و فروش ملاک است که منجر به تضعیف مصرف‌کننده می‌شود.
معاون نظارت و برنامه‌ریزی معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر مدیریت بازرگانی بلد نیستیم همان طور که مربی خارجی برای فوتبال می‌آوریم برای این هم باید بیاوریم، گفت: وقتی با جامعه زندگی می‌کنیم باید جامعه شناسی داشته باشیم در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنیم و روان شناسی اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه سرعت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نامتناسب است، گفت‌:‌ اگر نظام توزیع مناسبی داشته باشیم، می‌توانیم صادرات غیر نفتی را از 25 میلیارد دلار به 60 میلیارد دلار توسعه دهیم که ما برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم و معتقدیم که ظرفیت چنین کاری را داریم؛ چراکه معتقدیم توزیع قبل از تولید است.
آقا محمدی همچنین خبر داد: توافقاتی صورت گرفته است تا بخش خصوصی ایران و شبکه‌های توزیع و پخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای عراق را فعال کنند.
آقا محمدی در ادامه با انتقاد از اشکال سنتی مغازه‌ها، افزود: الان هر کسی گوشه‌ای از حیاط یا اتاق خانه‌اش را به مغازه تبدیل کرده که ریشه نارضایتی مصرف‌کننده، تولید‌کننده و توزیع‌کننده و نهایتا گرانفروشی در همین جا است.
وی به آتش زدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش در جریانات انقلاب اشاره و این اتفاق را توسط بازاریان به دلیل کسادی کسب‌وکارشان عنوان کرد و ادامه داد: در زنجیره تامین، توزیع و مصرف کالا تنها به مصرف‌کننده که اصل حیات توزیع‌کننده و تولید‌کننده است، توجه نمی‌شود و همه در حال آسیب زدن به مصرف‌کننده هستند و تا این فکر اصلاح نشود نظام توزیع تغییر نمی‌کند.
وی با اشاره به طرح کارت‌های اعتباری خرید برای کارمندان تا سقف 5/1 میلیون تومان، گفت: این کارت‌ها که در حال حاضر برای کارمندان دولت است تا 40 هزار میلیارد تومان قدرت خرید ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد تا پایان سال تا 100 هزار میلیارد ریال امکان خرید توسط این کارت‌ها ایجاد می‌شود.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت‌ها را رهبری کنند
در این همایش، مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی با بیان اینکه باید ببینیم بانک‌ها چقدر آماده سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات برای این حرکت بزرگ اقتصادی و اجتماعی هستند، گفت: بازیگر اصلی این صحنه بازاریان هستند که می‌خواهند مسیر فعالیت‌شان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ باشد، نقش شهرداری‌ها، شورای شهر و مسوولان شهری و سرمایه‌گذاران خارجی را هم نباید از نظر دور داشت.
این مقام مسوول بخش خدمات و توزیع را یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشورها عنوان کرد و سهم بخش خدمات در GDP را در بسیاری از کشورها از سهم صنعت بالاتر دانست و افزود: حوزه خدمات و توزیع باید همپای تولید رشد کند و واسطه‌ها همان ویروس‌های خزنده‌ای هستند که کالا را منتقل می‌کنند، اما هزینه‌هایشان را آنچنان افزایش می‌دهند که قدرت رقابت در حوزه اقتصادی را سلب می‌کنند.
وزیر بازرگانی از عارضه منفی افزایش قیمت کالا در زمان افزایش خرید در برخی از ماه‌های سال انتقاد و برتغییر این نگرش تاکید کرد و گفت: انتظار تولید‌کنندگان نیز حذف واسطه‌های غیر‌ضروری و کمک به برند‌سازی برای کمک به حوزه صادرات است.
غضنفری به قدمت نیم قرنی تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در ایران اشاره کرد و گفت: به‌رغم این تجربه متاسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد که این فروشگاه‌ها در برخی استانداردها به نقطه کفایت نرسیده‌اند، در حالی که رهبری قیمت باید بر عهده فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشد.
حیات بازار سنتی 5 سال دیگر به پایان می‌رسد
رییس شورای اصناف با بیان اینکه ساختار بازار و صنوف در ایران از زمان قدیم تا به حال به صورت سنتی اداره می‌شده و هنوز هم این روند ادامه دارد، گفت: حیات اداره سنتی بازار تا ۵ سال دیگر پایان می‌یابد.
قاسم نوده فراهانی افزود: بر این اساس مسوولان اتحادیه‌ها باید بر مبنای تحولاتی که در دنیا به وجود می‌آید، اقدام به نوین‌سازی شبکه توزیع کنند.
اصلاح نظام توزیع
محمد علی ضیغمی، معاون وزیر بازرگانی نیز در این همایش گفت: در طرح تحول اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی، اصلاح نظام توزیع است که برای انجام آن برنامه‌های مختلفی در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گرفته است.
به گفته ضیغمی، تولید‌کننده، تامین‌کننده و توزیع‌کننده در شیوه کاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند کالا را با مدیریت واحد و بهره‌وری بیشتر در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند، علاوه‌بر آن کالاهایی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند متناسب با شرایط نوین به دست مصرف‌کننده می‌رسند.
وی ادامه داد: در این شرایط امکان ارائه اطلاعات مهم به مصرف‌کننده و استفاده از کارت‌های الکترونیکی وجود دارد و مصرف‌کننده می‌تواند در یک محیط مناسب نسبت به فرآیند خرید اقدام و در وقت و هزینه صرفه‌جویی کند.
عکس: آکوسالمی