معاون وزیر بازرگانی می‌گوید: ما در کشوری با ابعاد ۷۰ میلیون نفر، حتما باید اقتصاد تشکل محور داشته باشیم. ما حتما باید از بستر تشکل‌ها، سیاست تولید و کشت استفاده کنیم. این آلاکلنگ سیب زمینی و پیاز که هر سال یکی از این دو محصول در کشور کمیاب می‌شود، نشانگر این است که سیاست کشت هست؛ ولی اعمال نمی‌شود، چون بسترش فراهم نیست. محمد صادق مفتح که بیش از دو دهه بر کرسی معاونت بازرگانی وزارت بازرگانی تکیه زده بود، اما چند ماهی است که با تغییر سمت به عنوان معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این وزارتخانه منصوب شده است، در گفت‌وگو با «مهر» از ضرورت مهندسی بازار توزیع در کشور بر اساس ابزارهایی جدید سخن گفت.

معاون وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: نمی‌توان اقتصاد یک جامعه ده میلیون نفری را با ابزارهای مورد نیاز برای تنظیم بازار یک جامعه ۷۰ میلیونی مقایسه کرد و آن ابزار را در بازاری به جز بازار ده میلیون نفری به کار بست و آن را کنترل کرد.

وی ادامه داد: در مورد حمل‌ونقل عمومی نیز همین طور است. منطق حمل‌ونقل در شهر تهران ۳۰۰ هزار نفری این است که وقتی فردی از در خانه خود بیرون می‌آید و می‌خواهد از نقطه A به نقطه B برسد، مبلغی را پرداخت می‌کند و با وسیله‌ای به مقصد می‌رسد. در این شرایط، درشکه هم جواب می‌دهد.

به گفته مفتح، وقتی شهر یک میلیون یا دو میلیون نفر جمعیت داشت، دیگر درشکه جواب نمی‌دهد و باید تاکسی و اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل وارد شود، اما در یک کلانشهر ۸ تا ۹ میلیون نفری، باید مترو وارد شود. در واقع، کار همان است و شما از یک نقطه به نقطه دیگری می‌روید؛ اما این خیلی خنده‌دار است که حمل‌ونقل عمومی شهر تهران ۸ میلیون نفری با درشکه اداره شود.

به گفته مفتح اشتباه در تنظیم بازار این است که ابزار درست انتخاب نشده است.

وی با بیان اینکه در تنظیم بازار، مفهوم ساماندهی با بازمهندسی متفاوت است، تصریح کرد: نظام توزیع کشور هم‌اکنون نیازمند بازمهندسی است نه ساماندهی.

به اعتقاد مفتح، تجربه موفق تعدادی از کالاها در تنظیم بازار، مولود چند اتفاق است. در هیچ یک از این موارد، بخش تولید و بازرگانی ادغام نشده‌اند؛ بلکه با هم به تعامل رسیده‌اند و هسته همکاری تشکیل شده است و سیاست تولید از این هسته همکاری بیرون آمد و توانست اعمال شود؛ چراکه تولیدکنندگان به این بلوغ رسیده‌اند که براساس یک سیاست متمرکز، کار را انجام دهند؛ اما این خلأ هم‌اکنون در نظام بازرگانی در الگوی کوچک‌تری رخ داده است.